آثار حوزویان در مورد بیانیه گام دوم انقلاب رونمایی شد/ از رسالت‌های حوزوی تا موانع فراروی تحقق بیانیه
کد خبر: 3837155
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

آثار حوزویان در مورد بیانیه گام دوم انقلاب رونمایی شد/ از رسالت‌های حوزوی تا موانع فراروی تحقق بیانیه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مراسم رونمایی از دو اثر در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی استادان حوزه تولید شده، با حضور جمعی از اساتید حوزوی در هم‌اندیشی استادان حوزه در مورد بیانیه گام دوم انقلاب رونمایی شد.

آثار حوزویان در مورد بیانیه انقلاب رونمایی شدبه گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از این آثار در جریان برپایی هم‌اندیشی استادان حوزه در مورد بیانیه گام دوم انقلاب امروز دوم شهریورماه در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس علم‌الهدی، استاد حوزه علمیه در این مراسم گفت: باید مبدأ بحث بیانیه انقلاب را از مباحث فقهی امام شروع کنیم؛ امام زمانی ولایت فقیه را مطرح کردند که مورد تمسخر شرق و غرب بود، ولی ایده سومی ایجاد شد که 40 سال ماند.

وی افزود: بحث ولی فقیه گرچه در مکاسب محرمه مطرح بود، ولی وقتی جلو رفت، اهمیت این مبنا که چارچوب بسته شده فقهی در پرتو قرآن و اهل بیت دارد، بار سنگین هجوم دشمنان را دفع کرده است.

علم‌الهدی با بیان اینکه امروز حتی در اسرائیل دانشکده شیعه‌شناسی ایجاد و مبانی فقهی فقهای شیعه مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: گام دوم انقلاب قدم بلندتری است. از این رو قدم اول را باید طوری تبیین کنیم که گام دوم برای مردم مورد پذیرش باشد تا مردم نگویند در گام اول چه کردید که در گام دوم بکنید.

این استاد حوزه علمیه افزود: آیا در معارف و مبانی فقهی، دستورات و احکام کم داریم که باید اجرا شود؟ امروز نگاه جهان اسلام به ما بیش از نگاه خودمان است و مردم و ملت‌های مسلمان به رهبری امید دارند، زیرا دنیا از افکار رهبری رشد می‌کند، ولی گاهی در داخل ما از افکار ایشان دوری می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چرا در برخی جراید و رسانه‌ها بخش کمی اختصاص به سخنان رهبری معظم اختصاص می‌یابد، اظهارکرد: ایشان شاگرد امام است و موهبت الهی برای نظام ما هستند و ما باید مبانی فقهی و قرآنی بیاینه را چنان قوی کنیم تا بتوانیم نظریه ولایت فقیه را در دنیا معرفی کنیم، زیرا فقه ما جهانی است.

علم الهدی تصریح کرد: ما در دانشگاه نیاز به نظریات غربی داریم، ولی در حوزه فقه و دین، امام صادق را داریم و ابداً نیازی به علوم غربی نداریم؛ ولایت فقیه و اختیارات باید در گام دوم تبیین شود تا نگویند نمی‌دانیم ولایت فقیه از کجا آمده است.

وی تأکیدکرد: 40 ساله دوم فرصتی برای تحکیم مبانی اهل بیت در سایه قرآن به صورت عملی است و باید برای تحقق این فرصت گام اول را خوب بررسی کنیم. از جمله اینکه بررسی کنیم چرا در قدیم آیات قرآن بر سر در وزارتخانه‌ها بود، ولی الان نیست یا آیا انحطاط کنونی اقتصاد ناشی از نبود اخلاق نیست؟.

مقاومت؛ روح بیانیه انقلاب

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین شیرین‌آبادی از استادان حوزه قم گفت: حضرت آقا در مراسم سالگرد امام، سخنرانی فوق‌العاده‌ای کردند که از یک کلمه آن هم نمی‌توان ساده عبور کرد و از جمله به بحث مقاومت پرداختند که بر اساس آن، روح بیانه دوم به بحث مقاومت بر می‌گردد که برگرفته از قرآن است.

وی افزود: با توجه به این اندیشه قرآنی، حضرت آقا بیانیه گام دوم را طراحی کردند و جزئیات را هم بیان فرمودند از جمله در بحث نفت، آموزش و دانشگاه‌ها که اگر ما نگاه قرآنی داشته باشیم، روش تربیتی یهود و نصارا را مد نظر قرار نخواهیم داد و تربیت قرآنی که از انبیاء است را رها نخواهیم کرد.

این استاد حوزه بیان کرد: توجه به مقاومت و درو‌ن‌نگری مسئله مهمی در بیانیه است و کار حوزه هم همین است تا در اقتصاد و فرهنگ بحث مقاومت را تبیین کنند، زیرا هر کشوری که تسلیم شود زمین خواهد خورد.

وی با بیان اینکه باید بیانیه را ناظر به بحث بین‌المللی مورد توجه قرار دهیم افزود: نگاه ما به بیانیه به عنوان سند راهبردی و مانیفست است بنابراین وجود نگاه بین‌المللی ضروری است.

وی افزود: امروز تمدن غرب رو به  افول است بنابراین جهان تشنه گفتمان و ایدئولوژی جدیدی است از این رو مقام معظم رهبری در دو نامه به جوانان اروپایی به خطاهای تمدن غربی هشدار می‌دهند و نسخه اسلام و قرآن را معرفی می‌کنند.

بن بست تمدن غرب

حجت‌الاسلام مسیبی، استاد علوم قرآنی حوزه علمیه نیز در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی دو خاستگاه درونی و بیرونی داشت که در خاستگاه درونی شاهد رشدهای زیادی بودیم که 40 سال انقلاب با دوره پهلوی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در بعد بیرونی نیز بسیاری از مظلومان و آزادی‌خواهان عالم به انقلاب در اقبال کردند و ما امروز در مقابله فرهنگی با مکاتب بشری هستیم که در تمدن‌سازی و اقتصاد و فرهنگ به بن بست رسیده‌اند.

مسیبی با بیان اینکه در فرانسه، کشوری که خود را مهد لیبرالیسم غربی می‌داند، شنبه هر هفته درگیری وجود دارد، اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم این است که باید دستاوردهای انقلاب را بتوانیم در عرصه بین‌المللی محقق کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین زارعی گفت: اگر تمام فرمایشات رهبری در دوره زعامت را بررسی کنیم، عمده آن مطالب در بیانیه آمده و تأکید بر مسائل قبلی است، جز اینکه محوری کلی بر آن افزوده شده و آن مخاطب قرار دادن جوانان کشور است.

رسالت حوزه تبیین قرآنی و روایی بیانیه گام دوم انقلاب است

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی، رئیس مدرسه عالی اجتهاد، نیز یکی از سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به آیه 257 بقره «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» گفت: همه انبیا و اولیای الهی برای تحقق حاکمیت خداوند و بیرون بردن مردم از ظلمت آمده‌اند، ولی ظهور و بروز نهایی آن در دوره حضرت ولیعصر(عج) رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه امروز در دوره غیبت در تداوم حرکت اولیا، ولی فقیه در رأس حکومت قرار دارد، افزود: امروز اگر مسائل مختلف انقلاب را بخواهیم به الگویی برای بشریت تبدیل کنیم، باید همه مسائل اسلام را دقیقاً بررسی کنیم.

فقیه‌ یزدی با تأکید بر اینکه دشمنان هرگز نخواهند توانست ایران را طوری تحریم کنند که راه برون‌رفت نداشته باشد، تصریح کرد: قرآن برای این مسئله به ما دستورالعمل داده و فرموده است که اگر محاصره‌ای کنند که راه برون‌رفت نداشته باشید، بدانید این‌ها صاحب عقل نیستند و در درون خود متشتت هستند و شما می‌توانید راه غلبه را بیابید.

نگاه سطحی شأن بیانیه گام دوم را تنزل می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با بیان اینکه زمان صدور این بیانیه مهم است، گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از وفات امام خمینی(ره) بیانیه مهمی صادر کردند که شاید بتوان آن را بیانیه اول انقلاب بدانیم.

وی با پرداختن به اینکه نگاه سطحی به بیانیه وزن آن را تنزل می‌دهد، ابراز کرد: اگر جهت و سمت و سوی بیانیه به سستی پیش برود تا ثریا نادرست پیش خواهد رفت؛ لذا باید بسیاری از مطالب بیانیه را باید به صورت اجتهادی بنگریم و دنبال اصول و قواعد آن باشیم.

نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ایجاد الگو و مدل را از دیگر ضرورت‌ها برای بیانیه برشمرد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی منظومه‌ای از الگوهاست، ولی در برخی موارد مانند بانکداری، غنا و موسیقی صرفاً به مباحث نظری بسنده شده، در حالی که باید نظریه عملیاتی ارائه دهیم؛ لذا بیانیه را باید به صورت منظومه ببینیم و اگر در یک بخش مانند فرهنگ، پژوهش صورت می‌گیرد، باید آن را با توجه به اقتصاد مورد مطالعه قرار دهیم.

معادمحوری معاش، آرزوی انبیا در طول تاریخ بوده است

آیت‌الله سیدهاشم بطحائی گلپایگانی، سخنران دیگر این مراسم، در سخنانی گفت: انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی از آرزوهای انبیا بوده است، ولی این اتفاق جز در برخی دوره‌ها رخ نداده است؛ اینکه جامعه بشری معاشش را در سایه معاد سپری کند، جزء آرزوهای انبیا بوده است.
وی با پرداختن به اینکه بشر در کلاس دنیوی باید تربیت شده و به مقام مقبول معنوی نائل شود، افزود: شاید آرزویی که در دعای افتتاح می‌خوانیم، یعنی تشکیل دولت کریمه که در سایه آن اسلام و اهلش عزیز شوند و نفاق و کفر خوار و ذلیل شوند، با انقلاب به وقوع پیوسته است، ولی متأسفانه کسانی که در انقلاب و جنگ نبوده‌اند، بر سر کار آمده و احساس مسئولیت نمی‌کنند.
بطحائی با اشاره به اینکه بحث تحریم همیشه بوده و در دوره پیامبر سه سال در شعب بودند؛ بیان کرد: امام در ابتدای انقلاب فرمود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ زیرا خط مشی ما براساس قرآن است. بنابراین تحریم مشکل اساسی نیست، بلکه برخی مسئولان احساس تکلیف نمی‌کنند.
وی ادامه داد: باید انصاف داشته باشیم، زیرا ایران امروز از زمان مادها تاکنون چنین آبادانی نداشته است، در حالی که با زورگویان و قلدرترین قلدرهای دنیا درافتاده‌ایم.
موانع فراروی تحقق بیانیه انقلاب در بخش علمی رفع شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی میردامادی، استاد دانشگاه تهران و حوزه علمیه دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به بخش‌های مربوط به علم در این بیانیه افزود: در این مسئله راه طی شده‌ای داشته‌ایم، ولی در آغاز راه هستیم، زیرا کارهای علمی و پژوهشی نیاز به روزآمد شدن و نو شدن دارد.

میردامادی با بیان اینکه در بخش علم و پژوهش آسیب‌هایی داریم، اظهارکرد: یکی از این آسیب‌ها در سبک تحقیق و علم و پژوهش است که آموزش عالی و نهادهای دخیل دیگر باید در این مسئله تجدیدنظر کنند و علوم کاربردی شوند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایش رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت اظهارکرد: آئین‌نامه‌های کنونی برای ثبت و پیگیری یک اختراع چارچوب آسان و روانی ندارد و موانع فراروی آن زیاد است، لذا وقتی بیانیه بر علم تأکید دارد، موانع هم باید مورد توجه باشد.

میردامادی با بیان اینکه بخش دیگری بیانیه بحث اخلاق و وجدان است، اظهارکرد: بخش عمده این مسئله متوجه حوزه علمیه است. البته رسانه‌ها در این موضوع نقش زیادی دارند و می‌توانند  این وجدان را در آحاد جامعه تقویت کنند.

کم‌کاری حوزه در تبیین شرعی مسئله «امنیت»

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عباس هاشمی، استاد سطح خارج حوزه اظهار کرد: اولین وظیفه حوزه قم این است که نهاد یا گروهی ایجاد و بیانیه مورد تبیین اجتهادی قرار بگیرد و بخش‌های مختلف آن اعم از امنیت، اقتصاد و فرهنگ و ... مورد تبیین اجتهادی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مسئله موشک و تأمین امنیت از موضوعاتی است که بحث می‌شود و برخی می‌گویند بخشی از این هزینه‌ها می‌تواند صرف امور غیرنظامی شود، تصریح کرد: تاکنون بیانی شرعی و دینی از مسئله امنیت در درون حوزه سراغ نداریم که به صورت اجتهادی بیان شده باشد و همین سبب می‌شود تا چنین سخنانی از سوی برخی مطرح شود.

هاشمی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر اینکه هر قدر می‌توانید نیروی نظامی فراهم کنید، بیان کرد: مراد قرآن این است که آن قدر آماده‌سازی نظامی باید در اختیار شما باشد که دشمن از جنگ با شما بترسد، ولو اینکه فعلا جنگی هم با کشوری ندارید.

هاشمی بیان کرد: بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی می‌تواند در ذیل قاعده نفی سبیل تدوین و تبیین شود. بنابراین ابتدا باید تبیین اجتهادی داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دومین رسالت و وظیفه ما این است که یک گفتمان‌سازی در مورد این بیانیه شروع کنیم، تصریح کرد: دانشگاه و حوزه جلساتی می‌گذارند، ولی این تنها کار این دو نهاد نیست و بیانیه باید تبدیل به گفتمان ملی و عمومی شود تا بتواند محقق شود وگرنه کار حوزه و تشکیل چند جلسه نخواهد بود.

قرآن در مسائل سیاسی و اجتماعی به کلیات بسنده نکرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر نیز در این هم‌اندیشی گفت: اگر بخواهیم اندیشه و مهمانی را وارد ساختمان وجود کنیم، باید میهمانی باشد که با صاحبخانه همسانی و سازگاری داشه باشد و گرنه موجب جدایی خواهد بود.

دبیر مجمع عالی تفسیر اظهارکرد: دین هم خطوط کلی اقتصاد، سیاست و فرهنگ و هم خطوط جزئی را بیان کرده است و ما هم تا جایی که بر پایه قرآن پیش رفته‌ایم، اوج گرفته‌ایم، ولی وقتی قرآن از محور زندگی و اقتصاد و سیاست و فرهنگ جدا شده، شاهد انحطاط و سقوط تمدن اسلامی بوده‌ایم که اوج آن در دوره مغول رخ داد.

میرکتولی اظهارکرد: در گام دوم باید دستاوردهای گام اول را شمارش کرده و چالش‌های گام اول را بررسی کنیم، نه اینکه دستاوردهای گام اول را نادیده بگیریم، زیرا همین مسئله چالش خواهد بود.

وی افزود: در قوه مجریه وقتی دولتی سر کار می‌آید، به تخریب دستاوردهای دولت‌های گذشته می‌پردازد و در قوه قضائیه هم این مسئله وجود دارد که مضر است، لذا مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ابتدا به بحث مهم دستاوردهای گام اول پرداخته‌اند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه بیان کرد: غربی‌ها گام‌های خود را 50 ساله تنظیم می‌کردند و اخیراً به علت رشد علوم، 25 ساله شده است و بنده معتقدم که بومی‌سازی علوم انسانی یکی از ابعاد موفقیت ما در گام دوم خواهد بود.

انتهای پیام

captcha