نتیجه منبر و تبلیغ مبارزه با ظلم و ستم باشد/ لزوم شناسایی آفات مداحی
کد خبر: 3837772
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

نتیجه منبر و تبلیغ مبارزه با ظلم و ستم باشد/ لزوم شناسایی آفات مداحی

گروه معارف ــ مداح پیشکسوت استان مرکزی با بیان اینکه نتیجه منبر و تبلیغ باید دریچه‌ای به سوی اخلاق، توحید و مبارزه با ظلم و ستم باشد، افزود: روضه‌خوان نباید به گونه‌ای تربیت شود که تمام هنرش گریاندن مردم باشد بدون این که تعهدی در جامعه ایجاد کند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا مرادی، ذاکر و مداح پیشکسوت استان مرکزی و عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک، عصر روز گذشته، چهارم شهریور در همایش طلایه‌داران محرم که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، گفت: از ذکر و مداحی رزمندگی را فهمیدم، ما مداحان به جای این که بستر امن و مطمئنی برای شهرت اجتماعی و برای رسیدن به امیال درونی بسازیم باید از مداحی سنگری بسازیم تا ما را در برابر امیال حفاظت کند.

وی با اشاره به اینکه از مداحی دریافت دیگری داشته و داریم، افزود: مداحی سنگر و جبهه بزرگ است و ابتدا و انتها ندارد، آنچه که مداحان تربیت شده دفاع مقدس دریافت کردند با آنچه که امروز ظهور و بروز می‌کند متفاوت است، نقد من به مداحی امروز خصمانه نیست و نظر دوستانه دارم تا بتوانیم آسیب‌ها را برطرف کنیم.

مرادی لزوم شناسایی آفات به منظور آفت‌زدایی را مهم برشمرد و اضافه کرد: افرادی که تخصص ندارند در مرحله آسیب‌شناسی مداحی ورود پیدا نکنند چراکه در هر حوزه افرادی باید وارد میدان شوند که تخصص لازم را دارند تا بتوانند آفت‌ها را در مرحله اول شناسایی کرده و در مراحل بعد از بین ببرند، بنابراین تا آفات را نشناسیم مبارزه ما با کورکورانه است.

این مداح پیشکسوت بیان کرد: برخی از افراد با شیوه‌های نادرست قصد دارند مداحی را از بین برده و سبک کنند، براین اساس می‌گویند قید و شرطی وجود ندارد، هر چه می‌خواهید بخوانید. در حوزه مداحی به ولی خدا اقتدا می‌کنیم، مداحان انسان‌های رها‌شده‌ای نیستند و ولیّ خدا هر زمان هرچه بگوید اطاعت امرش بر ما واجب است.

مرادی با اشاره به اینکه رهبری بایدها و نبایدهای مداحی را گوشزد فرمودند، اظهار کرد: نتیجه منبر و تبلیغ باید دریچه‌ای به سوی نور، اخلاق، توحید، یکتاپرستی و مبارزه با ظلم و ستم باشد. مداحان سینه‌زنان را بی‌خیال تربیت نکنند که هرچه در جامعه اتفاق افتاد افتاد، روضه‌خوان نباید به گونه‌ای تربیت شود که تمام هنرش گریاندن مردم باشد بدون این که تعهدی در جامعه ایجاد کند اگر افرادی در این مسیر حرکت کنند حرکت آنان در مسیر حق نیست.

رئیس بنیاد دعبل استان مرکزی در بخشی از سخنان خود به متن‌های بی‌محتوا نیز اشاره کرد و گفت: آنچه مورد توجه است این است که گاهی نوع مداحی‌ها استرس‌زا هستند و نمی‌دانیم از کجا آمده و از کدام منبع است. اینکه محتوای مداحی چیست برای ما بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه امروز متن‌های مداحی از محتوا خالی است و آن چیزی است که گریبان برخی از هیئت‌های مذهبی ما را گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه خروجی هیئت‌های مذهبی به جای اینکه محسن ‌حججی باشد، قلیان‌کش است که پس از هیئت پای قلیان می‌نشینند، بیان کرد: خروجی یک هیئت فردی همچون محسن حججی است که در مقابل جلاد می‌ایستد و کشیش مسیحی در وصف او می‌گوید من در عمق چشمان این جوان، مسیحی که ۵۰ سال دنبالش بودم را پیدا کردم.

این پیشکسوت مداحی با تأکید بر اینکه در مداحی‌ها نباید امام حسین(ع) را در مقابل خداوند متعال قرار داد و قرار دادن آن‌ها کار درستی نیست، اظهار کرد: بزرگانی که ما توقع داشتیم از جریان‌سازی درست مداحی حمایت کنند از جریان‌سازی متوسط و ضعیف مداحی حمایت می‌کنند. نتیجه جریان‌سازی مداحی باید تربیت جامعه سالم باشد.

انتهای پیام

captcha