محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به فعالیتهای این مرکز در حوزه تقویت و تولید محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی گفت: وقتی در کشور ما صحبت از محتوا میشود قطعاً یکی از حوزههای اصلی حوزه محتوای دینی است. از این حوزه هم میتوان طبقهبندیهای مختلفی داشت؛ از جمله حوزه مناسکی و اعتقادی و حوزه فکری و اندیشهای که میتوان به تفصیل در موردشان سخن گفت. بار اصلی در این زمینه بر دوش بخش خصوصی است و مردم و فعالان این حوزه نقش اساسی را برعهده دارند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه محتوای دینی، فعالان و تولیدکنندگان محتوا تقریباً از زمانی که موضوع فضای مجازی و یا پیشتر موضوع اینترنت مطرح شد جزء فعالترین بخشها بودند. به خصوص در شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم ظرفیت فعالی ایجاد شد.
وی همچنین زمینهسازی، توانمندسازی و شبکهسازی در حوزه تولید محتوای دینی را از جمله اقداماتی بیان کرد که در مرکز رسانههای دیجیتال دنبال میشود و ادامه داد: با توجه به بازطراحی جدید مرکز، معاونت جدیدی به نام امور محتوایی دیده شده که مدتی فعالیتش را آغاز کرده است. در حال حاضر موضوع رصد و صیانت از فضای مجازی، شبکهسازی و ارتقای توانمندی فعالان تولید محتوا در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
دستیابی به ظرفیتهای جدید تولید محتوا در حوزه دینی و قرآنی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به طور مشخص برای اینکه نوع نگاه مرکز به تولید محتوای دینی نشان داده شود، تلاش میکنیم نمایشگاههای محتوایی را که نمونه آن در ماههای اخیر، برای اولین بار برگزار شد، در طول سال و به تعداد بیشتری برگزار کنیم. این نمایشگاهها علاوه بر ارتقای تولید محتوای دینی و قرآنی موجب ایجاد کسب و کارهای فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی هم خواهند شد و دست ما را برای دستیابی به ظرفیتهای جدید تولید محتوا در حوزه دینی و قرآنی باز خواهند کرد. این نمایشگاهها تا پایان سال دو تا سه نوبت دیگر و با رویکرد تقویت و تولید محتوا و تقویت کسب و کار در این عرصه برگزار خواهند شد.
وی با اشاره به بازطراحی شبکه تولید محتوا به ایکنا، گفت: این شبکه مسئله دیگری است که در حوزه تولید و تقویت محتوای دینی و قرآنی به تازگی در مرکز رسانههای دیجیتال اتفاق افتاده است. این فعالیت در پی تفاهمنامه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی انجام شد. به این معنی که کارگروههای ساماندهی تولید محتوا و خدمات را در استانها داشته باشیم. این کارگروه با همکاری مشترک دو دستگاه و با حضور ۱۱ دستگاه مؤثر و فعال دیگر در عرصه فضای مجازی در استانها خواهند بود و سه نفر هم از بخش خصوصی در این کارگروهها حضور دارند.
مجتمعهای استانی برای تقویت تولید محتوا بازطراحی شدهاند
بهمنی با بیان اینکه مجتمعهای استانی برای تقویت تولید محتوا بازطراحی شدهاند، اظهار کرد: این مجتمعها به پشتیبانی و زمینهسازی تقویت تولید محتوا کمک خواهند کرد و از جمله ظرفیتهای ما در این حوزه به حساب میآید. همچنین جشنواره رسانههای دیجیتال که در وزارت ارشاد برگزار شد با نگاه محتوایی و موضوعمحور بود و در درون این محورها بحثها و قالبهای تولید محتوا دیده شد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه از فرصت فضای مجازی برای تقویت خردهفرهنگها استفاده کنیم، گفت: مسئلههای مهم کشور در محورهای مختلف در دستور کار ما قرار گرفته است که یکی از محورها توجه به «خانوادهمحور» بودن است. این موضوع برخلاف فردمحوری موضوعات در فضای مجازی که عموماً غلبه بیشتری دارد، مدنظر قرار گرفته و تلاش میکنیم با این رویکرد سبک زندگی و الگوی ایرانی - اسلامی را مورد توجه قرار دهیم.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از محورهای مورد توجه، صیانت از ارزشهای انقلاب اسلامی به عنوان یک اولویت است. اینها بخشی از فعالیتهای مرکز رسانههای دیجیتال در عرصه تقویت و تولید محتوای دیجیتال در حوزه دینی و قرآنی در کشور بود که با قدرت هم دنبال میشود. فضای مجازی ایرانی را باید با شاخصهای هویت دینی و قرآنی شناخت و به دنیا شناساند؛ لذا در این زمینه باید بیش از پیش فضای مجازی را به این ویژگیها آراسته کنیم.
انتهای پیام