قدرت‌های غربی بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند
کد خبر: 3835631
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

قدرت‌های غربی بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند

گروه بین‌الملل ــ «محمد عزمی عبدالحمید»، برنده پنجمین جایزه حقوق بشر اسلامی در ایران، گفت: باید به قدرت­‌های غربی فشار بیاوریم که حقوق بشر را رعایت کنند، زیرا این کشورها مبانی اخلاقی مستحکمی در این زمینه ندارند. در واقع غربی‌­ها از آمریکا گرفته تا انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی در میان بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر قرار دارند.

«محمد عزمی عبدالحمید»، رئیس شورای مشورتی سازما‌‌‌‌ن‌های مردم‌نهاد مالزی، که به تازگی برنده پنجمین جایزه حقوق بشر اسلامی در ایران شده است، در گفت‌وگو با ایکنا رویکرد غرب در خصوص مسئله حقوق بشر و همچنین نقش سازمان‌های غیردولتی اسلامی را در حل بحران فلسطین مورد بررسی قرار  داد که مشروح آن از نظر می‌گذرد.
 
لطفاً درباره سوابق تحصیلی و کاری خود توضیح دهید.

تحصیلات من مربوط به رشته مدیریت آموزشی است. ابتدا در مدارس مالزی تدریس می‌کردم و سپس در چند دانشگاه این کشور به تدریس جامعه‌شناسی پرداختم. در حال حاضر در دانشگاه تکنولوژی پتروناس مالزی روابط بین نژادی تدریس می‌کنم.

شما رئیس سازمانی به نام MAPIM هستید. این نهاد چه وظایفی را برعهده دارد؟

این سازمان 15 سال پیش کار خود را شروع کرد و مجموعه‌ای از سازمان‌های غیردولتی اسلامی که در زمینه­‌های مختلف کار می‌کنند عضو آن هستند. برخی از آنها در زمینه آموزش و برخی در زمینه بهداشت، خانواده، فرهنگ و توسعه فعال هستند.
 
سازمان¬های مردم نهاد اسلامی، راهگشای مسائل جهان اسلام / گفتگو

با اینکه این سازمان‌ها در زمینه­‌های مختلف فعال‌اند، اما کار آنها دو محور کلی دارد؛ اول مسئله «آزادی» است که در این زمینه به مسائل مربوط به امت اسلامی هم در داخل مالزی و هم در عرصه بین­‌المللی مثل مناطق جنگ و درگیری و نیز مسائل حقوق بشری پرداخته می‌شود. در این حوزه ما با 17 کشور کار می‌­کنیم.

زمینه دیگر فعالیتمان موضوع «توسعه» امت اسلامی چه در داخل مالزی و چه در سطح جهانی است. در زمینه­‌های اقتصادی، توسعه، آموزش، مدیریت و منابع انسانی، برنامه­‌های آموزشی زیادی داریم.
 
علاوه بر این، با سازمان‌­های بین­‌المللی مانند سازمان همکاری اسلامی(OIC)، کمیته حقوق بشر سازمان ملل، کمیته پناهندگان سازمان ملل و نیز با سازمان‌­های منطقه‌­ای همچون «آسه آن» هم همکاری داریم.
 
همچنین با سازمان‌های غیردولتی کشورهای اسلامی مثل پاکستان، ایران، مالزی، اندونزی، ترکیه عربستان هم تعامل داریم و سعی می‌­کنیم این سازمان­‌های غیردولتی اسلامی را با هم مرتبط کنیم.

آیا با طرف­‌های ایرانی هم تا به حال کار مشترکی انجام داده‌­اید؟

بله، با چند مؤسسه ایرانی همکاری­‌های علمی داشته‌­ایم. در چند سمینار در زمینه علوم و توسعه پایدار در ایران شرکت کرده­‌ام. همچنین در چند دوره کنفرانس وحدت اسلامی در تهران شرکت کرده­‌ و در نشست­‌هایی با موضوع فلسطین در ایران حضور داشته‌­ام. به علاوه، چند پروژه تحقیقاتی با دانشگاه‌­های ایرانی اجرا کرده‌­ایم.

در مراسم دریافت جایزه حقوق بشر اسلامی اشاره کردید که باید تغییراتی در رویکرد جهان به مسئله حقوق بشر صورت بگیرد. منظور شما چه نوع تغییراتی است؟

اکنون دو نوع اعلامیه حقوق بشری داریم: یکی اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل و دیگری بیانیه حقوق بشر اسلامی. هر دو بیانیه در اصولی همچون احترام به حقوق دینی، فرهنگی، اقتصادی و دموکراسی شباهت­‌هایی دارند، اما تفاوت حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر بین‌­المللی در این است که مبتنی بر شریعت اسلامی است. ما در مقاصد شریعت پنج اصل مهم داریم که باید از آن صیانت کنیم: دین، اخلاق، نفس، نسب و مال.

در اسلام انسان را خلیفه خداوند بر روی زمین می‌­دانیم و رویکرد اسلام به فرد نسبت به رویکرد غرب تفاوت دارد. با این حال اکنون میان آنچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده و آنچه در عمل در جهان در حال وقوع است شاهد تضاد هستیم؛ باید این خلأ را پرکنیم.

در این مسیر در وهله اول با مشکل حکومت­‌ها مواجه هستیم؛ یعنی کسانی که در رأس قدرت هستند، تعهد لازم را ندارند. آنها به هر قیمتی می­‌خواهند قدرت خود را حفظ کنند. کاری که می‌­توانیم بکنیم این است که به رهبران فشار بیاوریم. کشورهای اسلامی در این زمینه با مشکل بیشتری روبرو هستند، به‌ویژه آنهایی که نظام پادشاهی در آنها حاکم است.

کار دیگر ما این است که به قدرت‌­های غربی فشار بیاوریم که حقوق بشر را رعایت کنند. زیرا این کشورها مبانی اخلاقی مستحکمی برای رعایت حقوق بشر ندارند. در واقع غربی‌­ها از آمریکا گرفته تا انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند. آمریکا معیارهای دوگانه و ریاکارانه‌­ای در این موضوع  دارد و بنابراین نمی­‌تواند سردمدار حقوق بشر باشد. برای نمونه به وضعیت پناهندگان نگاه کنید که کشورهای غربی آنها را نمی‌پذیرند و بسیاری از آنها در دریاها غرق می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

کاری که می‌­توانیم بکنیم این است که از مسلمانان بخواهیم در برابر این تعریف غربی از حقوق بشر خود را تقویت کنند. وقتی از حقوق بشر صحبت می‌­کنیم از یک سیستم سخن می‌­گوییم. در جهان اسلام نیز شاهد هستیم که پس از استقلال یافتن کشورهای اسلامی، افراد یا گروه­‌ها و احزابی به قدرت رسیدند که مدعی مردمی بودن هستند، اما از قدرت سوء استفاده کردند. باید به مردم آموزش دهیم که درک کنند حقوق بشر چیست. مردم باید از حکومت­‌ها مطالبه کنند. اگر کار اشتباهی می­‌کنند از آنها بازخواست کنند. باید به توده­‌های مردم آموزش دهیم که غافل نباشند. باید مردم را در قالب سازمان­‌های غیردولتی سازماندهی کنیم. مردم باید هوشیار باشند نه منفعل؛ آنها باید بدانند حق دارند انتقاد کنند. این کار بزرگی است که سازمان‌های غیردولتی باید انجام دهند و علما نیز باید کمک کنند. البته این فرایند طولانی است.

شما اخیراً از اصلاحات بن سلمان، ولیعهد عربستان، انتقاد کرده­‌اید. دلیل انتقاد اصلی شما چیست؟

عربستان یک کشور تازه‌تأسیس است. اگر تاریخ را مطالعه کنیم می‌بینیم که شکل­‌گیری حکومت آل سعود مدیون حمایت انگلیسی­‌ها بوده است. آنها از آن زمان تاکنون خود را مدیون غربی­‌ها می­‌دانند. بن سلمان با سرکوب برادران و عموزاده­‌های خود و با حمایت غرب به قدرت رسید.
 
سازمان¬های مردم نهاد اسلامی، راهگشای مسائل جهان اسلام / گفتگو

او برای ادای دین خود به غرب اعلام کرد که عربستان باید به یک کشور لیبرال تبدیل شود، اما در این مسیر اشتباهات فاحشی هم داشته است. قتل خاشقچی، بحران­‌آفرینی در رابطه با قطر، جنگ‌افروزی در یمن، عادی‌سازی روابط با اسرائیل از مهمترین اشتباهات وی است. او همچنین صدها میلیارد دلار خرج خرید سلاح از آمریکا کرده و می­‌کوشد کشورهای عربی را به پیروی از خود وادار کند.

چگونه می‌­توان در برابر این اقدامات ساکت بود؟ این بزرگترین فتنه در امت اسلامی است. آنها به اسم حرمین شریفین و امت اسلامی این کارها را می­‌کنند. در بسیاری از بحران‌های خاورمیانه دست دارند. آنها در مصر با پول دادن به سیسی، مرسی را سرنگون کردند. از رژیم بحرین حمایت می‌­کنند، از تروریست­‌ها در سوریه پشتیبانی مالی انجام می‌دهند.

مقابله با این حکومت کار ساده‌ای نیست، زیرا مسلمانان به حج و سرزمین­‌های مقدس مکه و مدینه ارادت دارند. در سازمان خود به مردم و مقامات دولت مالزی می­‌گوییم باید شجاعانه با اقدامات غیر­انسانی عربستان مقابله کنند. مردم مالزی باید آگاهی بیشتری پیدا کنند. آنها هنوز نمی‌­دانند در برابر این اقدامات عربستان باید چه موضعی بگیرند.

دولت مالزی به خاطر روابط دیپلماتیک خود با عربستان نمی‌­تواند اقدام قاطعی انجام دهد، اما سازمان­‌های غیردولتی می­‌توانند اعتراض خود را به گوش عربستان برسانند.

سازمان همکاری اسلامی در سال 1969 تأسیس شد. اکنون مقر این سازمان در جده عربستان قرار دارد. من پیشنهاد دادم مقر این سازمان به کشور دیگری منتقل شود، زیرا این سازمان تحت نفوذ عربستان است.

به نظر شما سازمان­‌های غیردولتی اسلامی برای حل بحران فلسطین چه کارهایی می­‌توانند انجام دهند؟

مسئله فلسطین یک بحران 70 ساله است. می­‌توانیم با بایکوت اقتصادی و تحریم کالاهای اسرائیلی و راه‌اندازی کمپین رسانه­‌ای به مبارزه با این رژیم بپردازیم. سازمان‌های غیردولتی کشورهای اسلامی باید با همکاری هم به افزایش آگاهی مردم کمک کنند و علیه این رژیم کمپین راه بیندازند.

پیشنهاد من این است که کشورهای بزرگ اسلامی نشست‌­هایی برای هماهنگی درباره این قضیه برگزار کنند. به نظر من جهان اسلام به طور بالقوه توان مبارزه با رژیم صهیونیستی را دارد اما این توان باید بالفعل شود.
 
سازمان¬های مردم نهاد اسلامی، راهگشای مسائل جهان اسلام / گفتگو

گفتگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha