رویکرد جهاددانشگاهی تبدیل علم به ثروت است
کد خبر: 3833126
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲

رویکرد جهاددانشگاهی تبدیل علم به ثروت است

گروه فرهنگی ــ رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: جهاددانشگاهی پلی بین مرجع تولید علم و تبدیل آن به ثروت در کشور است، به همین دلیل هیئت‌علمی جهاددانشگاهی، پژوهشگر و پژوهش‌محور بوده و تبدیل دانش به ثروت حلقه مفقوده و مشکل حال حاضر جامعه است.

رویکرد جهاددانشگاهی تبدیل علم به ثروت استبه گزارش ایکنا از زنجان، کامران جعفری، رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، 15 مردادماه در نشست خبری، ضمن گرامی‌داشت سالروز تاسیس جهاددانشگاهی و روز خبرنگار، اظهار کرد: جهاددانشگاهی توانسته در چهار دهه فعالیت گذشته خود، از نهالی نوپا به درخت تنومندی تبدیل شود و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به جهاددانشگاهی از بیانات ایشان مشخص است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، ابراز کرد: جهاددانشگاهی در چهار حوزه فرهنگی، آموزش، پژوهش و اشتغال فعالیت می‌کند که مهم‌ترین حوزه فعالیتی جهاددانشگاهی حوزه فرهنگی است و تمامی بسترهای فعالیتی این نهاد در این مسیر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سازمان زیرمجموعه‌ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فعالت می‌کنند، بیان کرد: از جمله آن‌ها می‌توان به خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز گردشگری، انتشارات، مرکز امام و انقلاب، صندوق قرض‌الحسنه دانشجویی، ایسپا و غیره، اشاره کرد.

جعفری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، اقتصاد را مشکل کشور عنوان کرده‌اند ولی باید توجه داشت که اقتصاد و اشتغال هدف نهایی نیست، بلکه این دو مهم، ابزاری برای رسیدن به هدف صدور انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: همچنین تهاجم فرهنگی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی نیز در بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه غرب با انتقال دانش و فناوری‌های خود توانسته تفکرات خود را منتشر کند و کشوری که اقتصاد دانش‌بنیان نداشته باشد، در صدور افکار خود ناتوان خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان یادآور شد: علی‌رغم اینکه در کشور همه فکر می‌کنند که فرهنگ حوزه‌ای هزینه‌بر است ولی جهاددانشگاهی توانسته با ایجاد پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خلاق، برای درآمدزایی از بخش فرهنگی اقدام کند و بنیان‌گذار و پایلوت این طرح بوده است.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی پلی بین مرجع تولید علم و تبدیل آن به ثروت در کشور است، به همین دلیل هیئت‌علمی جهاددانشگاهی، پژوهشگر و پژوهش‌محور بوده و تبدیل دانش به ثروت حلقه مفقوده و مشکل حال حاضر جامعه است.

ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در جهاددانشگاهی

این مسئول با بیان اینکه سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی به دنبال ایجاد اشتغال پایدار است، عنوان کرد: در این راستا جهاددانشگاهی ۳ پارک علم و فناوری، ۲۴ مرکز رشد و ۲۰ مرکز نوآوری و شکوفایی دارد و خوشبختانه جهاددانشگاهی زنجان در این زمینه پیش‌رو و در ایجاد اکوسیستم کارآفرینی موفق بوده و در بخش اقتصاد فرهنگ بالای ۱۲ سال ریل‌گذاری کرده است. جعفری تصریح کرد: مقرر شده بود که در مرکز رشد صنایع فرهنگی و خلاق جهاددانشگاهی زنجان، ۵۶ شرکت در طول ۵ سال مستقر شوند که در سال اول ۱۷ شرکت با گردش مالی ۶۹۰ میلیون تومان و اشتغال ۸۷ نفر مستقر شدند و توانستند ۲۴۰ میلیون فروش داشته باشند و در این میان سنگ محک اقدامات جهاددانشگاهی، بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با شاکله جوانگرایی و پویایی پایه‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: آموزش، عرصه دیگر فعالیت جهاددانشگاهی است و بخش آموزش این واحد توانسته است اعتماد مردم را به خوبی جلب کند، به طوری‌ که استان زنجان ۱.۱ درصد جمعیت کشور دارد و سهم خرید خدمت از بخش آموزش جهاددانشگاهی زنجان ۵.۶ درصد است.

این مسئول، جهاددانشگاهی را محکوم به خلاقیت دانست و افزود: فقط با خلاقیت است که می‌توان اقدامات پایدار و اثرگذاری را ایجاد کرد و با ترکیب فناوری‌های جدید و سنت‌ها می‌توان سنت‌های اصیل را به لایه‌های بالایی از ارزش رساند و در این بین جهاددانشگاهی با هیچ بخش و ارگانی موازی‌کاری ندارد، بلکه همه اقدامات تعاملی برای رشد و توسعه استان و کشور است.

انتهای پیام

captcha