آیات جنگ در قرآن، مبین دفاع است نه حمله و ظلم
کد خبر: 3832972
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
استاد الازهر:

آیات جنگ در قرآن، مبین دفاع است نه حمله و ظلم

گروه بین‌الملل ـ«حسن جبر»، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه الازهر تأکید کرد: مسلمانان در مکه شمشیر نکشیده و با کسی وارد جنگ نشدند تا این که به مدینه مهاجرت کردند. در آن زمان جنگ آن‌ها برای دفاع و حمایت از شعائر اسلامی و تضمین آزادی مردم در انتخاب عقایدشان بوده‌ است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «بوابة الاهرام»؛ پنجمین نشست هیئت علمای الازهر ویژه دانشجویان خارجی با عنوان «فهم درست و مبهم آیات قرآن» به همت «احمد الطیب»، شیخ الازهر و با حضور اساتیدی از این دانشگاه و دبیرکل هیئت علمای الازهر برگزار شد.
 
حسن جبر، استاد تفسیر و علوم قرآن دانشگاه الازهر، در این نشست با اشاره به قواعد و اصول تفسیر آیات قرآن، گفت: آیات جنگ در قرآن، مبین دفاع است نه حمله و ظلم، زیرا هجوم با اصل دعوت با حکمت و موعظه نیکو که مورد تأکید دین اسلام است، منافات دارد.
 
وی ادامه داد: مسلمانان در مکه شمشیر نکشیده و با کسی وارد جنگ نشدند تا این که به مدینه مهاجرت کردند. در آن زمان جنگ آن‌ها برای دفاع و حمایت از شعائر اسلامی و تضمین آزادی مردم در انتخاب عقایدشان بوده‌ است.
 
«محمد متولی منصور»، استاد دانشکده ادبیات عرب دانشگاه الازهر نیز تأکید کرد: دعوت به خداوند متعال باید مبتنی بر درک درست و فهم کامل معانی و واژگان قرآن باشد، زیرا اکثر انحرافات فکری از گذشته تا حال حاضر به دلیل عدم تدبر در آیات قرآن و عدم فهم درست آن‌ها است.
 
«صلاح العادلی»، دبیرکل هیئت علمای الازهر نیز مشکل اصلی بدفهمی آیات قرآن را نبودن اصول و قواعد برای تضمین سلامت فهم آیات قرآن دانست و گفت: استفاده از آیات قرآن بدون رعایت این اصول و قواعد مخرب است، زیرا بر اساس فهم نادرست شکل گرفته‌ است.
 
هیئت علمای الازهر تاکنون چهار نشست ویژه دانشجوان خارجی با هدف تصحیح برداشت‌های نادرست از قرآن، از بین بردن اندیشه‌های افراطی و ایجاد پل ارتباطی میان جوانان سراسر دنیا به ویژه جوانان جهان اسلام برگزار کرده است.
 
انتهای پیام
captcha