جشنواره «نقالان علوی» به تعویق افتاد/ احتمال برگزاری در قالب سوگواره
کد خبر: 3834102
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

جشنواره «نقالان علوی» به تعویق افتاد/ احتمال برگزاری در قالب سوگواره

گروه هنر ــ مدیر دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری گفت: جشنواره نقالان و پرده‌خوانان غدیر (علوی) امسال به مناسبت اعیاد قربان و غدیر برگزار نمی‌شود، اما در تلاش هستیم تا این رویداد را در قالب سوگواره‌ای در ایام عزاداری سیدالشهداء (ع) برگزار کنیم.

جشنواره «نقالان علوی» به تعویق افتاد/ احتمال برگزاری در قالب سوگوارهبه گزارش ایکنا به نقل از حوزه هنری؛ محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری گفت: به دلایلی از جمله مضیقه مالی امسال جشنواره نقالان و پرده‌خوانان علوی در موعد مقرر برگزار نمی‌شود و این دفتر مجموعه برنامه‌های جایگزینی ویژه این ایام را برای برگزاری تدارک دیده است که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: با این وجود تمام تلاش خود را به کار بستیم تا این رویداد یعنی نقالان و پرده‌خوانان علوی در سال جاری در قالب سوگواره در ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) برگزار شود که موضوع آن امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است؛ نام این سوگواره نیز «علوی» است، چرا که هر آنچه که از پیامبر اسلام (ص) تا مهدی موعود (عج) در این رویداد روایت شود مرتبط به یکدیگر است و موضوعات مربوط به این خاندان عظیم‌الشأن در امتداد هم و در یک راستا قرار دارد.

میرزاعلی تصریح کرد: البته دفتر تعزیه مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری تدارک ویژه‌ای نیز در مورد پیاده‌روی اربعین حسینی با مجموعه‌ای از برنامه‌های نمایشی، نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه‌خوانی، مقتل‌خوانی و منقبت‌خوانی دیده است که با عنوان «روایت راهیان» همچون سنوات گذشته آن را به انجام خوهد رساند.

مدیر دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در ادامه و در اعلام سایر برنامه‌های این دفتر گفت: طی تفاهم صورت گرفته میان جهاد دانشگاهی تهران و حوزه هنری قرار بر این است که این دفتر ماهی یکبار نشست شاهنامه و شاهنامه‌خوانان را به میزبانی دانشگاه تهران برگزار کند.

وی افزود: موضوع این سلسله نشست‌ها «خرد و اندیشه فردوسی در شاهنامه» است که البته در هر نشست به یک فراز از این موضوع کلی پرداخته خواهد شد. این سلسله نشست‌ها با حضور چهره‌های برجسته ادبی و نمایشی برگزار می‌شود و برنامه‌های آن نیز به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

captcha