چرا دولت‌ها از بنگاه‌داری خلاص نمی‌شوند/ افزایش نقدینگی؛ تلخ‌ترین خبر در هفته دولت
کد خبر: 3838061
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پاسخ می‌‌دهد:

چرا دولت‌ها از بنگاه‌داری خلاص نمی‌شوند/ افزایش نقدینگی؛ تلخ‌ترین خبر در هفته دولت

گروه اقتصاد ــ جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی اظهار کرد: چند روز قبل وزیر اقتصاد گفت که در سه ماهه اول امسال حجم نقدینگی به میزان 25 درصد افزایش پیدا کرده است. این یکی از تلخ‌ترین خبرها در هفته دولت بود و همه هم به راحتی از کنار آن گذشتند.

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، به بیان نکاتی درباره عملکرد اقتصادی دولت و همچنین نقش دولت در اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: در یک سال اخیر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تشدید شد و همین موضوع در افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم مؤثر بوده است اما دولت هم توانست خودش را جمع و جور و در حد توان با تحریم‌ها مقابله کند. در حدود سه ماه آخر هم به نسبت شرایط باثبات‌تری حاکم بوده است.

دلایل بنگاه‌داری دولت‌ها

وی با اشاره به اهمیت عدم دخالت دولت در اقتصاد ادامه داد: نه تنها این دولت بلکه همه دولت‌ها شعار کوچک کردن خودشان و دست برداشتن از دخالت در اقتصاد را داده‌اند اما عملاً وقتی سر کار آمده و با مشکلات اقتصادی متعددی روبه‌رو می‌شوند مشاهده می‌کنند که حیات خلوتی به نام بنگاه اقتصادی دارند که این بنگاه‌ها کمک زیادی به دولت‌ها می‌کنند. در واقع دولت‌ها می‌توانند به وسیله این بنگاه‌ها، منابع مالی را کسب کرده و انتصابات و کارهای دیگری را هم انجام دهند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی یادآور شد: به همین دلیل است که همه دولت‌ها شعار خلاصی از دخالت در اقتصاد را سر دادند اما نتوانستند بنگاه‌‌داری را ترک و کار را به مردم واگذار کنند. طبیعتاً این دولت هم از جنس همان دولت‌هاست و اگر گزارش‌های کار را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که دولت در زمینه فروش یا واگذاری شرکت‌ها، به هر دلیلی موفق نبوده است.

دخالت دولت منجر به اتفاقات خوبی در اقتصاد نمی‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا دولت نباید در اقتصاد دخالت کند؟ تصریح کرد: واقعیت امر این است که کشورهایی موفق هستند که اقتصاد آنها را مردم و بخش خصوصی اداره می‌کنند و رقابت سالم در اقتصاد آن کشورها وجود دارد و رانت کم است. هر جایی که دست دولتی‌ها بیشتر باز باشد فساد و ریخت و پاش هم بیشتر و سود و بهره‌وری هم کمتر خواهد بود. اساساً دلسوزی مدیران برای شرکت‌های دولتی بسیار کم‌تر است و نمی‌‌توان آن را با میزان دلسوزی مدیران بخش خصوصی مقایسه کرد.

منتخب مردم رشت در خانه ملت اظهار کرد: جمیع این دلایل باعث شده است که به این نتیجه برسیم هرچقدر دخالت دولت در اقتصاد کمتر شده و بخش خصوصی به میزان بیشتری کارها را انجام دهد طبیعتاً اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد اما اگر شرایط غیر از این باشد شاهد اتفاقات خوبی در اقتصاد نخواهیم بود.

اهمیت استقلال بانک مرکزی

وی در ادامه به بیان پیشنهادهای خود به تیم اقتصادی دولت پرداخت و یادآور شد: بزرگترین خبر خوشی که دولت می‌توانست به ملت بدهد در مورد استقلال بانک مرکزی بود. اگر دولت اعلام کند که من بانک مرکزی را مستقل کردم و دیگر هیچ دخل و تصرفی در امور آن نخواهم کرد خبر بسیار خوبی برای مردم است چراکه اگر بانک مرکزی مستقل شود، دیگر مشکلاتی همانند افزایش نقدینگی، چاپ اسکناس و ... را نخواهیم داشت و خود بانک مرکزی سیاست‌های پولی کشور را تنظیم می‌کند.

اگر دولت اعلام کند که بانک مرکزی را مستقل کردم و دیگر هیچ دخل و تصرفی در امور آن نخواهم کرد خبر بسیار خوبی برای مردم است چراکه اگر بانک مرکزی مستقل شود دیگر مشکلاتی همانند افزایش نقدینگی، چاپ اسکناس و ... را نخواهیم داشت

جعفرزاده ایمن‌آبادی به معایب دخالت دولت در سیاست‌های پولی اشاره و بیان کرد: دولت باید تمرکز خود را بر سیاست‌های مالی کشور بگذارد اما در شرایط کنونی اداره سیاست‌های پولی کشور را بر عهده دارد و این خیلی بد است. این دو با هم متفاوت هستند. سیاست‌های پولی بر عهده بانک مرکزی است و باید به صورت مستقل آن را اداره کند.

افزایش فاجعه‌بار میزان نقدینگی در کشور

منتخب مردم رشت در خانه ملت ادامه داد: چند روز قبل وزیر اقتصاد گفت که در سه ماهه اول امسال حجم نقدینگی به میزان 25 درصد افزایش پیدا کرده است. این خبر معادل این بود که اعلام کنیم در تهران زلزله‌ آمده است و می‌توانست نگران‌کننده باشد اما عده‌ای توجهی جدی به این موضوع نکردند. در واقع این خبری که وزیر اقتصاد اعلام کرد یکی از تلخ‌ترین خبرها در هفته دولت و در سال 98 بود و همه هم به راحتی از کنار آن گذشتند. شاید هم عده‌ای اساساً متوجه نشدند که منظور وزیر اقتصاد از این سخن چیست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وقتی اعلام می‌شود که در سه ماهه نخست امسال میزان نقدینگی 25 درصد افزایش پیدا کرده است، منظور این است که تا پایان سال میزان نقدیگی 100 درصد افزایش پیدا می‌کند و در واقع هزار هزار میلیارد تومان پول به دو هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد. این به معنای فاجعه در اقتصاد کشور است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به برنامه دولت و بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت: باید از تجارب دنیا در این زمینه استفاده و مشخص کنیم که می‌خواهیم تجربه برزیل یا ترکیه را به کار گیریم. برزیل بیش از 20 صفر حذف کرد و موفق هم نشد اما ترکیه 16 صفر حذف کرد و موفق شد. زیمباوه هم بالغ بر 100 صفر را حذف کرد. البته نمی‌توانیم یک پایه صندلی بسازیم و بگوییم صندلی ساخته‌ایم. بنابراین تغییرات در اقتصاد کشور نیازمند اقدامات مختلفی است چراکه حذف چهار صفر مشکلات کشور را حل نمی‌کند اما معتقدم اگر قرار است مثلاً پنج کار برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام شود یکی از آنها همین حذف چهار صفر است.

انتهای پیام

captcha