جذب 3150 دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن طی سال تحصیلی جدید
کد خبر: 3834802
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
حجت‌الاسلام نقیب خبر داد:

جذب 3150 دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن طی سال تحصیلی جدید

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اعلام خبر جذب سه هزار و ۱۵۰ دانشجو در دو مقطع کارشناسی و ارشد در سال تحصیلی جدید، بیان کرد: با موافقت وزارت علوم، در سال تحصیلی جدید، در مقطع کارشناسی، دو هزار و ۲۳۰ دانشجو در رشته علوم قرآن و حدیث و ۹۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در سه رشته علوم قرآن، تفسیر قرآن مجید و علوم قرآن و حدیث جذب خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اعلام خبر جذب سه هزار و ۱۵۰ دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی جدید، بیان کرد: براساس اعلام سازمان سنجش و با موافقت وزارت علوم، طی سال تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی، دو هزار و ۲۳۰ دانشجو در رشته علوم قرآن و حدیث جذب خواهیم کرد. در جذب دانشجو در مقطع کارشناسی، نسبت میان خانم‌ها و آقایان در دو نوبت روزانه و شبانه مساوی است. همچنین مجوز جذب ۹۲۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی پیش‌رو به ما داده شده است. در این مقطع تحصیلی نیز میزان ورودی خانم‌ها و آقایان برابر است.

وی با اشاره به اینکه نتایج کنکور، اعلام شده و داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته انجام دهند، ادامه داد: تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن، امسال اقدام به جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی کرده‌اند و برخی دیگر از دانشکده‌ها، بر مبنای نتایج اعلام شده و انتخاب رشته داوطلبان کنکور، دانشجو پذیرش می‌کنند. همچنین برخی دانشکده‌ها در نوبت شبانه، بدون آزمون و با لحاظ سابقه تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کنند، اما ورودی به دوره روزانه این دانشکده‌ها به واسطه رتبه کنکور و انتخاب رشته داوطلب است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ متقاضیان تحصیل در دانشگاه علوم و معارف قرآن، برای انتخاب رشته و یا ثبت‌نام در پذیرش دانشگاه، به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه و پس از پذیرش اولیه، برای ثبت‌نام به دانشکده‌ها مراجعه کنند. دانشگاه علوم و معارف قرآن در این زمینه تبلیغاتی در سطح شهر‌ها انجام داده است.

دانشجویان نخبه، مخترع و حافظ قرآن در صورت انتخاب دانشگاه علوم قرآن و حدیث برای ادامه تحصیل، از امتیازات خاصی برخوردار خواهند شد و تمام هزینه‌های طول دوران تحصیل آن‌ها برعهده دانشگاه است
حجت‌الاسلام نقیب افزود: ثبت‌نام از طریق پذیرش در کنکور، از سوی وزارت علوم و با ثبت‌نام در سایت سازمان سنجش آغاز شده، اما ثبت‌نام برخی دانشکده‌ها که قرار است براساس سوابق تحصیلی جذب دانشجو داشته باشند، هنوز آغاز نشده است.

وی گفت: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی، در یک رشته علوم قرآن و حدیث خواهد بود. پیش از این در این مقطع پذیرش دانشجو در چند رشته انجام می‌شد، اما براساس تصمیم وزارت علوم، این رشته‌ها تجمیع شده و طبق طرح تجمیع رشته‌های علوم قرآن و حدیث، جذب دانشجو در مقطع کارشناسی فقط در یک رشته با عنوان رشته علوم قرآن و حدیث انجام خواهد شد. در کارشناسی ارشد نیز در سه رشته علوم قرآن، تفسیر قرآن مجید و علوم قرآن و حدیث جذب دانشجو خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره مشکلاتی که برای فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در سال ۹۸ که قرار است براساس طرح تجمیع در کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث شرکت کنند در حالی که منابع آزمون اعلامی، تغییر خواهد کرد، ادامه داد: منابع آزمون کارشناسی ارشد، براساس کلیت رشته قرآن و حدیث خواهد بود. مشکل خاصی پیش نخواهد آمد و آزمون ورودی کارشناسی ارشد این رشته در سال آینده نیز به روال طبیعی هر ساله خواهد بود. سؤالات طرح‌شده در این آزمون از منابع مشترک رشته‌هایی خواهد بود که تجمیع شده‌اند. جای نگرانی نیست و مشکلی برای داوطلبان به وجود نمی‌آید. منابع آزمون کارشناسی ارشد، همان دروسی است که دانشجو در کارشناسی گذرانده، این منابع هنگام ثبت‌نام، از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

وی افزود: همچنین با همکاری اساتید علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن، کلاس‌های آمادگی کنکور ارشد را به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار خواهیم کرد تا این نگرانی‌ها رفع شود. دانشجویان با شرکت در المپیاد‌ها و برنامه‌های علمی دانشجویی نیز می‌توانند آمادگی خود را برای شرکت در کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث بیشتر کنند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ همه ساله میزان ثبت‌نام در این دانشگاه در رشته علوم قرآن و حدیث، براساس تعداد نفراتی که امکان پذیرش وجود داشته، در مقطع کارشناسی ارشد ۷۰ درصد و در کارشناسی ۵۰ درصد است؛ یعنی نیمی از ظرفیت اعلامی در کارشناسی خالی می‌ماند.
 
امتیاز خاص برای نخبگان و حافظان قرآن
حجت‌الاسلام نقیب بیان کرد: دانشجویان نخبه، مخترع و حافظ قرآن در صورت انتخاب دانشگاه علوم قرآن و حدیث برای ادامه تحصیل، از امتیازات خاصی برخوردار خواهند شد و تمام هزینه‌های طول دوران تحصیل آن‌ها برعهده دانشگاه است.

وی همچنین درباره برنامه‌های این دانشگاه در حوزه فرهنگی، گفت: سه دوره تربیت مدرس قرآن در دانشکده اصفهان برگزار شده است و تا کنون ۲۲۰ نفر از دانشجویان در دوره تربیت مدرس قرآن آموزش دیده‌اند. اخیراً تفاهم نامه‌ای میان دانشگاه و بخش قرآنی آستان قدس رضوی امضا و مقرر شده است بخش‌هایی از فعالیت‌های قرآنی آستان قدس توسط دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم انجام شود.
 
انجمن‌های علمی قرآنی فعال‌تر می‌شوند
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: بحث راه‌اندازی کانون زبان در دانشگاه را از سال تحصیلی جدید به طور جدی پیگیری می‌کنیم. انجمن‌های علمی قرآنی در سال جدید فعال‌تر خواهند شد. به این منظور سند چشم‌انداز دانشگاه تدوین شده که براساس این سند، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه سامان می‌یابد و امید می‌رود فعالیت دانشگاه در این حیطه، وضعیت بهتری نسبت به قبل داشته باشد.

انتهای پیام
captcha