نمایش‌های تئاتر پیاده‌روی اربعین به پنج زبان اجرا می‌شوند/ جوانان را دریابید
کد خبر: 3839400
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کوروش زارعی:

نمایش‌های تئاتر پیاده‌روی اربعین به پنج زبان اجرا می‌شوند/ جوانان را دریابید

گروه هنر ــ مدیر امور نمایشی حوزه هنری درباره چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: این همایش در 6 غالب تعزیه، موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، تئاتر خیابانی و مقتل‌خوانی اجرا خواهد شد و قرار است این نمایش‌ها امسال به 5 زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی و اردو اجرا شوند.

نمایش غریبه شام به بسیاری از شبهات پاسخ می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری و رونمایی از پوستر نمایش عاشورایی «غریبه شام» با حضور کوروش زارعی، کارگردان، انوش معظمی، بازیگر و کاظم نظری، بازیگر امروز دوشنبه، 11 شهریورماه در تالار امیرحسین فردی برگزار شد. در ابتدای این جلسه کوروش زارعی بیان کرد: این اثر نمایشی توسط شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد به من پیشنهاد شد تا برای ایام محرم یک اثر عاشورایی روی صحنه رود و من تولید این اثر را پذیرفتم، زیرا فعالیت در این حوزه دغدغه شخصی من است و همواره تلاش می‌کنم در این زمینه آثاری را برای ارائه داشته باشم.

وی افزود: شهرام کرمی پیشنهاد کرد که در این اثر آیینی نگاهی مستقیم به  واقعه عاشورا داشته باشیم اما برای اینکه تأثیرگذاریمان در این حوزه بیشتر شود، تلاش کردیم، قصه را به گونه‌ای روایت کنیم که اتفاقات معاصر نیز در آن روایت شود. قصه غریبه شام درباره دختر بچه‌ای است که پدرش جهت جنگ با داعش به سوریه رفته است و او بی‌تاب پدر است، برای همین به اتفاق خانواده برای دیدن پدرش به سوریه می‌رود و در این حین درگیر اتفاقاتی می‌شود که واقعه عاشورا را تداعی می‌کند.این روایت سبب می‌شود مخاطب امروز بتواند آنچه در زمان حال در حال وقوع است را با اتفاقات عاشورا مقایسه کند. 

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه این نمایش سعی دارد به بسیاری از شبهات پاسخ دهد گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به واسطه هجمه‌ ناجوانمردانه دشمنان به مدافعان حرم و حضور ایران در سوریه سعی کرده‌ایم به گونه‌ای منطقی به این هجمه‌ها پاسخ دهیم. سوریه در جریان هشت سال جنگ تحمیلی عراق و ایران تنها کشور حامی ایران بود پس هم نباید در شرایط بحرانی مردمان این سرزمین را تنها بگذاریم. 

زارعی درباره الزام پرداختن به موضوعات عاشورایی در عرصه هنر گفت: موضوعات حتماً باید به زبان هنر بیان شود، زیرا دشمن با تشکیک‌ گوناگونی که به وجود آورده باعث شده ذهن برخی جوانان نسبت به دین بدبین شوند به همین جهت، اگر نتوانیم در این زمینه روشنگری کنیم در آینده صدمات جبران ناپذیری خواهیم خورد. این روزها مشکلات اقتصادی به شدت مردم را آزار می‌دهد اما فکر می‌کنم مشکلات فرهنگی هم به همان میزان اثرگذار است و لطمات جدی به جامعه وارد می‌کند. 

مدیر امور نمایشی حوزه هنری تأکید کرد: امیدوارم شرایطی به وجود آید که فضا برای تولید آثار هنری بازتر باشد، زیرا مشکلاتی که این روزها وجود دارد باعث شده فعالیت در این عرصه برای هنرمندان سخت باشد. درباره این نمایش باید اضافه کنم که زمان این اثر 75 دقیقه است که در 35 شب اجرا خواهد شد. 

وی درباره تولید برخی آثار سطحی در حوزه عاشورا گفت: متأسفانه برخی آثار به شکل ناشیانه به موضوع عاشورا پرداخته‌اند، این تولیدات نه تنها کارکرد مفیدی ندارند بلکه آسیب‌هایشان بسیار جدی است زیرا ذهنیت جوانان را نسبت به اصل موضوع تخریب می‌کند.

انوش معظمی، بازیگر نمایش غریبه شام با بیان اینکه بازی در آثار عاشورایی را بدون هیچ چشم داشت مادی می‌پذیرد گفت: برای حضور در آثار عاشورایی چشم‌داشت مالی ندارم و مشتاقانه حاضرم در این قبیل آثار حضور یابم به همین جهت وقتی کوروش زارعی بازی در این اثر را به من پیشنهاد داد با کمال میل حضور در آن را پذیرفتم. 

وی ادامه داد: در این نمایش من در دو نقش بازی می‌کنم، ابتدا نقش حضرت ابوالفضل(ع) را ایفا می‌کنم و سپس ایفاگر نقش شمر هستم درباره آثار عاشورایی آنچنان به مثبت یا منفی بودن نقش‌ها توجهی ندارم بلکه حضور صرف در این آثار برایم مهم است.

کاظم نظری، بازیگر این نمایش تأکید کرد: حدود 30 است در حوزه نمایش آیینی و سنتی حضور دارم و خوشحالم در بسیاری از آثار عاشورایی شرکت کرده‌ام و در این اثر قرار است من نقش خولی را ایفا کنم.

بخش دوم این جلسه به چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین اختصاص داشت. کوروش زائری درباره این رویداد اظهار کرد: فراخوان این همایش بین‌المللی از امروز رسانه‌ای شده و علاقه‌مندان تا دوم مهر فرصت دارند تا آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند و هیئت انتخاب هم تا هشتم مهرماه فرصت دارد تا نتایج را اعلام کند و بلافاصله مقدمات اجرای شدن نمایش‌ها فراهم شود.

وی افزود: فعالیت‌های ما امسال بسیار گسترده است زیرا گروه‌های حاضر در این همایش از ایران فعالیت را آغاز می‌کنند و این روند تا کربلا ادامه خواهد داشت و اگر همسفر ما در پیاده‌روی اربعین باشید از شلمچه‌ با گروه‌های نمایشی ما روبرو خواهید شد. جا دارد از حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین تشکر ویژه داشته باشم که ما در برگزاری این رویداد یاری کردند. 

زارعی با بیان اینکه آثار حاضر در این همایش به 5 زبان اجرا خواهد شد گفت: در دوره‌های قبل آثار تنها به زبان فارسی و عربی اجرا می‌شد، اما امسال زبان ترکی، انگلیسی و اردو را هم به دایره فعالیت‌هایمان اضافه شده است. قیام عاشورا، عاشورا و انقلاب اسلامی، مدافعان حرم و پیاده‌روی اربعین موضوعاتی است که در این همایش به آن‌ها پرداخته می‌شود.

مدیر امور نمایشی حوزه هنری تأکید کرد: آثاری در این همایش حضور دارند در 6 غالب اجرا می‌شوند. تعزیه، موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، تئاتر خیابانی و مقتل خوانی غالب‌هایی هستند که برای اجرا انتخاب کرده‌ایم. درباره استقبال از آثار این همایش باید بگویم برای ما بسیار شگفت‌آور بود که در دوره‌های قبل می‌دیدیم مردم چگونه از این آثار استقبال می‌کردند برای همین در دوره چهارم سعی کردیم با بالا بردن کیفیت کار آثار، محصول بهتری برای مخاطبان عرضه کنیم. 

زارعی با تأکید بر اینکه ستاد این همایش در حوزه هنری خوزستان است اظهار کرد: این همایش به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و ستاد فرهنگی اربعین برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha