نگاهی تاریخی به تفکیک قوا در اسلام در «اندیشه‌های حقوق عمومی»
کد خبر: 3838794
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

نگاهی تاریخی به تفکیک قوا در اسلام در «اندیشه‌های حقوق عمومی»

گروه اندیشه ــ جدیدترین شماره دوفصلنامه علمی ترویجی «اندیشه‌های حقوق عمومی» شامل 6 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ سیزدهمین شماره از دوفصلنامه علمی ترویجی «اندیشه‌های حقوق عمومی» به صاحب‌امتیازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیرمسئولی سیدابراهیم حسینی منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «تصویر بهنگام‌سازی عصری و مصری تعزیرات در آبگینه حکم حکومتی»، «نگاهی تاریخی به تفکیک قوا در اسلام»، «بررسی تطبیقی شورای ولایتی در جمهوری اسلامی افغانستان با شورای اسلامی استان در جمهوری اسلامی ایران»، «جهان‌شمولی و نسبیت فرهنگی در حقوق بشر بین‌الملل»، «رویکرد نظام‌های انتخاباتی به تعیین حدود، نوع و منابع هزینه‌های انتخاباتی با تاکید بر سیاست‌های کلی انتخابات» و «مولفه‌ها و اصول حقوقی حاکم بر «نظام اداری صحیح»».

بهنگام‌سازی عصری و مصری تعزیرات در آبگینه حکم حکومتی

در چکیده مقاله «تصویر بهنگام‌سازی عصری و مصری تعزیرات در آبگینه حکم حکومتی» می‌خوانیم: «ساختار وجودی انسان به گونه‌ای تعبیه شده است که در حیات خود به سلسله نیازهایی احتیاج پیدا می‌کند. ریشه این نیازها ثابت است اما برخی از شکل‌های رفع‌کننده این احتیاجات، دائما در حال تغییر هستند. تغییر این صورت‌ها را می‌توان در مقتضیات عصری و مصری جستجو نمود؛ لذا برای استمرار حیات جمعی بشر، اثرپذیری از این تغییرات به نحو حتمی صورت می‌پذیرد. عنصر زمان و مکان به عنوان دو عامل موثر در ایجاد تغییرات، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا در کیفرگذاری تعزیری متناسب با زمان و مکان، نوع نگاه به ولایت فقیه موثر است؟ به عبارتی دیگر، آیا در نظریه ولایت مقیده می‌توان کیفرگذاری مبتنی بر قوانین شرع برای دوران حاضر نمود؟ اگر نه، چه مولفه‌ای در ولایت مطلقه هست که امکان نظام‌سازی هماهنگ با مقتضیات زمان و مکان را می‌دهد؟ نسبت آن مولفه با قانون و قانون‌گذاری در چیست؟ و در نهایت‌، آن مقتضیات به چه صورت‌هایی خود را در کیفر‌گذاری نشان می‌دهند؟ نگارندگان در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، نحوه تاثیرگذاری مقتضیات زمان و مکان بر تعزیرات را با محوریت «احکام حکومتی» با این ادعا که این احکام، عامل جمع‌کننده تغییرات با احکام ثابت اسلامی هستند، مورد بررسی قرار داده و مواردی را از باب نمونه برشمرده‌اند.»

تفکیک قوا در اسلام

در طلیعه مقاله «نگاهی تاریخی به تفکیک قوا در اسلام» چنین آمده است: «بررسی‌های تاریخی و توجه به بستر رشد نظریات علمی در جهت توجه به سیر تکامل آن‌ها و بهره‌گیری از منطق، فهم و پاسخ‌های گذشتگان به حل مسائل مشترک بشری نظیر حکومت‌داری، امری است که ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست. مطالعه تفکیک قوا به عنوان نظریه‌ای پذیرفته شده در قوانین اساسی امروزی در کنار سیر تاریخی آن شناخت دقیق‌تری از آن ارائه خواهد داد و هدف این نوشتار نیز بررسی همین سیر تاریخی حتی در حکومت‌های اسلامی است. این مقاله با روش اسنادی و شیوه توصیفی-تحلیلی درصدد بررسی جایگاه تفکیک قوا در غرب و همچنین در حکومت‌های اسلامی نخستین و نیز سایر حکومت‌های اسلامی است. حاصل این پژوهش بیان می‌دارد که تفکیک قوا اگرچه در برخی نظریات غربی گذشته به عنوان ارزشی ذاتی مطرح شده است، ولی از نظر علمای اسلام و نیز حکومت‌های اسلامی دارای جایگاه روشی می‌باشد و بعلاوه آنچه در حکومت‌های اسلامی برآن تاکید شده، تفکیک وظایف در جهت کارآمدی بیشتر این نظام‌ها بوده است.»

انتهای پیام

captcha