نگاه اتحادیه تشکل‌ها به بیانیه ادغام منفی نیست/ منتظر پاسخ دبیرخانه شورا به ابهامات هستیم
کد خبر: 3837432
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
حسن محمدی:

نگاه اتحادیه تشکل‌ها به بیانیه ادغام منفی نیست/ منتظر پاسخ دبیرخانه شورا به ابهامات هستیم

گروه موسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ضمن تشریح نقاط قوت و ابهامات بیانیه ادغام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با اشاره به اینکه مکاتباتی با دبیرخانه شورا در رابطه با ابهامات موجود در بیانیه داشته‌ایم، گفت: در مجموع با توجه به حسن نیتی که دبیر شورا دارد و با در نظر گرفتن برخی مصالح جامعه قرآنی، نگاه منفی به بیانیه نداریم.

نقاط قوت و ابهامات بیانیه ادغام/ مرجع تصمیم‌گیری اتحادیه تشکل‌ها کجاست؟به گزارش ایکنا؛ پس از اختلافاتی که بر سر مسئله ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور وجود داشت، در نهایت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه بیانیه‌ای را با عنوان بیانیه‌ تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی در روز ششم مردادماه صادر کرد که در آن بر مسئله ادغام اتحادیه‌ها تأکید شد و اتحادیه قانونی را معرفی کرد و «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به عنوان مرجع قانونی اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن تعیین کرد.

در این رابطه به گفت‌و‌گو با حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، پرداختیم تا نظر وی در رابطه با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را جویا شده و مطلع شویم که آیا این اتحادیه به روند اجرای این بیانیه مهم پایبند خواهد بود؟

محمدی با اشاره به بیانیه‌‌ای که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در این رابطه منتشر کرده، گفت: بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نقاط قوت و هم ابهامات و نقاط ضعف دارد. مهم‌ترین نقطه قوت بیانیه این است که همان‌طور که از نظر قانونی انتظار می‌رفت، نظارت و صدور مجوز و امور قانونی مربوط به اتحادیه‌های قرآنی به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد که در حقیقت این امر باید از ابتدا نیز برعهده همین هیئت می‌بود.

وی در ادامه با بیان اینکه این وظیفه از ابتدا و بر اساس الحاقیه سال 82 شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده این هیئت بوده است، اظهار کرد: متأسفانه این وظیفه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی بنا به دلایلی به نهادهای دیگری سپرده شده بود ولی در نهایت بر اساس قانون و همان طور که در این بیانیه به صراحت ذکر شده، به این هیئت سپرده شد که این مسئله می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه قوت این بیانیه باشد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در رابطه با ابهامات و نقاط ضعف بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز افزود: اولاً باید اشاره کنم که هیچ مصوبه مشخصی در رابطه با ادغام اتحادیه‌ها به طور قطعی و الزام‌آور نداشته‌ایم که در این مورد نیز همگان می‌توانند برای بررسی و کسب اطلاعات به کتابچه مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مراجعه کنند و در جریان این مصوبات قرار گیرند. ثانیاً اگر هم به فرض مصوبه‌ای وجود داشته، در جلسه چهل و چهارم شورای توسعه که اواخر سال گذشته تشکیل شد، رأی‌گیری برای اصل ادغام دو اتحادیه انجام شد که رأی نیاورد و این آخرین مصوبه است؛ یعنی اگر به فرض محال مصوبه‌ای نیز در رابطه با ادغام داشتیم، مصوبه اخیر می‌تواند آن را نقض کند.

محمدی با بیان اینکه به هر حال این بند از بیانیه برخلاف مصوبه‌ای است که در آن اکثریت اعضا رأی به ادغام ندادند، گفت: ابهامات دیگری از جمله اینکه تکلیف دقیق اتحادیه استانی در بیانیه مشخص نشده نیز وجود دارد. اینکه هیئت مشخص شده می‌تواند ظرف سه ماه مجمع عمومی پیش از موعد برقرار کند یا نه و یا در مورد اتحادیه کشوری نیر مشخص نشده که آن اتحادیه باید بعد از اتحادیه‌های استانی تشکیل شود و ... از دیگر ابهامات مطرح‌شده است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه مکاتباتی با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با ابهامات موجود در بیانیه داشته‌ایم و منتظر پاسخ هستیم، تصریح کرد: در مجموع با توجه به حسن نیتی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند و جلساتی که با ایشان داشتیم و نیز در نظر گرفتن برخی مصالح جامعه قرآنی، نگاه منفی به بیانیه نداریم.

محمدی با ذکر اینکه آخرین مرجع تصمیم‌گیرنده اتحادیه فقط و فقط مجمع عمومی اتحادیه است و نه هیچ نهاد یا سازمان دیگری، گفت: هیچ نهاد و دستگاه دیگری طبق قانون و اساس‌نامه مصوب ما نمی‌تواند برای اتحادیه تصمیم‌گیری کند. بنابراین اگر این ابهامات و مشکلات نیز رفع شود، خود را موظف می‌دانیم که این موضوعات را در مجمع عمومی مطرح کنیم و نهایتاً نیز رأی مجمع ملاک عمل ما خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه جلسات خوب و سازنده‌ای با عزیزان در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرده‌ایم، اظهار کرد: البته هنوز پاسخ لازم درباره ابهامات موجود در بیانیه را از دبیرخانه شورا دریافت نکرده‌ایم و امیدوار هستیم به زودی تکلیف این ابهامات مشخص شود و بتوانیم موضوع را با مجمع عمومی اتحادیه در میان بگذاریم و تصمیم‌گیری لازم در این زمینه نیز انجام شود.


انتهای پیام

captcha