سکوت و بی‌تفاوتی قرآنیان در برابر حوادث روز؛ مهمترین خلأ این جامعه
کد خبر: 3837309
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

سکوت و بی‌تفاوتی قرآنیان در برابر حوادث روز؛ مهمترین خلأ این جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) شهر مریانج گفت: یکی از خلأ‌های جوامع قرآنی، منفعلانه عمل کردن آنها در بحران‌ها و وقایع جامعه و بی‌تفاوتی و یا سکوت در برابر اجحاف حق جامعه قرآنیان، انتشار و یا بیان برخی مباحث و موضوعات مرتبط با قرآن است.

سکوت و بی‌تفاوتی قرآنیان در برابر حوادث روز؛ مهمترین خلأ این جوامعهاشم سعیدی شکوه، مدیر موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) شهر مریانج در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه این اولین موسسه ثبت شده در استان است، گفت: این موسسه از سال 78 تأسیس و در سال 80 ثبت رسمی شد.

مدیر موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) مریانج با بیان اینکه سال‌ها فعالیت این موسسه تنها محدود به بخش آقایان بود، افزود: از سال 83، فعالیت‌های بخش بانوان نیز در این مجموعه راه‌اندازی شد.

وی اشاره‌ای به آموزش‌های عمومی قرآن داشت و اضافه کرد: این موسسه با آموزش در رشته‌های روخوانی، روان‌‌خوانی فصیح‌خوانی، تفسیر، ترجمه و مفاهیم و حفظ جزء 30 و حفظ 3 جزء دارای مخاطبان بسیاری در گروه‌های سنی مختلف است.

سعیدی شکوه با بیان اینکه کلاس‌ها روخوانی، روان خوانی، ترجمه و مفاهیم دارای بیشترین مخاطب است عنوان کرد: 6 مربی در بخش آقایان و 5 مربی در حوزه بانوان با گواهی نامه معتبر از سوی سازمان دارالقرآن کشور با موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه در بخش آموزش‌های تخصصی نیز فعالیت خواهد داشت، گفت: این موسسه در سال آینده دوره تخصصی تربیت معلم روخوانی و مفاهیم را برگزار خواهد کرد.

مدیر موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌های این مجموعه به فعالیت‌های هنری و فرهنگی اختصاص دارد، ادامه داد: این موسسه دارای گروه هم خوانی نوجوانان نیز است که دارای اجرا‌های استانی و ملی بوده است.

راه‌اندازی اولین گروه هم‌خوانی بانوان همدانی در موسسه حضرت مهدی(عج)

وی با اشاره به اینکه سرود‌های ملی و مذهبی توسط این مجموعه به نوجوانان آموزش داده می‌‌شود، گفت: امسال برای نخستین بار در سطح استان، آموزش سرود‌های مذهبی ویژه بانوان در حال انجام است که پس از گذراندن دوره‌های لازم در محافل ویژه بانوان اجرا خواهند داشت.

سعیدی شکوه با اشاره به اینکه کلاس‌ها و دوره‌های این موسسه رایگان است، گفت: آموزش‌های کمک درسی در رشته‌های زبان، ریاضی و عربی ویژه دانش آموزان متوسطه اول و برگزاری کلاس‌های ورزشی در رشته‌های شنا، فوتبال و کوهنوردی از دیگر فعالیت‌های این موسسه است.

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی استان همدان با بیان اینکه «مهد قرآن» این موسسه یک سالی است که راه اندازی شده است، گفت: مهد قرآن منتظران حضرت مهدی(عج)، سال 97 با 15 خردسال و کودک و امسال با 30 قرآن آموز فعالیت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این موسسه علاوه بر فعالیت‌های ویژه مخاطبان قرآنی خود برای عموم نیز برنامه‌هایی دارد گفت: برگزاری سالانه جشن «نیمه شعبان» با بیش از 7 هزار مخاطب و برگزاری «جشن انقلاب» همزمان با شب 22 بهمن همراه با محافل انس با قرآن و کرسی تلاوت از دیگر برنامه‌های این موسسه است.

مدیر موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) ابراز کرد:برگزاری هفتگی دعای «ندبه» و ویژه برنامه «ماه مبارک رمضان» با جزء خوانی قرآن کریم در بخش عموم و موسسه، برگزاری مسابقات قرآن و اجرای برنامه‌های شب‌های احیا از دیگر برنامه‌های این موسسه در بخش عموم است.

سعیدی شکوه گفت: این مجموعه به دنبال آن است تا هیئتی قرآنی– اهل بیتی(ع) ایجاد کرده و موجب ترویج فرهنگ ناب قرآن و سیره اهل بیت(ع) در جامعه شود.

این مقام مسئول اشاره‌ای به مشکلات موسسه داشت و گفت: از آنجا که موسسات و خانه‌های قرآنی منبع درآمدی نداشته و هزینه‌های آنها از کمک‌های خیرین که آن نیز به صورت فصلی بوده و یا محدود است تأمین می‌شود لذا عمده ترین مشکل مراکز قرآنی، مباحث مالی است.

سعیدی شکوه ادامه داد: متأسفانه ردیف بودجه ثابتی از سوی دولت برای موسسات و مراکز قرآنی کشور تعریف نشده است تا به واسطه آن برنامه ریزی‌های لازم را جهت برگزاری و اجرا برنامه‌های مختلف انجام دهند.

وی با بیان اینکه بیشتر کمک‌ها به موسسات در قالب طرح‌های ابلاغی آن هم با اعطای کمک هزینه‌های بسیار ناچیز است، گفت: انجام طرح‌های ابلاغی از سوی دستگاه‌های متولی نیز خود یک مشکل و معظل است چرا که دست موسسات و خانه‌های قرآن را از انجام فعالیت‌های دیگر باز می‌دارد.

مدیر موسسه منتظران حضرت مهدی(عج) با بیان اینکه مهمترین خلأ جوامع قرآنی در سطح کشور و استان «عدم برخورداری از وحدت رویه خاص» است، گفت: متأسفانه در میان قرآنیان وحدت و یکپارچگی وجود ندارد.

سعیدی شکوه ادامه داد: یکی دیگر از خلأ‌های جوامع قرآنی منفعلانه عمل کردن آنها در بحران‌ها و وقایع جامعه و بی تفاوتی و یا سکوت در برابر اجحاف حق جامعه قرآنیان، انتشار و یا بیان برخی مباحث و موضوعات مرتبط با قرآن است.

انتهای پیام

captcha