رشد فرهنگی جامعه نیازمند رصد اخلاق از سوی اندیشمندان است/ توصیه‌ای به بانوان درباره تربیت فرزندان
کد خبر: 3836857
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
خطیب جمعه تهران:

رشد فرهنگی جامعه نیازمند رصد اخلاق از سوی اندیشمندان است/ توصیه‌ای به بانوان درباره تربیت فرزندان

گروه سیاسی ــ آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به اهمیت مسئله فرهنگ در دیدار اخیر با هیئت دولت گفت: برای اینکه فرهنگ اسلامی رشد پیدا کند باید رفتارها و اخلاق در جامعه رصد شود؛ یعنی مراکز علمی آمار تهیه کنند و مثلاً وضعیت مساجد و نماز جماعات را توضیح دهند یا وضعیت حجاب در جامعه را بررسی کنند؛ این همان رصد کردن اخلاق جامعه است.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمد امامی کاشانی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز اول شهریورماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب گفت: در این دیدار ایشان نکات آموزنده و مهمی را مطرح کردند؛ اولین نکته مسئله اقتصاد، رونق اقتصاد و نجات کشور از فقر بود که ایشان به آن توصیه کردند و فرمودند نه مثل کشورهای سرمایه‌داری که سرمایه‌داران یک طرف و فقرا و خاک‌نشینان یک طرف هستند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاشتن و تولید کردن و ایجاد کار از سوی سرمایه‌گذار با هدف سود بردن است اما نکته این است که این کار به چه صورتی باشد؟ پول باید صرف کارهایی شود که برای کشور مفید است مانند تولید و نه خرید و فروش‌هایی که مفید نیست یا حتی مضر است. سرمایه‌گذار باید به کار نگاه کند نه درآمد. دولت هم باید قوانین دست و پاگیر را رفع کند و مجلس این مقررات را بردارد تا موانع برداشته شود، امنیت در کشور زیاد شود و در این صورت سرمایه‌گذار از سرمایه اش استفاده کند و کار و اشتغال زیاد شود و از طرف دیگر هم باید کمک و حمایت شود. چون وقتی پول بود و مالیات داد، کمک است. وقتی خمس و زکات داده شود کمک است. در این شرایط همه در کشور توانگر می شوند. در واقع فقر در کشور نباید باشد زیرا فقر بلای بسیار بدی است.

امامی کاشانی اظهار کرد: اجمالاً باید از اقتصاد کشور مراقبت کرد و جلوی احتکار را گرفت. اگر انسان واقعا ذره‌ای دین داشته باشد، ذره‌ای از ولایت داشته باشد و بویی از امام علی(ع) و امام زمان(عج) استشمام کرده باشد، پولش را به خارج از کشور نمی‌فرستد، احتکار و گرانفروشی نمی‌کند. این همه مفاسد مالی نتیجه غفلت از خداست که انسان فکر نمی‌کند در آن دنیا آتش است و در خود دنیا هم بدبختی و ذلت می‌آورد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: نکته دوم در سخنان رهبری مسئله فرهنگ و اهمیت به آن است. برای اینکه فرهنگ اسلامی رشد پیدا کند باید رفتارها و اخلاق در جامعه رصد شود؛ یعنی مراکز علمی آمار تهیه کنند و مثلاً وضعیت مساجد و نماز جماعات را توضیح دهند یا اینکه چقدر در دانشگاه‌ها و مدارس نمارخوان داشتیم، یا اینکه وضعیت حجاب در جامعه چگونه است، به حجاب توجه می‌شود یا خیر و اگر توجه نمی‌شود چه باید کرد؟ این همان رصد کردن اخلاق جامعه است.

وی ادامه داد: یا مثلاً وضعیت رباخواری چگونه است کم شده یا زیاد، دروغگویی کم شده یا زیاد، دادن حکم باطل در امور قضایی و غیرقضایی کم شده یا زیاد؟ این رصد کردن باید از سوی دانشمندان انجام شود تا آمار علمی به دست آید تا بتوان به آن تکیه کرد و مسئولان تبلیغ کشور و صدا و سیما بر روی این آمار کار کنند؛ بگویند چه کاری باید کرد و افراد کاربلد را وارد کار کنند تا برای مردم صحبت کنند. در این زمان باید به اخلاق بیش از پیش اهمیت داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: دشمن خیال می‌کند با جنگ اقتصادی ملت ما دست از انقلاب برمی‌دارد. در حالی که به فضل خدا دست امام عصر(عج) بالای سر این کشور است و ملت ما امید به آینده دارند، ایثار و فداکاری می‌کنند و صبر دارند. اما مسئولان هم باید برای مردم فکری کنند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: سیاست ما اسلامی است و می‌خواهیم با تمام دنیا در صلح باشیم اما با دشمنی‎ها باید مقابله کرد، جمهوری اسلامی ایران همواره در آرامش بوده و همچنین آرامش دنیا را می‌خواسته است. این چهل سال هم جنایات آمریکا و صهیونیسم و اقمار آنها نشان داد. مقاومت در مقابل دشمن در نهج‌البلاغه امام علی (ع) نیز آمده است. حضرت امیر به مالک اشتر می‌فرمایند لشکر موجب امنیت کشور است تا مردم در آرامش زندگی کنند. امروز هم دشمن استقامت ما را فهمیده است. جمهوری اسلامی با مقاومت به این عظمت رسیده است.

امامی کاشانی اظهار کرد: ترامپ و اطرفیاناش هستند که ابله هستند و بلاهت خود را به دنیا هم نشان داده اند اما جمهوری اسلامی شجاع است و امام (ره) و رهبر معظم انقلاب با پیروی از اهل بیت(ع) این شجاعت را در تمام ملت و جوانان تزریق و تلقین کردند. کشور به اینجا رسیده و از تمام این گردنه‌ها و مشکلات اقتصادی به حول و قوه خداوند عبور خواهد کرد.

وی یادآور شد: در مناسبت‌های این هفته به مناسبت نزول سوره «هل اتی» روز خانواده را داریم. خانواده باید از خانواده امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) الگو بگیرد. خانه باید آرام و امن باشد. بحث‌ها، مقابله‌ها و خلاف گویی‌ها نسبت به هم حرام است. باید خانه در امنیت باشد تا انسان به کارهایش برسد و فرزندان خوب تربیت شوند.

امامی کاشانی با بیان اینکه داشتن فرزند موجب گرم شدن خانه است، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند من به امت خود در قیامت افتخار می‌کنم. بنابراین امت هر چه قوی تر و با جمعیت معتقد به اسلام بیشتر باشد در دنیا عظمت بیشتر و اثرگذاری بیشتری دارد.

وی در ادامه به بانوان توصیه کرد که خانه‌داری و تربیت فرزند را فدای کار اداری و تحصیل نکنند. همچنین تأکید کرد؛ نمی‌گویم بانوان درس نخوانند و کار نکنند اما تربیت فرزند اولویت اول است.

بنابراین گزارش آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به بخشی از آیه 3 سوه مائده؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» گفت: دین که یک مجموعه‌ای از اعتقادات و اعمال و اخلاق است وقتی کامل می‌شود که مثلاً اگر شما نماز بخوانی به جزئی عمل کردی اما وقتی خمس و زکات نمی‌دهی بخشی را عمل نمی‌کنی و در آن بخش پاداش و در بخش دیگر عقاب می‌بینی. خدا درباره ماه رمضان می‌فرماید اگر مریض بودی یا مسافر بودی در سال قضای روزه ماه رمضان را بگیرد تا اکمال صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اکمال برخلاف اتمام است. کلمه اتمام در جایی به کار می‌رود که همه جای دین با هم باشند. برای نمونه اگر در ماه رمضان تا یک دقیقه به اذان روزه گرفتیم اما در آن فاصله روزه نبودیم کل روزه آن روز باطل می‌شود، بنابراین کلمه انمام نعمت بعنی وقتی دین نعمت خودش را داشت و اثر خودش را داشت آن دین اثرگذار است و لذا با اتمام به کار می‌رود.

امامی کاشانی بیان کرد: ولایت نعمت است. وقتی دین نعمت است و تمام آثار خودش را دارد که با نعمت ولایت و امامت همراه باشد. نبوت و ولایت یک حقیقت است. به قول شیخ شهاب الدین سهروردی سنت و کتاب در آسمان‌ها یکی بودند و روی زمین دو تا شد؛ یعنی در عالم غیب یک حقیقت بود که در زمین دو تا شد که یکی را پیامبر اکرم(ص) اداره کرد و دومی را امامت و امام علی(ع) و 11 فرزندنش مدیریت کردند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: از این جهت مسئله ولایت و امامت در عالم بالا یک حقیقت است. این حقیقت هم در روایات ما هم فراوان است. از امام صادق(ع) پرسیده شد قرآن می‌فرماید روز قیامت از هر قومی امامش سؤال می‌شود این به چه معناست. امام صادق(ع) فرمود امام علی(ع) در قرن و عصر خودش امام است و در قیامت می‌گویند او بیاید و تمام پیروانش هم بیایند و برای سایر امامان هم همین‌طور. بنابراین باید از این نعمت ولایت بهره رفت که بزرگ‌ترین نعمت است. بهره نعمت ولایت هماهنگ بودن و در ارتباط بودن با ولی خداست.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم کارمان را تراز بگیریم و بسنجیم و رصد کنیم باید با ولی خدا هماهنگ باشیم و به او نگاه کنیم؛ معنی عید غدیر و ولادت ائمه هدی و شهادت‌ها و وفات ها همین است. غفلت از این نعمت باعث از دست رفتن دین می‌شود.

امامی کاشانی بیان کرد: ایام عاشورا نزدیک است و مجامع ما باید این عظمت ها را بیان کنند و صدا و سیما فیلمهایی در این باره باید تهیه کنند و مثلا فیلمی از همین شخصیت مسلم بن عقیل بسازند. اگر اینها تبدیل به فیلم شود و نمایش داده شود از مداحی ها و کف زدن ها و سینه زدن ها اثر بیشتری دارد. واقعا باید زندگی اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشت.

انتهای پیام

captcha