فتوای منع ورود زنان به ورزشگاه، عدم مشروعیت استخراج بیت کوین و زمان آغاز سال تحصیلی حوزه
کد خبر: 3833591
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
سرخط علم/

فتوای منع ورود زنان به ورزشگاه، عدم مشروعیت استخراج بیت کوین و زمان آغاز سال تحصیلی حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای این هفته حوزه می‌توان به فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی در زمینه منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و فتوای آیت‌آلله هادوی تهرانی مبنی بر عدم مشروعیت بیت کوین اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
نشست‌های علمی
برخی مسئولان حوزه علاقه‌ای به حضور فعال بانوان در مباحث حقوق بشری ندارند
نرجس رودگر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و سردبیر نشریه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده روز دوشنبه، ۱۴ مردادماه، در هم‌اندیشی علمی «بررسی نقش علما و مراکز دینی در قبال رعایت و پیشبرد حقوق انسانی در جوامع اسلامی» با بیان اینکه در زمینه مطالعات زنان با خلاهای جدی روبرو هستیم گفت: در غالب نشست‌هایی که در این مورد برگزار می‌شود شاهد بیان تفاوت حقوق بشر غربی و اومانیستی و لیبرالیستی با اسلامی از سوی افراد هستیم که بیانگر نگرش سطحی و غیرعلمی و عمقی در این زمینه است.
وی با طرح این سؤال که چرا اعلامیه حقوق بشر اسلامی در حد کاغذ باقی مانده و وارد عرصه عملیاتی نشده است با بیان اینکه یکی از دلایل آن عدم استفاده از ظرفیت‌های نصوص و متون دینی است، اظهار کرد: هر روز بر واژگان و مصادیق حقوق بشر اضافه می‌شود که در نصوص دینی ما نگاه راقی‌تر نسبت به آن وجود دارد ولی کمتر توجه داریم مثلاً در بحث حسن الولایه و بحث رحامت و حق برخورداری از محیط پاک حرف‌های زیادی داریم یا در زمینه حجاب بدون اینکه از منظر صرفاً شرعی بحث کنیم می‌توانیم به این موضوع ورود کنیم.
همچنین، محمدحسن ضیایی‌فر، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در این نشیت با بیان اینکه انواع مکاتب فکری جدید در دنیا پا به میدان گذاشته و تفکرات قدیمی‌تر حقوق بشری در خود غرب نقد می‌شود، گفت: با این وجود می‌بینیم که در متون حقوقی سازمان همکاری‌های اسلامی هنوز به مباحث گذشته پرداخته می‌شود و از مسائل جدید چندان خبری نیست.
وی افزود: روحانیت با تأکید مراجع و رهبری حضور پر رنگی در کمک به سیل‌زدگان داشتند اما این سؤال مطرح شد که آیا رسالت حوزه این است که در این عرصه کمک کند یا اینکه در عرصه علمی فعال باشد و برخی در پاسخ به این دیدگاه معتقدند که ورود به عرصه‌های اجتماعی از سوی روحانیت و مراکز دینی در دنیای امروز ضروری است.
مصاحبه با حوزویان و اندیشمندان
حجت‌الاسلام حکیمیان: جهاددانشگاهی پیشگام حرکت‌های خودجوش علمی است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا با تبریک سالروز تأسیس جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی برآمده انقلاب و تفکر امام(ره) و نهادی برای وحدت حوزه و دانشگاه است.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همه باید برای پیشبرد کشور به خصوص در عرصه علمی و فناوری تلاش کنند، تصریح کرد:  یکی از آموزه‌های غلط رایج میان مردم این است که همه کارها را باید دولت‌ها انجام دهند و در منابر نیز آن را ترویج می‌کنیم، در صورتی که واقعیت این است که برای پیشرفت کشور نباید منتظر دولت‌ها باشیم. در اسلام امت واحده مدنظر است؛ یعنی هم دولت و هم ملت‌ باید فعالیت کنند و جوانان و مردم بدانند که مشکلات از دریچه خود آنان قابل حل است و این موضوع مبنای اسلامی دارد و همه مردم باید کنار دولت باشند و نباید این انسجام، گسیخته شود.
 
صداقت و عدم وابستگی به جریان خاص سیاسی از ویژگی‌های مهم خبرنگاران است
معصومه ظهیری در گفت‌و‌گو با ایکنا، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار عنوان کرد: در آموزه‌های دین، جایگاه پیام رسانی و خبررسانی جایگاه مهم، ویژه و مقدسی است، چرا که خداوند وظیفه پیامبران را رسول بودن و پیام‌رسانی قرار داده است.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: «مَا عَلَی الرَّسولِ اِلّا البَلاغُ»، بلاغ همان پیام‌رسانی و اخبار از ناحیه خداوند برای مردم است پیامبران به نحوی کار خبررسانی از ناحیه آسمان به زمین را برعهده دارند. نکته دیگر بحث روایت‌گری است راوی کسی است که پیام اهل بیت(ع) را بین مردم نشر می‌دهد و آنها را حفظ می‌کند و می‌رساند به نحوی که خبرنگاری تاریخ شفاهی ملت‌ها و امت‌ها را می‌نویسد ضبط می‌کند و نگه می‌دارد.
این فعال امور زنان بیان کرد: کار دیگر شناخت آسیب‌های اجتماعی و انتقالش به متولیان امر به نحوی مطالبه‌گری است، خبرنگار صدای مردم است و شاید بتواند صدای مردم را به مسئولین منتقل کند این وجه صدای مردم بودن بیشتر مورد توجه و اهمیت است اینکه وظیفه جامعه امروز حاکمیت در مقابل خبرنگار چیست یک رابطه متقابل است.
 
تقطیع روایات و استناد به احادیث ضعیف؛ شگرد فرقه احمدالحسن
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی، رئیس سابق پژوهشکده حج و زیارت، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به برخی فرقه‌های انحرافی درون اسلامی و درون شیعی از جمله فرقه ضاله بهائیت اشاره کرد و گفت: این فرقه اسلام را منسوخ می‌داند و خود را بدیل آن شمرده و نبوت جدید قائل است که با دوره خاتمیت، خاتمه نیافته است.
وی با بیان اینکه ریشه این تفکر انحرافی حمایت‌های سیاسی اسرائیل  و استکبار است، اظهار کرد: به زعم آنان هیچ دینی در اسرائیل فعالیت ندارد؛ زیرا تفکر یهودیان این است که سرزمین موعود تنها متعلق به آنان است و دیگران در آن جایی ندارند، ولی با این وصف، بهائیت در این منطقه پایگاه مرکزی به نام بیت‌العدل را دارد.
 
خبرنگاران با صداقت،‌ آیینه تمام نمای جامعه هستند
مرضیه اسکندرجوی، استاد و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه در آستانه برزگداشت مقام خبرنگار در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: امروزه با وجود پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های نوین در عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی با وسعتی بین‌المللی، در این میان خبر و خبرنگاری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که خبرنگار کیست و چه رسالتی دارد،‌ افزود: خبرنگار کسی است که با اشتیاق به حل مشکلات جامعه با هدف انعکاس و یافتن راهکارهای حل آن دست به تحقیق، پژوهش و اقدام عملی می زند و تلاش می کند که با صداقت آیینه تمام نمای جامعه باشد و اخبار و گزارش ها را به درستی به افکار عمومی منعکس کند.
 
جذب طلاب در دانشگاه فرهنگیان قانونی و طبق ضوابط است
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: یکی از بندهای اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ( بند ۲۸ ) اجازه می‌دهد که از بین فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه کسانیکه دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس یا معادل حوزوی آن را داشته باشند می‌توانند با حضور در آزمون ورودی دانشگاه و گذراندن سرفصل‌های آموزشی به عنوان معلم مشغول به خدمت شوند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: فرایند جذب و به کارگیری طلاب همانند دانشجویان علاقه‌مند است و هیچ چیز اضافه‌ای را شامل نمی‌شود و همه مراحل مطابق مرقانون و ضوابط اجرایی دانشگاه فرهنگیان است.
 
جهاددانشگاهی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را پایه‌ریزی کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: اگر بخواهیم فواید جهاددانشگاهی را تبیین کنیم باید بگوییم که قبل از تأسیس آن، یعنی پیش از انقلاب، دانشگاه‌ها فاصله زیادی با نیازمندی‌های جامعه داشتند و جهاددانشگاهی تا حدودی این فاصله را کاهش داده است.
وی افزود: در مباحث فنی، پزشکی و حتی علوم انسانی کتبی از آن طرف دنیا وارد دانشگاه‌های ما شده و تدریس می‌شد که با صنعت و طب و علوم انسانی مورد نیاز کشور ما گاهی در حد زیاد و گاهی به مقدار اندک بیگانه بود، چون اقتضائات کشور در این متون لحاظ نمی‌شد.
 
سایر رویدادها 
حضور معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) در ایکنا
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد ذوالفقاری، معاون جدید پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)؛ جمال اشرفی، سردبیر عربی خبرگزاری شفقناالعربیه و مرتضی اشرافی، مدرس رسانه و تحلیلگر سیاست خارجی، ۱۷ مردادماه با حضور در دفتر خبرگزاری قرآنی کشور در المصطفی(ص) از نزدیک با فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا آشنا شدند.
پیش از این حجج اسلام علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة؛ حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)؛ سیدرسول علوی، مدیرکل دفتر ترجمه المصطفی(ص)؛ ابوالحسن احمدی شاهرختی، مدیرکل قرآن و عترت مجمع جهانی تقریب مذاهب و خانم‌ها معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران؛ فاطمه حیدری، معاونت تهذیب و تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) قم؛ ریحانه حقانی، معاون پژوهشی جامعةالزهرا(س) و تنی چند از اساتید حوزه پیام‌های تبریکی به مناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد و بزرگداشت روز خبرنگار به دفتر خبرگزاری ایکنا در المصطفی(ص) ارسال کرده بودند.
 
پیام تسلیت رئیس المصطفی در پی درگذشت رئیس شورای علمای شیعه افغانستان
رئیس جامعةالمصطفی‌العالمیه با صدور پیامی، درگذشت «آیت‌الله محمدآصف محسنی»، رئیس فقید شورای علمای شیعه افغانستان را تسلیت گفت. در بخش‌هایی از این پیام آمده است بدین وسیله حادثه مؤلمه را به بقیة‌الله‌الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، اعضای محترم شورای علمای شیعه افغانستان، طلاب و ارادتمندان به آن مرحوم و نیز مردم متدین افغانستان و به بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن عالم مجاهد علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.
 
نشست صمیمی جمعی از اساتید حوزه‌های قم و نجف در بیت علامه طباطبایی
نشست صمیمی تعدادی از اساتید حوزه‌های علمیه قم و نجف در بیت علامه طباطبایی(ره) برگزار شد. در این نشست که به میزانی دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، آیات و حجج اسلام والمسلمین سیدمجتبی حسینی، نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق، سیدفاضل الجابری الموسوی، رئیس معهد امام حسین(ع) در نجف، محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین، ملکوتی، استاد حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری، حسینی کوهساری، رئیس بین‌الملل حوزه، واعظ موسوی، استاد حوزه و رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه، مدنی، رئیس جامعة الزهراء و چاووشی، مسئول ستاد تفسیر استان قم حضور داشتند.
آیت‌الله سید‌مجتبی حسینی، نماینده رهبرمعظم انقلاب در عراق در سخنانی در این نشست با اشاره به وضعیت کنونی عراق گفت: ما در عراق به دنبال سود بردن نیستیم، بلکه دنبال عمل به وظیفه هستیم. اگر عراق امن باشد، به تبع برای ما هم نفع دارد. اما هدف ما این نیست که عراق را برای منافع خودمان امن نگه داریم.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدفاضل الجابری الموسوی، استاد تفسیر حوزه علمیه نجف و رئیس مرکز تخصصی امام حسین(ع) نیز در این نشست گفت: طی پنج سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه و ترویج تفسیر در حوزه علمیه نجف انجام شده است.
 
فضای مجازی فرصت طلایی است/ حزب‌بازی؛ مصیبتی بزرگ برای کشور
آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی، ۱۵ مردادماه، در مراسم روز خبرنگاران که در بیت آیت‌الله‌العظمی بروجردی در قم برگزار شد، گفت: چند ویژگی مشترک میان کار روحانیت و خبرنگاران وجود دارد؛ از جمله اینکه خبرنگاران همیشه در کنار مردم هستند و روحانیت نیز در طول ۱۴۰۰ سال در کنار مردم زندگی کرده است.
این استاد حوزه با بیان اینکه خبرنگاری شغلی پرخطر است و شهدا و کشته‌های زیادی در نقاط دنیا در این شغل رخ داده است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که آمریکا مجبور شد از ویتنام به شکلی مفتضحانه بیرون برود، همین واکنش خبرنگاران و اطلاع‌رسانی آنان بود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اگر جنایات آمریکا منعکس نمی‌شد، مردم دنیا متوجه نمی‌شدند و فشار افکار عمومی ایجاد نمی‌شد.
 
نقل و انتقال بیت‌کوین به دلیل تسلط استکبار بر آن مشروع نیست
آیت‌الله هادوی تهرانی در پاسخ به استفتائات فراوان در زمینه بیت‌کوین تأکید کرد: احتمال قریب به یقین تسلط استکبار جهانی (به احتمال زیاد NSA در آمریکا) بر این پروتکل وجود دارد لذا هر گونه اقدامی در راستای استخراج آن از نظر شرعی ممنوع است.
در بخش‌هایی از توضیحاتی آیت‌الله هادی آمده استپس از جلسات متعدد کارشناسی در مورد بیت کوین و بررسی آن از دیدگاه‌ها و جهات مختلف این امر آشکار شد که بیت کوین هرچند به لحاظ سهولت نقل و انتقال و ارزانی آن و توهم ناشناخته بودن طرفین معاملات و گمان عدم تسلط کشور یا سازمان یا شخصی خاص بر آن، دارای مالیت و ارزش عقلایی است ولی به جهت شناخته شدن اطراف معامله و کنترل تمام معاملات و ثبت آن‌ها توسط پروتکل بیت کوین که بر اساس تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) صورت می‌گیرد و احتمال قریب به یقین تسلط استکبار جهانی (به احتمال زیاد NSA در آمریکا) بر این پروتکل و در اختیار داشتن اکثریت سکه‌های Bitcion توسط آن‌ها و امکان شناختن تمام معاملات پنهان و روش‌های انتقال پول و دور زدن تحریم‌هایی که از این ابزار در آن‌ها استفاده می‌شود، بیت کوین فاقد ارزش و مالیت شرعی است و ورود در سامانه آن برای خرید این رمزارز یا انجام نقل و انتقال آن و همچنین هرگونه اقدامی در راستای استخراج آن از نظر شرعی ممنوع است.
 
۲۳ شهریور؛ آغاز سال تحصیلی حوزه
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه قم ۲۳ شهریورماه با حضور استادان و طلاب حوزه و سخنرانی یکی از شخصیت‌های حوزوی در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود. 
این زمان صرفاً آغاز سال تحصیلی حوزه در قم است و مدارس استان‌های حوزه علمیه می‌توانند متناسب با شرائط خودشان این زمان را حتی زودتر برگزار کنند.
 
پاسخ دفتر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به سؤالی درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها
آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه جوّ حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست، تصریح کرد: لازم است بانوان از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند. در فتوای آیت‌الله مکارم آمده است جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.
انتهای پیام
captcha