روزه‌‌داری؛ توصیه ‌شده‌ترین عمل روز اول محرم
کد خبر: 3838765
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

روزه‌‌داری؛ توصیه ‌شده‌ترین عمل روز اول محرم

گروه جامعه ــ احیای شب اول و روزه گرفتن روز اول ماه محرم توصیه‌شده‌ترین عمل فردا یک‌شنبه مصادف با اول ماه محرم است.

به گزارش ایکنا؛ سیاهی لباس عزای حسین(ع) تنها رنگی در عالم است که قلب‌ها را پاک و سفید می‌کند و غمی که از فردا یک‌شنبه مصادف با اول محرم بر قلب‌های عاشقان حسین(ع) می‌نشیند تنها غم عالم است که شادی مضاعف گذراندن قیامتی آسان را رقم می‌زند.

برای ماه محرم به ویژه دهه اول آن اعمال عبادی ذکر شده است که به درک عظمت این ماه کمک می‌کند.

دو عمل برای اولین روز ماه محرم توصیه شده است که اولین عمل روزه گرفتن است. از امام رضا(ع) روایت شده هر کس در این روز روزه بدارد و خدا را بخواند، خداوند دعاى او را مستجاب کند چنانکه دعاى زکریا را مستجاب کرد.

عمل دوم دعایی منقول از امام رضا(ع) است که فرموده‌اند: حضرت رسول (صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله و سلّم) روز اول محرم دو رکعت نماز می‌خواند و سپس دست‌ها را بلند مى‌کرد و این دعا را سه دفعه مى‌خواند:

«اَللّهُمَّ اَنْتَ الإلهُ الْقَدیمُ وَهذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةُ فَاَسْئَلُکَ فیهَاالْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطانِ وَالْقُوَّةَ عَلى هذِهِ النَّفْسِ الاْمّارَةِ بِالسّوَّءِ وَالإشْتِغالَ بِما یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ یاکَریمُ یا ذَاالْجَلالِ وَالإکْرامِ یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ یا ذَخیرَةَ مَنْ لا ذَخیرَةَ لَهُ یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ یا حَسَنَ الْبَلاَّءِ یاعَظیمَ الرَّجاءِ یا عِزّالضُّعَفآءِ یا مُنْقِذَ الْغَرْقى یا مُنْجِىَ الْهَلْکى یا مُنْعِمُ یا مُجْمِلُ یا مُفْضِلُ یا مُحْسِنُ اَنْتَ الَّذى سَجَدَ لَکَ سَوادُ اللَّیْلِ وَنُورُ النَّهارِ وَضَوْءُ الْقَمَرِ وَشُعاعُ الشَّمْسِ وَدَوِىُّ الْمآءِ وَحَفیفُ الشَّجَرِ یا اَللّهُ لا شَریکَ لَکَ اَللّهُمَّ اجْعَلْنا خَیْراً مِمّا یَظُنُّونَ وَاغْفِرْ لَنا ما لا یَعْلَمُونَ وَلا تُؤ اخِذْنا بِما یَقُولُونَ حَسْبِىَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ امَنّا بِهِ کُلُّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما یَذَّکَّرُ اِلاّ اُولُوا الاْلْبابِ رَبَّنا لاتُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنا وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهّابُ».

همچنین برای شب اول ماه محرم چندین نماز توصیه شده است که به قدر توان می‌توان اقامه کرد، از جمله؛ صد رکعت که در هر رکعت حمد و توحید خوانده شود، دو رکعت در رکعت اول حمد و انعام و در دوم حمد و یس.

خواندن دعای مبسوطی که در مفاتیح‌‌الجنان آمده است و احیا داشتن شب اول محرم و گذراندن این شب به نماز، دعا و قرائت قرآن نیز توصیه شد است.

روز سوم محرم را روزه بگیرید تا سختی‌ها بر شما آسان شود

در روایت‌ها نقل شده است که روز سوم محرم روزی است که حضرت یوسف(ع) از زندان آزاد شد. روزه این روز نیز توصیه شده و آمده است: هر کس این روز را روزه بگیرد حق تعالی بر او کارهای مشکل را آسان می‌کند و اندوه را از او برطرف و دعایش را مستجاب می‌کند.

روزه گرفتن در روز تاسوعا توصیه شده اما در مورد روزه روز عاشورا احتیاط این است که این روز را روزه نگیریم اما از خوردن و آشامیدن تا عصر خودداری کنیم و عصر چیزی بخوریم یا بیاشامیم به جهت اینکه امام حسین(ع) و یارانشان عصر هنگام از غصه‌های این دنیای پست رهایی یافتند و هنگام عصر سعادتمند شده و به مطلوب خود که دیدار خداوند بود رسیدند. شاید به همین دلیل است که غم و اندوه دوستان عزادار آن حضرت عصر روز عاشورا کاهش پیدا کرده و از بین می‌رود.

در مجموع باید گفت: مقتل‌خوانی، خواندن هزار مرتبه سوره توحید، خواندن زیارت عاشورای معروفه، خواندن زیارت وارث و احیا گرفتن از اعمال دهه اول محرم است و فضیلت عبادت جمیع ملائکه و عبادت 70 سال را دارد.

انتهای پیام

captcha