مهار تورم وظیفه بانک مرکزی است نه ستاد تنظیم بازار
کد خبر: 3835581
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
دربرنامه «مناظره» مطرح شد:

مهار تورم وظیفه بانک مرکزی است نه ستاد تنظیم بازار

برنامه مناظره این هفته ماه با موضوع «روشهای ستاد تنظیم بازار در کنترل قیمت» با حضور معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مجلس اسلامی و محمدرضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت به عنوان موافقان قیمت گذاری دستوری و سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه و علی میرزاخانی اقتصاددان به عنوان مخالف این سیاست به روی آنتن رفت .

به گزارش ایکنا، طبق نظرسنجی که در شب گذشته مناظره انجام شد ،92/29 درصد بینندگان مخالفت قاطع خود را با قیمت گذاری دستوری و عدم موفقیت برنامه های ستاد تنظیم بازار در مهار تورم اعلام کردند.
محمدرضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تامین ، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت در سه دقیقه اول برنامه گفت: در ستاد تنظیم بازار چهار حلقه اصلی به عنوان مولفه های دنبال کننده وجود دارد: 1. تامین : از محل تولید داخلی و بخشی نیز از واردات برای تعادل عرضه و تقاضا تلاش می شود که دچار کمبود نشویم.
2. توزیع :در زمان های مختلف وظایف مربوط به توزیع انجام می شود که وقتی منابع دچار کمبود می شود به چشم می آید .
3.بازرسی و نظارت :حلقه ای از سیاست هاست که تلاش می کند متناسب با نیاز مردم منابع تامین شوند.
4.اطلاع رسانی: در یک فضای مناسب بتوانیم با مردم و رسانه ها گفتگو کنیم و با تبادل اطلاعات بازار آرامی خواهیم داشت.
وظیفه ستاد مهار تورم نیست بلکه جلوگیری از گرانی است یعنی اگر عرضه و تقاضا دچار مشکل شد گران فروشی اتفاق نیفتد.
تورم همان گرانی نیست.
علی میرزا خانی گفت :تصور عموم بر این است که تمرکز ستاد تنظیم بازار بر روی تمام کالاهاست ، در این راستا سوالاتی بوجود می آید که اگر ستاد وجود نداشت چه اتفاقی می افتاد؟ قیمت در چه وضعیتی بود ؟
بنابراین به این نتیجه میرسیم که اشکال در ستاد تنظیم بازار نیست، اشکال در نوع سیاست گذاری برای کنترل قیمت هاست و مسئولیت مهار تورم قیمت ها و مهار تورم به عهده بانک مرکزی است.
معنی و مفهوم تورم و گرانی معلوم نیست ، تورم فقط از طریق خلق پول و بانکهاست و به دنبال آن گرانی پدید می آید .
فساد اقتصادی حاصل قیمت گذاری دستوری است.
سید مصطفی صفاری در تکمیل صحبتهای میرزا خانی افزود : ما هر زمان در اقتصاد تفاوت قیمت دستوری و مکانیزمی را داشته باشیم ، فساد بوجود می آید. اکنون نیز در شرایطی هستیم که وارد جنگ اقتصادی شده ایم و در اکثر کالا ها 50 درصد به قیمت کالا ها اضافه شده است.
ستاد تنظیم ناموفق است.
میرزا خانی در خصوص عملکرد ستاد تاکید کرد : ستاد تنظیم بازار اگر اشتباه هم عمل نکند و درست عمل کرده باشد ، باز هم ناموفق است ، علت چیست ؟ دلیل این است که از تجربیات دنیا استفاده نمی شود ، کجای دنیا از این روش برای قیمت گذاری و کنترل قیمت ها استفاده می کنند؟
در همه دنیا تورم به بانک مرکزی مربوط می شود و مسئول بانک مرکزی است و عدم ساست های درست همه و همه به تولید داخلی ضربه خواهد زد.
ستاد به دو روش می تواند بازار را تنظیم کند : 1. قیمت گذاری دستوری 2. اهرم واردات یا همان استفاده کردن از دلارهای نفتی
در قیمت گذاری دستوری اگر هدف کنترل بازار است ، باید نظارت بر روی تک تک مغاره ها وجود داشته باشد و از آنجا کنترل شود که چندان امکان پذیر نیست و قیمت هایی که به مردم ارائه می شود صحیح و ثابت باشد .
و اما در مورد دوم و استفاده از دلار های نفتی ، کالاهای وارداتی را وارد بازار میکنیم تا کاهش قیمت داشته باشیم اما باید به این نتیجه برسیم که علت شکست ها بررسی شود و تکرار نشود.
جنگ روانی در ایران حاکم است.
معصومه آقاپور علیشاهی : اهداف و تجارب کل دنیا در خصوص کنترل قیمت ها درایمن سازی و مدیریت کالای اساسی خلاصه می شود .در اسفند 96 و اردیبهشت 97 دچار بحران سیاسی و اقتصادی هدفمند شدیم ، در خرداد 97 به اجبار وارد جنگ روانی شدیم که تبعات ویران کننده ای دارد اما به ظاهر سادست، یک تقاضای مازاد بوجود آمد و به یکباره این جنگ به ما تحمیل شد. در تهیه مواد اولیه ، تهیه کالاهای ضروری و اساسی و در زمینه عرضه و تامین دچار مشکل شدیم که در این خصوص باید ایمن سازی صورت میگرفت ، در بخش توزیع نیز هنوز اشکالاتی وجود دارد و هنوز سنتی عمل میکنیم اما در واقع همین الان نیز در رابطه با تبعات جنگ روانی ، در خصوص برخی کالا ها و تنظیم بازار هزینه پرداخت می‌کنیم. ما باید بپذیریم که جنگ روانی همچنان وجود دارد.

captcha