اهدای نخستین نسخه بازآفرینی‌شده قرآن منتسب به امام موسی‌کاظم(ع) به ایکنا
کد خبر: 3838268
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

اهدای نخستین نسخه بازآفرینی‌شده قرآن منتسب به امام موسی‌کاظم(ع) به ایکنا

گروه ادب ــ نخستین نسخه بازآفرینی شده قرآن منتسب به امام موسی کاظم(ع) از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به خبرگزاری بین‌المللی قرآن، ایکنا اهدا شد.

اهدای نخستین نسخه بازآفرینی‌شده قرآن منتسب به امام موسی‌کاظم(ع) به ایکنابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ از جمله قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قرآن منسوب به امام موسی کاظم (ع) است. این قرآن نفیس خطی منسوب به دستخط مبارک آن حضرت به خط کوفی و روی پوست آهوست. در صفحه نخست این قرآن وقفنامه آن به خط و امضای شیخ بهایی در سال ۱۰۰۹ هجری قمری دیده می‌شود.

این قرآن دارای ۸۳ برگ شش سطری و نوع مرکب استفاده شده در آن مشکی مایل به قهوه‌ای است. در این اثر معنوی بخشی از قرآن از آیه ۲۵۲ سوره بقره تا آیه ۸۹ آل عمران روی پوست آهو، با رقم به خط کوفی کتابت شده است. آغاز این قرآن با آیه «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ» و پایان آن با آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بَعْدَ إِیمَانِهِمْ» است.

دو صفحه نخست و آخر این قرآن دارای دو لوح زرین با نقوش هندسی، اعراب به نقاط شنگرفی و سیلو، اعجام به خطوط نازک به سیاهی و شنگرف، سر سوره آل عمران به قلم زر و محرر، پایان هر ۱۰ آیه شمسه زرین و داخل آن تعداد آیات است.

این قرآن دارای نقش و سجع مهر و تعدادی یادداشت‌های تاریخی و مهر متولیان وقت است. جلد این مصحف شریف دو رویه دارای جدول‌بندی زرکوب و برون جلد از تیماج ساغری روغنی زرکوب، دارای ترنج و سرترنج با نقش «خط مبارک امام مفترض الطاعه موسی بن جعفر علیه السلام» به رنگ سفیداب محرر در زمینه زر است.

در این نسخه از قرآن که اخیراً در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بازآفرینی شده است، ابعاد زمینه و طول سطور و تعداد سطر‌ها در هر صفحه مطابق با نسخه اصلی انتخاب شد و پس از استخراج رسم الخط و قلم مخصوص آن در کل قرآن کریم با روایت حفص از قرائت عاصم بازآفرینی شد.
یادآور می‌شود؛ نخستین نسخه از این قرآن به پاس قدردانی از زحمات خادمان قرآن و خبرنگاران خبرگزاری قرآنی ایران ایکنا طی ۱۶ سال اخیر به این خبرگزاری اهدا شده است.

اهدای نخستین نسخه بازآفرینی‌شده قرآن منتسب به امام موسی‌کاظم(ع) به ایکنا

همین صفحه در نسخه باز آفرینی شده با قلم امام موسی بن جعفر (ع) که بخشی از آیةالکرسی است.

توضیح اینکه دلیل تفاوت برخی از حروف در نسخه بازآفرینی شده، استفاده چند نوع از آن حرف در نسخه اصلی از سوی حضرت موسی بن جعفر (ع) بوده است که در نرم‌افزار فعلی فقط یکی از اشکال که زیباترین و خواناترین آن‌ها بوده و صدمه کمتری یافته، استفاده شده است.

انتهای پیام

captcha