فرهنگ علوی در جامعه نهادینه شود
کد خبر: 3833047
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

فرهنگ علوی در جامعه نهادینه شود

گروه اجتماعی ــ مدیر بنیاد نهج‌البلاغه کشور گفت: امروزه مهم‌ترین مسئله، فرهنگی است که انسان را به خدا نزدیک کند و انسانیت را در جامعه گسترش دهد و فکر و فرهنگ علوی متعالی‌ترین فرهنگی است که باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، مدیر بنیاد نهج‌البلاغه کشور، امروز، ۱۵ مردادماه در مراسم افتتاحیه دفتر جدید بنیاد نهج‌البلاغه اردبیل ضمن اشاره به بزرگی و عظمت علی(ع) گفت: امروزه مهم‌ترین مسئله، فرهنگی است که انسان را به خدا نزدیک کند و انسانیّت را درجامعه گسترش دهد. بزرگترین گرفتاری دنیا در حال حاضر این است که از انسانیّت دور شده است و نزدیکی به دنیا و صنعت نتوانسته است نزدیکی به خدا را باعث گردد و در نهایت مشکل بزرگ دنیای امروز گم شدن انسانیّت است.

دین‌پرور با اشاره به سخنی از علی(ع) که می‌فرمایند «من چگونه سیر بخوابم در حالی در دورترین نقاط جهان یک فرد گرسنه بخوابد» گفت: این سخن نشان از فرهنگ اصیلی است که در دنیای امروز گم شده است.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه کشور اظهار کرد: مطالعه نهج‌البلاغه کار تشریفاتی نیست بلکه جزو اولین ضرورت‌های زندگی ما است و علی(ع) انسان وارسته‌ای است و همیشه از انسانیّت و تقوا صحبت می‌کند و امروز در جامعه ما باید فرهنگ علوی تبلیغ و آموزش داده شود تا مردم به آن روی آورده و با آن انس گیرند.

دین‌پرور بیان کرد: زندگی نیازمند فکر و فرهنگ متعالی است و اگر فکر و فرهنگ متعالی باشد جامعه نیز راه تعالی را طی خواهد نمود و تمام گرفتاری‌های به خاطر از بین رفتن همین فکر و فرهنگ متعالی است.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه کشور افزود: در حال حاضر کشور ما که دست استکبار از آن کوتاه شده است، فرصتی است تا فکر و فرهنگ علوی را که متعالی‌ترین فرهنگ هاست اجرا و پیاده سازی کنیم و بویژه به جوانان باید معارف علوی را آموزش دهیم که آموزش مقدمه پذیرش و پذیرش منجر به عمل می‌گردد که این مسیر باعث ایجاد جامعه علوی می‌شود.

دین‌پرور گفت: با وجود تبلیغات منفی علیه اسلام و وجود استکبار جهانی، همچنان از افکار و سخنان علی(ع) در مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل که در مبحث اجرایی کردن عدل در جامعه از عهدنامه مالک اشتر استفاده می‌کنند و داروی شفابخش جامعه بشری کلام علی(ع) است.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه کشور اظهار کرد: بعد چندین قرن نهج‌البلاغه در میان هزاران فکر و فرهنگ هنوز زنده است و امروزه دستور زندگی ما است و در پایگاه اسلام و تشیع باید پیاده شود و امید است در استان اردبیل که پایگاه نهج‌البلاغه فعالیت‌های چشمگیری داشته نمونه‌ای برای تحقق جامعه علوی باشد.

گسترش فرهنگ علوی؛ یک وظیفه همگانی
بهروز ندایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این مراسم گفت: نهج‌البلاغه نه از خالق است نه از مخلوق و رساله‌ها، نامه‌ها، پند‌ها و ... همه درس و عبرت است برای بشریت و در این راه گسترش فرهنگ علوی یک وظیفه همگانی است.

ندایی اظهار کرد: بخش‌های بیشتری از نهج‌البلاغه مربوط به حکومت است و مسئولان بیشتر از همه نیازمند مطالعه این کتاب ارزشمند هستند و یادگیری و فراگیری آموزه‌ها و تفسیر‌های نهج‌البلاغه باید از آموزش و پرورش شروع گردد و بنیاد‌های فعال در این حوزه‌ها باید در قالب دوره‌های کوتاه مدت توسعه دهنده و مبلغ آموزه‌های نهج‌البلاغه باشند.

معارف نهج‌البلاغه؛ گره‌گشای مشکلات جامعه
رحیم انور، مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: در سال ۱۳۹۰ با عنایت آیت الله دین‌پرور، مرحوم آیت‌الله سیدحاتمی و آیت‌الله سیدحسن عاملی بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل شروع به کار کرد و در این مدت فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شد.

انور ضمن تشکر از آقای مسیحا که ساختمان جدید را در اختیار بنیاد نهج‌البلاغه گذاشته است، گفت: مباحث نظری نهج‌البلاغه با این اقدام تبدیل به عمل شد و افرادی که در بنیاد مشغول به فعالیت هستند خیّرانی هستند که جان خود را در مسیر توسعه فرهنگ علوی اهدا کرده‌اند.

مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل اظهار کرد: بنیاد در سطوح تربیت مربی نهج‌البلاغه، محفل انس با نهج‌البلاغه و آموزش مفاهیم نهج‌البلاغه فعالیت دارد و این بنیاد دارای ۶ کارگروه است که در طول دوران فعالیت این بنیاد بیش از ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی با این بنیاد همکاری داشته‌اند که خروجی آن برگزاری همایش ملی نهج‌البلاغه در سال ۱۳۹۶ با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بود.

انور بیان کرد: تقصیر مسئولین کشور است که نهج‌البلاغه را در میان مردم مطرح نمی‌کنند وگرنه مشتاقان نهج‌البلاغه در جامعه بسیار زیاد است و بنیاد نهج‌البلاغه غبار غربت معرفتی و شناختی کلام علی(ع) را زدود و مرتفع نمودن گرفتاری‌ها و مشکلات جامعه در گرو عمل کردن به معارف نهج‌البلاغه است.

عکس از امیررضا نوریان

انتهای پیام

captcha