تحقیق درباره استفاده وام بانک جهانی در استان مسلمان‌نشین چین
کد خبر: 3838712
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

تحقیق درباره استفاده وام بانک جهانی در استان مسلمان‌نشین چین

گروه بین‌الملل ــ بانک جهانی در حال تحقیق درباره نحوه استفاده دولت چین از وامی است که برای اجرای چند پروژه آموزشی در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ دریافت کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نیویورک تایمز، در سال 2015 بانک جهانی وامی به مبلغ 50 میلیون دلار برای اجرای یک پروژه آموزشی در استان سین کیانگ به دولت چین داد.

اکنون بانک جهانی در حال بررسی این مسئله است که آیا چین از این وام در ساخت بازداشتگاه‌های مسلمانان استفاده کرده است یا خیر.

این تحقیق در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی درباره ادعای بازداشت یک میلیون مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ رو به افزایش است.

«دیوید تایس» یکی از سخنگویان بانک جهانی می‌گوید: ما این نگرانی را جدی می‌گیریم و در حال بررسی مسائلی هستیم که درباره این پروژه مطرح شده است.

این وام بخشی از وام 1.8 میلیارد دلاری بانک جهانی به چین در سال 2015 بوده است. قرار بود این وام صرف ساخت 5 آموزشگاه محلی شود تا برای آموزش و ایجاد فرصت‌های شغلی جوانان این استان به فعالیت بپردازند.

تردید درباره نحوه استفاده از این وام پس از انتشار نامه هفته پیش دو تن از نمایندگان سنای آمریکا ایجاد شد که اعلام کردند این مبلغ صرف اجرای این پروژه‌ها نشده است.

«شاون ژانگ» دانشجوی حقوق دانشگاه بریتیش کلمبیبای آمریکا که درباره سین‌کیانگ تحقیق می‌کند در گزارشی نوشت: ممکن است وام بانک جهانی به طور غیر مستقیم در ایجاد بحران حقوق بشری سین‌کیانگ استفاده شده باشد.
 
در این گزارش آمده است: به عنوان نمونه در یکی از مدارس کارآفرینی که از پروژه‌های بانک جهانی بوده، 100 باتوم پلیس و 30 پرتاب کننده گاز اشک آور خریده شده است.

بنابر اعلام سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، بیش از یک میلون نفر از اقلیت‌های مسلمان چین در بازداشتگاه‌های اجباری این کشور در شرایطی ناگوار به سر می‌برند؛ این در حالی است که چین این ادعاها را رد می‌کند.
 
انتهای پیام
captcha