چرا عربستان فاجعه منا را به حادثه ازدحام جمعیت تقلیل داد
کد خبر: 3834107
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
یادی از شهدای منا؛

چرا عربستان فاجعه منا را به حادثه ازدحام جمعیت تقلیل داد

گروه جامعه ــ فاجعه منا تلخ‌ترین حادثه 25 سال اخیر مناسک حج است، اما اولین فاجعه نیست و شاید همین تکرار فجایع است که مدیران مدعی خادمی حجاج را در برابر کشته شدن زائران بی‌تفاوت کرده است.

به گزارش ایکنا؛ دوم مهرماه 1394 خبری که منتشر شد حاکی از کشته شدن تعداد زیادی از حجاج به دلیل ازدحام در مناسک حج بود. ساعت‌های دلهره‌آور بعدی برای ملت ایران، سال‌ها به طول انجامید. آمار و اسامی کشته‌شدگان مشخص نبود، مصدومان و اینکه کجا بستری هستند نیز معلوم نبود. عکس‌هایی که به مدد تلفن‌های همراه حجاج در جهان منتشر می‌شد پتکی بود که لحظه به لحظه بر پیکر خانواده‌های حجاج، ملت ایران و سایر ملت‌های مسلمان جهان وارد می‌شد.

حتی خانواده‌هایی که از کشته شدن عزیز خود مطمئن شده بودند، نمی‌دانستند پیکرشان کجاست و آیا پیکرهای شهدا به کشور بازگردانده می‌شود؟ بلاتکلیفی‌ها فشارهای روانی را بیشتر می‌کرد، به خصوص خانواده‌هایی که تا روزهای بعد خبری مبنی بر زنده بودن یا شهید شدن حاجی خود دریافت نکرده بودند و دستشان هم به هیچ جایی بند نبود و نمی‌دانستند که باید چه کار کنند.

خبرها و آمار منتشرشده از سوی منابع رسمی عربستان به حدی عجیب و غیرقابل باور بود که به غیر از دولتمردان برخی از کشورهای همسو با سیاست‌مداران عربستانی، کسی آنها را باور نمی‌کرد. خبرهای غیررسمی هم مدام امیدها و ناامیدی‌ها را تشدید می‌کرد. خبر می‌رسید که تعدادی از مجروحان حادثه را به بیمارستانی در یکی از شهرهای اطراف مکه برده‌اند و همه امیدوار می‌شدند که زائرشان آنجاست، زنده است، اما بعد خبر می‌رسید که صد‌ها جسد در ده‌ها کانتینر‌ بیرون سردخانه مکه در بدترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند و در حال از بین رفتن هستند.

چرا عربستان فاجعه منا را به حادثه ازدحام جمعیت تقلیل داد

خبر تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز مناسک حج که از سوی رؤسای برخی کشورها به صورت کاملاً رسمی منتشر شد هم داغ دیگری بر پیکر خانواده‌های کشته‌شدگان منا بود. روزها گذشت؛ بالاخره پیکر حجاج ایرانی به هر سختی که بود به کشور بازگشت و با شکوه تشییع شد. پیکرهای تعدادی دیگر از حجاج هم در عربستان ماند.

چرا عربستان فاجعه منا را به حادثه ازدحام جمعیت تقلیل داد

اما چرا واکنش مقامات عربستانی به این فاجعه در حد مواجهه با یک حادثه ازدحام ساده بود؟ شاید اگر رخدادهای مرگبار 40 سال اخیر در مناسک حج را که نشان‌دهنده اوج بی‌کفایتی مدعیان خادمی حجاج است مرور کنیم، به راحتی دلیل چنین واکنشی را می‌توان درک کرد.

چرا عربستان فاجعه منا را به حادثه ازدحام جمعیت تقلیل داد

 

ازدحام‌های مرگباری که در طول 40 سال اخیر رخ داده به شرح زیر است:

12 ژانویه 2006: روز اول انجام مناسک حج 364 زائر به هنگام رمی جمرات جان باختند.

1 فوریه 2004: ازدحام در روز اول مناسک حج. به هنگام رمی جمرات 251 نفر جان باختند.  

11 فوریه 2003:  روز اول مناسک حج به هنگام رمی جمرات 14 نفر از جمله شش زن جان باختند.

5 مارچ 2001 : 35 نفر در رمی جمرات کشته و تعدادی زخمی شدند.

9 آپریل 1998: بر اثر ازدحام منا 118 نفر کشته و 180 نفر نیز زخمی شدند.

24 مه 1994: ازدحام در رمی جمرات 270 نفر کشته شدند.

2  ژوئیه 1990: ازدحام در تونل رفت و آمد منا هزار و 426 نفر کشته شدند.

حوادث مرگبار دیگری هم در طول مراسم حج رخ داده است؛ از جمله در 11 سپتامبر 2015 (1394 و قبل از فاجعه منا) بر اثر سقوط جرثقیل در صحن کعبه 107 نفر کشته و 238 زخمی شدند. ششم ژانویه 2006 در نتیجه  تخریب یک هتل 76 نفر جان باختند. 15 آپریل آتش‌سوزی در چادرهای حجاج در منا منجر به کشته شدن 343 نفر و زخمی شدن هزار و 500 نفر شد.

همچنین در 10 ژوئیه 1989 در پی حملاتی در مسجدالحرام یک نفر کشته شد که بعدها در 21  سپتامبر همان سال 16 شهروند شیعه کویتی به جرم حمله به این مسجد دستگیر و اعدام شدند. در 31 ژوئیه 1987 نیز پس از مراسم برائت از مشرکان 400 حاجی از جمله 275 حاجی ایرانی از سوی آل‌سعود به شهادت رسیدند. در 20  نوامبر 1979 نیز گروهی مسلح بر ضد دولت عربستان سعودی وارد مسجدالحرام شد و دست به گروگان‌گیری زائران زدند که طی آن 153 نفر کشته و 560 نفر نیز مجروح شدند. در دسامبر 1975 نیز آتش‌سوزی در محل اقامت زائران در مکه منجر به کشته شدن 200 نفر از آنها شد.

تمام این حوادث و رخدادها با فرارسیدن مناسک حج به تمام مسلمانان جهان یک واقعیت را یادآوری می‌کند و آن اینکه حرم در دست نااهلان است. اللهم عجل لولیک الفرج.

انتهای پیام

captcha