واکنش رئیس موسسه فقه اجتماعی به مصاحبه‌ای در مورد پویش «کاشتن به جای کشتن»
کد خبر: 3834630
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴

واکنش رئیس موسسه فقه اجتماعی به مصاحبه‌ای در مورد پویش «کاشتن به جای کشتن»

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس موسسه فقه اجتماعی در واکنش به مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با خبرگزاری ایکنا در مورد روز عید قربان تأکید کرد: نوع برخورد و استدلال‌ ایشان در مواجهه با پویش «کاشتن به جای کشتن» صحیح نیست.

واکنش رئیس موسسه فقه اجتماعی به مصاحبه‌ای در مورد پویش «کاشتن به جای کشتن»حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی(بحرالعلوم)، رئیس موسسه فقه اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: آقای فرحزاد مطالبی را در مصاحبه با ایکنا در مورد قربانی کردن بیان فرمودند که درست نیست و سبب دوری مردم از روحانیت می‌شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم کسانی را که پویش کاشتن به جای کشتن راه انداخته و درصدد ترویج درختکاری در جامعه هستند، متهم به داشتن ترفند شیطانی کنیم، بلکه باید به نقش زمان و مکان توجه داشته باشیم، همان طور که در فقه مرحوم امام خمینی(ره) این مسئله وجود داشت.

طباطبایی با بیان اینکه این تعبیر زیبا نیست، اظهارکرد: قربانی برای حجاج، واجب و جزء مناسک حج است. همچنین در روایات برای قربانی کردن سفارش شده است، ولی در نهایت امر مستحبی است و ترویج آن به عرف باز می‌گردد؛ در آن دوره مرسوم بوده که عرب‌ها زیاد گوشت مصرف می‌کردند، ولی دلیل نمی‌شود امروز هم ما قربانی کردن را ترویج کنیم.

رئیس پژوهشکده فقه اجتماعی با بیان اینکه مصرف زیاد گوشت، آسیب‌آفرین است، تصریح کرد: متأسفانه قربانی‌هایی که انجام می‌شود، عمدتاً در محدوده فامیل افراد توزیع می‌شود و منجر به کاهش مشکلات افراد فقیر نشده است.

طباطبایی با بیان اینکه ما برای عروسی، خرید خانه و ماشین و ... روایت و سندی برای قربانی کردن و خون ریختن نداریم، بیان کرد: اینکه عروس و داماد باید از روی خون رد شوند، خرافه است و اصل موضوع مستحب است؛ یعنی بنده اصل قربانی را نفی نمی‌کنم و روایاتی داریم که قربانی به خصوص در روز عید قربان انجام دهید و میان فقرا توزیع کنید، ولی تنها برای حجاج واجب است. ضمن اینکه برای درختکاری هم روایات زیادی داریم و این مسئله می‌تواند در قالب عرف و شرایط زمان و مکان ترویج شود.

طباطبایی(بحرالعلوم) با بیان اینکه نباید معتقدان به درختکاری را متهم به داشتن ترفند شیطانی کنیم، اظهارکرد: فرض کنیم که چند فرد لاابالی و مغرض هم در میان افراد معتقد به درختکاری به جای کشتن باشند، ولی نباید همه را با این لسان مورد مخاطبه قرار دهیم.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با تأکید بر اینکه این مسئله موجب دوری مردم از روحانیت خواهد شد، اظهارکرد: در این ایام، در برخی صحن‌ها و اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اطلاعیه پخش کرده بودند که با هر مبلغی می‌توانید در ثواب قربانی شریک باشید؛ یعنی کسی با مبلغ 500 تومان و هزار تومان هم می‌تواند؛ ولی چه ضرورتی برای قربانی وجود دارد؟ آیا ضرورت‌های دیگری در جامعه نیست؟ آیا این قربانی‌ها به دست نیازمندان حقیقی می‌رسد؟.

طباطبایی با بیان اینکه متأسفانه برخی از این موارد در گذشته منجر به سوء استفاده برخی افراد و بازکردن دکان و دستگاه برای آنان شده است، اظهارکرد: بیش از 15 سال پیش در خیابان سمیه قم فردی زندگی می‌کرد که افراد زیادی به وی مراجعه می‌کردند با این عنوان که سیدی است و دعای او برای مردم مستجاب می‌شود؛ این فرد به برخی افراد می‌گفت که مشکل شما به خاطر عقیقه نکردن است؛ عقیقه کن و مقداری از آن را به من هم بده، ولی معلوم نبود این همه گوشت که به خانه این فرد سرازیر می‌شد، کجا می‌رفت.

وی افزود: نمونه دیگری که بنده با آن مواجه بوده‌ام این است که یک دعانویس به یکی از نزدیکان ما گفته بود خطری در پیش داری و حتماً باید خون بریزی تا رفع خطر شود و با این حرف وی را به نگرانی شدید فرو برده بود. بنابراین نباید طوری برخی مسائل را تبلیغ کنیم که از آن سوء استفاده شود. ضمن اینکه اگر می‌خواهیم افراد را از مسئله‌ای دور کنیم، باید با زبان ملایم و لطیف انجام دهیم تا مردم نظرشان نسبت به روحانیت منفی نشود.

درختکاری مستحب و در شرایط امروز ضرورت است

رئیس موسسه فقه اجتماعی با بیان اینکه اصل قربانی کردن، مستحب است و نوع برخورد آقای فرحزاد با موافقان پویش مذکور هم درست نیست، بیان کرد: درست است که مردم گرسنه هستند، ولی وضعیت درخت و درختکاری هم در کشور خوب نیست، امروز با مسئله ریزگردها مواجهیم و اگر دیر بجنبیم، آینده فرزندان ما با خطر روبروست و شاید ترویج درختکاری امروز از قربانی کردن مستحبی ضرورت بیشتری داشته باشد، گرچه کسی قربانی و توزیع گوشت میان فقرا را نفی نمی‌کند.

طباطبایی با بیان اینکه من معتقد به گیاه‌خواری بدون استفاده از گوشت نیستم، افزود: همان طور که در روایات بیان شده و تجربه هم نشان داده، گوشت خوردن زیاد هم برای بدن مضر است و باید تبلیغ کنیم تا مردم کمتر گوشت مصرف کنند.

طباطبایی تأکیدکرد: برخی افراد با هر دین و از هر فرقه‌ای که هستند، ممکن است دغدغه محیط زیست و طبیعت را داشته باشند که این فرصت برای ما هست و نباید با برخوردهای تند و تعابیر ناصحیح این فرصت را از دست بدهیم، به خصوص در دوره‌ای که وضعیت زیست محیطی ما در اغلب شهرهای کشور وضع خوبی نیست.

واکنش رئیس موسسه فقه اجتماعی به مصاحبه‌ای در مورد پویش «کاشتن به جای کشتن»یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام فرحزاد در مصاحبه با ایکنا در خصوص راه‌اندازی کمپین #کاشتن_ به_ جای_ کشتن در فضای مجازی گفت: این کمپین توهم باطل کسانی است که از گوشت حیوانات برای مصرف شخصی استفاده می‌کنند، اما در مسائل دین و شرع به دنبال حاشیه و تفرقه‌افکنی بین مسلمانان هستند. در همه دنیا ذبح حیوان برای استفاده انسان انجام می‌شود و این افراد به اصطلاح حامی حیوانات، مسائل حقوق حیوانات را مطرح نمی‌کنند. لذا راه‌اندازی این کمپین و مطرح کردن مسائل حقوق حیوانات در این مورد یک ترفند شیطانی، توهم و خیالی باطل است.

این استاد حوزه علمیه افزود: خداوند متعال حیوانات را برای انسان که اشرف مخلوقات است خلق کرد و در علوم فلسفه و حکمت نیز آمده‌ است: «دانی باید فدای عالی شود»، همان‌گونه که انسان فدای خداوند و اهل بیت(ع) می‌شود، حیوان نیز فدای انسان می‌شود و این امر با عقل، شرع و عرف سازگار است.

انتهای پیام

captcha