پیش‌زمینه حذف صفر ثبات اقتصادی است/ تجربه تلخ کره شمالی
کد خبر: 3845858
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳
محقق‌نیا:

پیش‌زمینه حذف صفر ثبات اقتصادی است/ تجربه تلخ کره شمالی

گروه اقتصاد ــ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: کشورهایی که بعد از تثبیت اقتصادی به سمت حذف صفر از پول ملی رفته‌اند توانسته‌اند به موفقیت برسند. برای مثال کشوری همانند ترکیه تورم هزار درصدی داشت؛ در این کشورها اول تورم را تک‌رقمی و سپس به این سمت حرکت کردند اما کشوری همانند کره شمالی نیز تجربه ناموفقی داشت.

حذف صفر نیازمند ثبات اقتصادی است/ تجربه تلخ کره شمالی

هیئت دولت در جلسه چهارشنبه، ۹ مرداد، به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است اتخاذ شد.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و مسکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور از دیگر اهداف لایحه یاد شده است. روز گذشته هفتم مهرماه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک‌فوریت حذف چهار صفر از پول ملی را به تصویب رساندند.

برای مشاهده مصوبه مجلس اینجا کلیک کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تصویب یک‌فوریت حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: معتقدم حذف چهار صفر از پول ملی فقط از نظر حسابداری و همچنین افکار عمومی شاید تأثیری بر اقتصاد داشته باشد اما نباید انتظار داشت که تأثیری بر متغیرهای واقعی اقتصاد بگذارد.

احتمال افزایش قیمت برخی کالاها

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی ممکن است در برخی موارد به تورم دامن بزند، ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است در برخی از قیمت‌های ریز و پائین با مشکل مواجه شویم؛ برای مثال ممکن است چنین چیزی باعث شود که قیمت‌ها رو به بالا رُند شده و شاهد افزایش قیمت برخی از کالاها باشیم. برای مثال اگر کالایی الان 17550 تومان قیمت دارد با حذف چهار صفر تبدیل به یک تومان و هفت دهم پارسی خواهد شد اما تکلیف آن پنجاه تومان چه خواهد شد.

محقق‌نیا افزود: در چنین شرایطی مشخص نیست که آیا آن پنجاه تومان تبدیل به هشت دهم یا 9 دهم پارسی خواهد یا دو تومان خواهد شد. هنوز معلوم نیست که نحوه رُند شدن این اعداد چگونه است و لذا با وجود چنین ابهاماتی ممکن است شاهد افزایش برخی قیمت‌ها باشیم و غیر از این، حذف صفر اثری بر اقتصاد ندارد.

لزوم کنترل تورم قبل از حذف صفر

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قبل از حذف صفرها باید تورم را کنترل کنیم، بیان کرد: به نظرم اگر قرار است که ما دیگر با تورمی مواجه نشویم که باعث خنثی شدن اثرات حذف چهار صفر از پول ملی شود، حذف این صفرها اشکالی ندارد چراکه کشورها زمانی به سمت چنین کاری می‌روند که تورم خیلی شدیدی دارند و بعد از حذف صفرها، تورم را تثبیت و کنترل خواهند کرد.

الان مردم ما عملاً پنجاه هزار تومان را پنجاه تومان یا صد هزار تومان صد تومان می‌گویند لذا آن چهار صفر به گونه‌ای در ذهن آنها حذف شده است بنابراین حذف این صفرها باعث اتفاق خاصی در اقتصاد نمی‌شود

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه یادآور شد: اگر قرار است که ما سال آینده هم 30 درصد و دو سال دیگر 40 درصد تورم داشته باشیم اثرات حذف صفرها خنثی خواهد شد. اگر بتوانیم تورم را همانند برخی از کشورها به زیر دو درصد برسانیم بنابراین حذف صفر کار بدی نیست اما ممکن است که با وجود همه هزینه‌های صورت گرفته و عوض کردن پول‌ها، تغییر در واحدهای حسابداری و نرم‌افزارها، پنج سال دیگر دوباره روز از نو روزی از نو باشد.

هنوز وقت حذف صفر از پول ملی نیست

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فعلاً زمان مناسبی برای حذف چهار صفر از پول ملی نیست، اظهار کرد: به نظرم فعلاً باید صبر کنیم تا به یک تثبیت اقتصادی برسیم و در آن موقع با دقت زیادی به سمت حذف صفر از پول ملی برویم.

محقق‌نیا در پاسخ به این پرسش که حذف صفر چگونه بر افکار عمومی تأثیر خواهد گذاشت؟ گفت: الان مردم ما عملاً پنجاه هزار تومان را پنجاه تومان یا صد هزار تومان صد تومان می‌گویند. لذا آن چهار صفر به گونه‌ای در ذهن آنها حذف شده است. بنابراین حذف این صفرها باعث اتفاق خاصی در اقتصاد نمی‌شود.

نیازمند ثبات اقتصادی هستیم

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه در پاسخ به این سؤال که آیا حذف صفر از پول ملی در سایر کشورها موفقیت‌آمیز بوده است؟ اظهار کرد: آن‌هایی که بعد از تثبیت اقتصادی و گذار از یک تورم وحشتناک به این سمت رفته‌اند توانسته‌اند به موفقیت برسند. برای مثال کشوری همانند ترکیه، تورم هزار درصدی داشت. در این کشورها اول تورم را تک‌رقمی کرده سپس به این سمت حرکت کردند اما کشوری همانند کره شمالی نیز تجربه ناموفقی داشت و در نهایت وزیر اقتصاد آنها سر به نیست شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان یادآور شد: بنابراین باید دانست که زمینه اجرای این کار، کنترل تورم و تثبیت در اقتصاد است تا هر چهار یا پنج سال یکبار مجبور به حذف صفر نشویم اما اگر بتوانیم در اقتصاد کشور، تورم را کنترل کنیم، حذف صفرها اقدام خوبی است.

انتهای پیام

captcha