فعالیت نظارت بر کتاب و نشر قابل واگذاری نیست
کد خبر: 3834954
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

فعالیت نظارت بر کتاب و نشر قابل واگذاری نیست

گروه ادب ــ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر واگذاری فعالیت بررسی کتاب به یک مؤسسه توضیح داد: بررسی کتاب از جمله امور حاکمیتی است و به موجب هیچ قراردادی قابل واگذاری نیست.

فعالیت نظارت بر کتاب و نشر قابل واگذاری نیستبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی، پس از انتشار خبری درباره قرارداد تطبیق کتاب با ضوابط نشر با یک مؤسسه خصوصی و بازنشر آن در فضای مجازی توضیحات زیر در این زمینه ارائه شد.

فعالیت‌های نظارت بر کتاب و نشر یک امر نظارتی است و بر اساس ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری امر نظارت از وظایف حاکمیتی است و به موجب تبصره ماده ۲۴ همان قانون امور حاکمیتی قابل واگذاری نیست، بر این اساس بدیهی است که علی‌القاعده بررسی کتاب ازجمله امور حاکمیتی است و به موجب هیچ قراردادی قابل واگذاری نیست.

اما امور اجرایی و اداری آن می‌تواند به موجب ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری واگذار شود. بر اساس این قانون امور تصدی‌های اجتماعی، فرهنگی و خدماتی با رعایت اصول بیست و نهم و سی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه بخش تعاونی و خصوصی و نهاد‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیت شده و با نظارت و حمایت دولت انجام می‌شود که بر اساس بند ۲ همین ماده خرید خدمات از بخش تعاونی و خصوصی و نهاد‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی از جمله این امور است.

در همین راستا این وزارتخانه برای اینکه بتواند نظارت بر حوزه نشر و کتاب را با دقت، سرعت و بدون استخدام در دستگاه اجرایی و فربه کردن دولت به نحو احسن انجام دهد، امور اجرایی و اداری این حوزه را از طریق قرارداد به یک مؤسسه واگذار کرده است. به موجب همین قرارداد امر بررسی و تطبیق بر اساس ضوابط نشر و ابلاغیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون، تحت نظارت معاونت امور فرهنگی و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود.

بر این اساس نظارت بر کتاب و نشر بر خلاف تفسیر و برداشت صورت گرفته خصوصی‌سازی نشده، بلکه امور اجرایی و اداری آن به موجب قرارداد به مؤسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر به عنوان یکی از مؤسسات ارائه دهنده خدمات و در ارتباط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.

انتهای پیام

captcha