مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال؛ پایه‌های استراتژی ایران در مقابل تحریم‌ها/ برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم
کد خبر: 3839587
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
رئیس‌جمهور در صحن علنی بیان کرد:

مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال؛ پایه‌های استراتژی ایران در مقابل تحریم‌ها/ برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای حداکثری دشمنان به ایران اسلامی و با بیان اینکه استراتژی ما در این مسیر بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال قرار داشت، گفت: بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم و بدون دیپلماسی فعال هم مسیر و راه ما دشوار خواهد بود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که صبح امروز، سه‌شنبه 12 شهریورماه، در جلسه رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، با تسلیت ایام محرم و شهادت سیدالشهدا گفت: امید ما این است که یار آن بزرگوار باشیم و در مسیر استقرار خوبی‌ها و پاکی جامعه از بدی‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

وی ادامه داد: شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی مجلسش، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد. من واقعاً به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: طراحی بر این بود که در 16 ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال و اجرا می‌شود کشور حداکثر 6 ماه بیشتر نتواند تاب‌آ‌وری داشته باشد. اگر به تاریخ کشورهای دیگر مراجعه کنیم هیچ کشور معمولی با این چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت تا تحریم شدید بانکی و کشتیرانی و بیمه و سایر تحریم‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم، نمی‌توانست مقابله کند.

روحانی ادامه داد: اینکه در طراحی آن‌ها چنین بود که بعد از 6 ماه یعنی تا پایان سال میلادی گذشته، از نظام، انقلاب، دولت و مجلس چیزی باقی نماند که با محاسبات عادی یک محاسبه خیلی غلطی نبود، اما وقتی این محاسبه در مقابل یک ملت آبدیده که فراز و نشیب زیادی در تاریخ دیده و دارای فرهنگ بلند، ایمان قوی و اعتقاد راسخ به خاندان رسالت است و همواره پشت سر پرچم سیدالشهدا(ع) آماده ایثار و فداکاری برای اهداف بلند و آرمان‌های خود در طول تاریخ است، قرار می‌گیرد، محاسبه‌ای نادرست و غلط است و آن‌ها هم امروز به این واقعیت رسیدند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز نگاه دنیا، حتی نگاه آمریکا، نسبت به ملت ایران پس از 16 ماه مقاومت عوض شده، گفت: آنها هم به این نتیجه رسیدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو درآورند. اینکه این همه پیغام و پسغام باواسطه را در سراسر جهان امروز مشاهده می‌کنیم به خاطر همین یأسی است که بر نقشه و افکار دشمن مستولی شده است و می‌دانند این راه پاسخ نخواهد داد.

وی یادآور شد: این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی نظامی 30 سال قبل هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد. ملت ما در آن جنگ علی‌رغم همه دشواری‌ها در برابر همه جهان، یعنی در برابر کشوری که به ظاهر به ایدئولوژی شرق مسلح شده بود و با سلاح غرب و فرانسه و شوروی خود را مجهز کرده بود و با پول ارتجاع و به ویژه عربستان، که فکر می‌کردند در برابر یک ملت تنها که دو ابر قدرت آن زمان، آمریکا و شوروی، در کنار دشمنان ملت ایران قرار گرفته‌اند، ایستاد و پیروز شد. در آن جنگ آمریکا اطلاعات می‌داد، شوروی و فرانسه اسلحه می‌داد، ارتجاع عرب دلار و بندر به آنها می‌داد و برخی کشورهای مرتجع منطقه فرودگاه در اختیار آنها گذاشته بودند و علیرغم همه این تلاش‌ها و حصری که برای ما به وجود آورده بودند، رزمندگان بزرگ و دلاور ما اعم از ارتش، سپاه و بسیج و همه مردم با دادن عزیزترین فرزندان خود پیروزی به دست آوردند.

روحانی تأکید کرد: این جنگ تحمیلی دوم که از نوع اقتصادی، روانی و سیاسی است، سرنوشتی بهتر از آن جنگ نخواهد داشت و در این جنگ تحمیلی هم ملت ما پیروز این صحنه است و این امروز ادعا نیست.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما در آغاز راهبردی که نظام در برابر توطئه آمریکا اتخاذ کرد راهبرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود. ما با این راهبرد نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم. آمریکایی‌ها برای اولین بار در تاریخ از زمانی که ابرقدرتی خود را شروع کردند، که علیه یک ملت و کشور برنامه‌‌ریزی و توطئه می‌کنند و دنیا روی خوش نشان نمی‌دهد، رأی مثبت نمی‌دهد و راه آنها را نمی‌پذیرد و حداقل در زبان و بیان و سیاست با ملت ایران همراه است و حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی در مجامع حقوقی بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است.

وی اضافه کرد: شما یک نمونه دیگر پیدا کنید که آمریکا در یک توطئه بزرگ جهانی وارد شده باشد و تنها مانده باشد. یک رژیم منحوس نامشروع و دو سه «کشورک» در کنار آمریکا ماندند و کل ملت ایران خود را در کنار ملت‌های جهان و حتی دولت‌های بزرگ جهان می‌بیند.

روحانی بیان کرد: ما در این راه و مسیر اولین قدمی که برداشتیم دادن یک فرصت تاریخی به کشورهای 1+4 بود. در این فرصت تاریخی آن‌ها می‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر عمل می‌کردند، ما هم به کلیه تعهدات خود در برجام عمل می‌کردیم و بنابراین آمریکا نه تنها از لحاظ سیاسی، اجتماعی و افکار عمومی بلکه جتی از لحاظ اقتصادی هم شکست می‌خورد.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: متأسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا با زیرپا گذاشتن تعهداتش، اروپایی‌ها هم یا به وظایف خود عمل نکردند یا نتوانستند یا هر دو، که آنچه ما می‌فهمیم هر دوست. جایی می‌توانستند انجام ندادند و جایی هم با مشکلاتی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه استراتژی ما در این مسیر بر دوپایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال قرار داشت، گفت: بدون مقاومت داخلی راه به جایی نمی‌بریم و بدون دیپلماسی فعال هم مسیر و راه ما دشوار خواهد بود. بنابراین پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستد، مجلس، دولت، قوه قضائیه و همه ارکان دست به دست هم بدهند و ما بتوانیم مردم را از معضلات و مشکلات اقتصادی که آن‌ها را تحت فشار قرار داده برهانیم و این فشارها را کاهش دهیم.

روحانی اظهار کرد: البته در این راستا رهنمودهای مقام معظم رهبری، تشکیل جلسه سه قوه در قالب شورای هماهنگی اقتصادی با تدبیر ایشان کمک زیادی کرد. حتی ایشان در یک جلسه این پیشنهاد را مطرح کردند و فرمودند که اگر نظری دارید بعدا صحبت شود و اصل آن مورد قبول همه ما باشد و همه ما پذیرفتیم و بر آن مبنا این جلسه تشکیل شد و البته خیر و برکات فراوانی هم داشت و امیدواریم برکات بیشتری هم داشته باشد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: شما نمایندگان مجلس حامیان اصلی دولت هستید چون شما به وزرا رأی دادید و بنابراین با کمک شما بوده که دولت تشکیل شده و دولت می‌تواند در مسیر قانونی خود بردارد و با کمک شما هست که در این روزهای سخت ما می‌توانیم با وحدت و یگانگی از این مشکلات عبور کنیم. ولو اینکه روزهای سختی بر ملت ما گذشته و باز روزهای سختی خواهد بود.

وی با بیان اینکه مقاومت ملت ایران به موفقیت و پیروزی رسیده، گفت: بعد از اردیبهشت سال 98  که تحریم را شدیدتر و به اصطلاح خودشان صد در صد کردند و از تمام ابزار خودشان علیه ملت ایران استفاده کردند و آن چنان فشاری را بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز کند و یک کشتی از بندر ما حرکت کند مورد مراقبت شدید قرار می‌گرفت و چنین تحریم، پایش و فشاری بی‌سابقه است.

روحانی اظهار کرد: حالا می‌بایست شاخص‌های اقتصادی در این دو سه ماه به ما نشان دهد که مقاومت ملت ایران پاسخ داده یا نه. آمار و ارقام اقتصادی امروز نشان می‌دهد که در این دو و سه ماه اخیر وضع ما از ماه‌های پیش بهتر است و تقریبا همه شاخص‌ها این را به ما می‌گوید. اخیر بانک مرکزی نامه‌ای به من ارسال کرده بود که در آن شاخص بهای تولیدکننده ذکر شده بود. رشد این شاخص نشان می‌داد که ماه گذشته نسبت به ماه قبل فقط 0.7 درصد بوده و کمتر از یک درصد بوده است و به صورت نقطه به نقطه یعنی ماه گذشته نسبت به ماه مشابه در سال قبل، 8 واحد درصد کاهش داشته است. این نشان می‌دهد اگر ما کاهش را در شاخص بهای تولیدکننده می‌بینیم ارش در چند ماه آینده در تورم مصرف‌کننده ظاهر می‌شود. این یک علامت خوب و مثبت است.

وی با بیان اینکه قیمت ارز در یکی دو ماه اخیر از یک ثبات نسبی برخوردار شده، گفت: این نشان می‌دهد بازار ما نوعی آرامش دارد و بازار سرمایه امیدوارکننده است و رشد مناسبی دارد؛ این به معنی امید مردم به تولید است. اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند. شاخص‌های صنعتی نشان می‌دهد هم در زمینه اخذ مجوز و هم افتتاح کارگاه‌های صنعتی نسبت به پارسال رشدهای 20 و 18 درصد داریم. این نشان آن است که برخلاف تمام تبلیغات جهانی که متمرکز شده روحیه ملت ما را تضعیف کند مردم ما در مسیر آبادانی و تولید در حال حرکت هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه ما در آغاز امسال کلید ساخت 110 هزار مسکن شهری و روستایی را می‌زنیم و اعلام می‌کنیم مسکن ما در بخش ترمیم و ساخت ظرف امسال و سال آینده 900 هزار واحد خواهد بود این به معنی حرکت مثبت اقتصادی جامعه ماست. این خانه‌‌سازی‌ها توسط دولت انجام نمی‌شود و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت فقط تسهیلات لازم را فراهم می‌کند.

روحانی تصریح کرد: اینکه در این شرایط برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در یک پیمان اقتصادی ورود کرده و منطقه آزاد تجاری و روابط آزاد تجاری با جمع اوراسیا در آبان‌ماه اجرایی و عملیاتی می‌شود می‌تواند راه را برای صادرات و واردات آسان‌تر کند. اینکه امروز با چند کشور بزرگ جهان توافق کردیم که مبادلات ما با پول ملی باشد به معنی ضربه بر دلار و توطئه‌های آمریکا نسبت به برنامه‌های اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه امروز کشور به نسبت به دو و سه ماه قبل شرایط آرام‌تری دارد، گفت: به حول و قوه الهی در ماه‌های بعد شرایط بهتری را نسبت به امسال تجربه خواهیم کرد. دولت یازدهم و دوازدهم در اکثر این شش سال به استثای یکسال و نیم در شرایط بسیار سخت و تحریم بوده است. اما علیرغم این تحریم ما 14 فاز پارس جنوبی و 15 پتروشیمی را افتتاح کدیم و به ثمر رساندیم. در کشاورزی تحولات بزرگی را به وجود آوردیم و 600 هزار هکتار زیر آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین قرار گرفته است. علیرغم همه فشارها امروز گازرسانی، آب‌رسانی، برق‌رسانی، خط تلفن و اینترنت در روستاها روزانه ادامه دارد. برای مشکلات زلزله سال 96 و سیل امسال دولت همه توان وتلاش خود را به کار برده و نه به عنوان یک کشور تحت فشار تحریمی بلکه به صورت یک کشور سرزنده بانشاط با همکاری مردم و ارگان‌ها دارد مشکلات را رفع می‌کند.

روحانی تأکید کرد: همه این‌ها نشان این است که مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را برای ما آسان‌‌تر کند.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست، گفت: سیاست این دولت از آغاز دولت یازدهم تا به امروز، تعامل سازنده با جهان بوده و این را ادامه خواهیم داد. ما معتقد نیستیم باید از یکی از از این دو ابزار استفاده کرد. ما معتقد نیستیم مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است و این دو را مکمل هم می‌دانیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: خواهش من از بعضی رسانه‌های جمعی این است که این تضاد، تقابل و دوگانگی را در کشور ایجاد نکنند. شرایط کشور شرایط دوگانگی نیست، شرایط ما شرایط وحدت و صدای واحد است و نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. بگذارید دشمن با حنجره خودش حرف بزند. چرا عده‌ای حنجره خود را به برنامه، تبلیغات و صدای دشمن عاریه می‌دهند؛ ما امروز باید متحد و کنار هم باشیم. با اتحاد و فعال شدن همه کنار یکدیگر می‌توانیم از این مشکلات راحت‌تر عبور کنیم و بدون اتحاد و یکپارچگی شاید عبور از این مشکلات بسیار بسیار سخت باشد.

روحانی اظهار کرد: بعد از یکسال صبر راهبردی ما سیاست تقابلی کاهش تعهدات را آغاز کردیم. بعد از یکسال این فرصت برای جهان و تاریخ کافی بود. ما لازم بود قد‌م‌های خود را در برابر دیگران که تعهدات خود را یا کنار گذاشته یا به شدت کاهش داده بودند، آغاز کنیم، لذا از اردیبهشت 1398 این کار را آغاز کردیم و اولین قدم کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال مذاکرات خود را با کشورهایی که روابط نزدیک‌تر داریم مانند روسیه و چین و هم با اروپایی‌ها و سایر کشورها ادامه دادیم. در پایان دو ماه به نتیجه ملموس نرسیدیم و لذا قدم دوم را در کاهش تعهدات برداشتیم و امروز این دو ماه دوم روزهای پایانی خودش را طی می‌کند.

وی با اشاره به مذاکرات فراوان با کشورهای مختلف در این دو ماه دوم گفت: خود من با سران برخی کشورها مستقیم و حضوری و با برخی دیگر تلفنی گفت‌‌وگو کردم و اساس صحبت بر این است که اگر اروپا یا همان 1+4 بتواند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کند در این شرایط ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدید نظر کنیم. اما اگر آن‌ها کار مهمی انجام ندادند ما حتما قدم سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت.

رئیس‌جمهور افزود: البته هر چه قدم به پیش بگذاریم شاید از جهاتی حل مسئله سخت‌تر و مشکل‌تر شود اما از آنجایی که گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمانی اراده کنیم و بخواهیم به نقطه اول برگردیم آسان است و زمان‌بر نیست، بنابراین همچنان پس از گام سوم باز هم به مذاکرات ادامه خواهیم داد. اساس بحث ما با کشورهای اروپایی این است که اگر بتوانند نفت ایران را به صورت نقد یا نسیه، یعنی پیش خرید کنند، بخرند و پولش در اختیار ما قرار گیرد، این شرایط را تسهیل می‌کند برای اینکه ما بتوانیم گام‌هایی که برای کاهش تعهدات برمی‌داریم تا زمانی که آن چنان هست ما هم ادامه دهیم. به عبارتی بحث ما تا پایان سال میلادی است. هنوز به توافق نهایی نرسیدیم اما در عین حال مذاکرات ما همچنان ادامه دارد اما اگر تا روز پنجشنبه به نتیجه نهایی نرسد مرحله سوم را اعلام خواهیم کرد.

روحانی تأکید کرد: امیدواریم حالا که روشن شده سیاست غلط آمریکا جوابی نمی‌دهد و ملت ایران در برابر این توطئه‌ها با صبر و مقاومت خواهد ایستاد و به نتیجه خواهد رسید، به عقلانیت و مسیر درست برگردند و آن وقت شرایط دیگری را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ما بارها گفتیم و باز هم می‌گوییم، ممکن است از تعبیرها سوء برداشت شود. ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم، در هیچ مقطعی در این حدود یکسال و حتی در سال‌های قبل. البته از طرف خیلی‌ها پیشنهاد بوده اما پاسخ ما همیشه منفی بوده و هیچ‌وقت پاسخ دیگری ندادیم. بحث مذاکره دوجانبه با آمریکا به طور اصولی و اساسی مطرح نیست. اما گفتیم قبلاً آمریکا در 1+5 با ما حرف می‌زده و با هم درباره مسائل هسته‌ای بحث می‌کردیم. اگر آمریکا تمام تحریم‌های خود را بردارد، حال به برجام برگردد یا برنگردد که برای ما چندان مهم نیست، باز هم امکان‌پذیر است که آمریکا در جلسات 1+5 مانند قبل حضور پیدا کند، اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد. ولی چون ما در هر سخنرانی نمی‌توانیم درست توضیح دهیم وقتی می‌گوییم مذاکره بعضی فکر می‌کنند منظور، مذاکره دوجانبه است در حالی که هیچ مذاکره دوجانبه‌ای مطرح نیست. یا وقتی از مذاکره سخن می‌گوییم یعنی وقتی همه تحریم‌ها برداشته شود و شرایط قدیم در برجام برقرار شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حرف ما واضح و روشن است، گفت: حال ممکن است خارجی‌ها از حرف‌های ما برداشت‌های مختلفی کنند. اصول سیاست‌های کشور را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کند. سیاست‌های کلی نظام توسط ایشان ترسیم می‌شود. همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و بنابراین آنچه دشمنان فکر می‌کنند که در داخل ایران تفرقه و اخلاف بین این دسته و آن دسته وجود دارد نادرست است و در مسائل ملی و منافع ملی و امنیت ملی و مصالح ملی اختلافی وجود ندارد و نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند معرفی وزرای جدید اظهار کرد: شاید در برخی مباحث مجلس، دولت خیلی موافق نباشد ولی شما تصمیم نهایی را گرفتید، البته هر جا نظرمان مخالف باشد، خدمت شما می‌گوییم ولی در قانون تصمیم نهایی با شماست و بعد هم با شورای محترم نگهبان. دولت مجری خواهد بود اما همیشه نظرمان را با وضوح و صراحت خدمت شما می‌گوییم.

روحانی اضافه کرد: امروز وزیر پیشنهادی برای وزارت‌خانه مهم آموزش و پرورش و وزارتخانه جدیدی که شما نمایندگان تأسیس کردید و قبلاً وزارتخانه نبود، معرفی می‌شود. وزیر قبلی آموزش و پرورش به عشق شما نمایندگان به مجلس علاقه‌مند شد که در کنار شما باشد و استعفا داد و در استعفا نوشته بود که می‌خواهم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنم من هم خیلی موافق نبودم ولی اصرار ایشان و تنگی وقت باعث شد که استعفا را بپذیرم. ضمن اینکه جناب آقای بطحایی هم وزیر خوب و فعالی بود و در دولت هیچ مشکلی بین ما و آقای بطحایی نبود، البته با وزرای قبلی، آقای دانش و آقاتی فانی هم هیچ مشکلی نبود. با همه آن‌ها، رابطه خوبی داشتیم.

روحانی افزود: از آقای دکتر حسینی هم که در این چند ماه زحمت را بر دوش گرفته و آموزش و پرورش را سرپرستی کردند، بسیار راضی هستیم و بیش از آنچه ما فکر می‌کردیم، توانست به خوبی آموزش و پرورش را اداره کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نیازی ندارد توضیح دهم که میراث فرهنگی، از لحاظ فرهنگی و از لحاظ هویت ملی، چقدر برای ما مهم است؛ شاید اگر این میراث فرهنگی نبود، کتاب نمی‌توانست هویت ملی ما را تبیین کند، آن قدر که آثار شیراز، اصفهان و بقیه شهرهای ایران می‌تواند گویا باشد، زبان کتاب قاصر و کوتاه است.

روحانی با بیان اینکه زبان تمدن و معماری یک زبان رسا و همه فهم است، ترجمه هم نمی‌خواهد و یک زبان واحد دارد که همه دنیا می‌فهمند، گفت: امروز کمتر استانی داریم که آثار 700 الی 1000 ساله در آن نباشد و همه استان‌های ما بحمدالله از این نعمت بزرگ و از این نعمت میراث فرهنگی که پرچمدار هویت ایرانی است، برخوردار هستند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: بنابراین نگه داشتن این میراث فرهنگی و معرفی آن‌ها به دنیا و عرضه کردن به مردم داخلی و خارجی وظیفه ملی، فرهنگی و انقلابی همه ما است. امروز گردشگری به عنوان یک پیشران در اقتصاد بویژه در بخش اشتغال حائز اهمیت است و لازم است دو کار بزرگ انجام دهیم؛ یکی در بحث اشتغال است که نباید بگذاریم در شرایط فشار اقتصادی جوان‌های ما بیکار مانده و آمار بیکاری رشد کند و باید تلاش کنیم در شرایط تحریم هم این آمار را کاهش دهیم. دوم در بحث محیط کسب و کار است که بتوانیم، محیطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: رونق گردشگری، هم موجب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌شود و هم می‌تواند موجب اشتغال بسیار خوب در کشور باشد که امروز به آن نیاز داریم. افتخار می‌کنم که دولت در شرایط تحریم توانست آمار بیکاری را کاهش دهد و از 12.1 دهم به 10.8 برساند که این به معنای این است که همه از جمله بخش اجرایی کشور، مجلس و سایر مسئولین در این زمینه فعال بودند.

روحانی با بیان اینکه گردشگری برای ما مهم است، گفت: خوشبختانه گردشگری رو به توسعه است و از آغاز دولت یازدهم تا امروز هر سال نسبت به سال قبل، گردشگران بیشتری وارد کشور ما شده‌اند که هم برای ارز و ریال و هم برای اشتغال و فروش اجناس ما بسیار مهم است .

وی به اهمیت بخش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی هم موجب تحرک در اشتغال می‌شود و هم معرف فرهنگ عظیم ایرانی است. برای این کار آقای مونسان به عنوان یک عنصر فعال، با نشاط، پرکار، خوشفکر و تحصیل‌کرده که از قبل در همین سمت در دولت فعالیت می‌کردند معرفی شده و آمادگی دارد بار مسئولیت را بردوش بگیرد.

روحانی ابراز امیدواری کرد با رأی نمایندگان محترم مجلس، آقای مونسان بتواند در این 2 سال باقی‌مانده همچنان در این سمتی که تاکنون بوده، البته بعد از این به عنوان وزیر، مسئولیت این بخش را برعهده بگیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش، تأکید کرد: آموزش و پرورش یک وزارتخانه پایه‌ای و اساسی در کشور ماست و هر آنچه که برای آینده کشور می‌خواهیم، آغاز آن از آموزش و پرورش است.

روحانی با بیان اینکه اگر معنویت، نشاط، پیشرفت اجتماعی، پیشرفت صنعتی، اشتغال و قدرت ملی می‌خواهیم، همه چیز از آموزش و پرورش آغاز می‌شود، گفت: امروز یک سرمایه بسیار عظیم و بزرگی متشکل از 14 میلیون دانش آموز به عنوان امانت مردم در اختیار ماست و همچنین بیش از 900 هزار نفر عزیزانی که بار مسئولیت آموزش و پرورش این دانش آموزان را در سراسر کشور بر دوش گرفته و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به معرفی وزیر آموزش و پرورش پیچ و خم‌ها یک مقدار بیشتر از وزارتخانه‌های دیگر است، گفت: برای رسیدن به معرفی وزیر می‌بایست از آن پیچ و خم‌ها عبور می‌کردیم و من برای آموزش و پرورش در مجموع 9 نفر را در ذهن داشتم که یکی از آنها جناب آقای حاجی میرزایی بود که در میان این جمع 9 نفر به ایشان رسیدیم.

روحانی با بیان این نکته که آقای حاجی میرزایی مزایای ویژه خود را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود، مزایای ایشان را نداشت، گفت: ایشان از لحاظ خلق و خوی، اخلاق، ادب و نحوه برخورد یک انسان فوق‌العاده است و در این 6 سال عصبانیت‌ ایشان را ندیده و تجربه نکرده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دبیری دولت و تنظیم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت کار آسان و ساده‌ای نیست، اظهار کرد: در همه روزهای کار دولت در طول این 6 سال آقای حاجی میرزایی به خوبی بانظم و حوصله و دقت این کار را انجام داده و ندیدیم ایشان بحثی را به دولت بیاورد که در متن‌ آن اشتباه باشد و در چارچوب‌های آن طرح ایراد وجود داشته باشد که این نشانه دقت، حوصله و پرکاری ایشان است.

روحانی با اشاره به آشنایی آقای حاجی میرزایی با همه اعضای دولت و سیاست‌ها و مصوبات دولت، گفت: آموزش و پرورش بسیار حساس و مهم است و می‌دانم معلمان عزیز ما همچنان مطالباتی دارند و باید در کنار آنها باشیم و به آنها کمک کنیم. آقای حاجی میرزایی به لحاظ تحصیلات علوم اجتماعی و تجربه 20 سال فعالیت در آموزش و پرورش، این توان را دارد و کاملاً برای این کار مهیاست .

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برای همه و آینده ما بسیار اهمیت دارد، گفت: ما یک تحول بسیار خوبی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود. لذا از همه نمایندگان محترم مجلس خواهش می‌کنم به این دو وزیر رأی دهند تا بتوانیم در کابینه با همه افرادی که مورد نیاز ما است فعالیتمان را ادامه دهیم. به‌خصوص آموزش و پرورش که نزدیک مهرماه هستیم و امروز بار بسیار سنگینی بر دوش آموزش و پرورش است. امیدواریم ان شاء الله این بار امانت را به این 2 عزیز بسپاریم و بتوانیم در این مسیر در شرایط سخت کشور، موفق باشیم.

انتهای پیام

captcha