فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها رونق ندارد
کد خبر: 3839710
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
شرکت‌کنندگان «دانشجو متدبر قرآن» از تجارب خود می‌گویند/۴

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها رونق ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دانشجوی ادبیات عرب از دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها کم است و فعالیت‌های قرآنی آنچنان که باید و شاید در مراکز آموزش عالی رونق ندارد.

صادق قاسم‌زاده، قاری و دانشجوی ادبیات عرب از دانشگاه فردوسی مشهد و شرکت‌کننده در دومین طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» به میزبانی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها کم است و دانشگاه فردوسی نیز از آن استثنا نیست، فعالیت‌های قرآنی آنچنان که باید و شاید در مراکز آموزش عالی رونق ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از کمرنگ بودن مبانی قرآنی در جامعه به مسئولان و عدم همکاری آنان برای هزینه‌کرد بودجه قرآنی در برپایی محافل و مجالس قرآنی باز می‌گردد، بیان کرد: نادیده گرفته شدن فعالیت‌های قرآنی توسط نوجوانان و جوانان بخشی دیگر است که باعث شده مسئولان نیز به این امر آنچنان که باید و شاید توجه نکنند.

لزوم مشارکت دانشجویان غیرقرآنی در طرح‌های قرآنی

قاسم‌زاده بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ قرآنی بین دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید کرد و افزود: بدون‌شک برگزاری طرح‌های قرآنی به اشاعه و توسعه فرهنگ قرآنی کمک می‌کند، اما این دوره‌ها مخصوص دانشجویان قرآنی یا فعالان قرآنی محصل در دانشگاه‌هاست، به نظر می‌رسد برای رونق هرچه بهتر فعالیت‌ها باید دانشجویانی را به میدان توسعه فرهنگ قرآن فراخواند که قرآنی نیستند، اگر شرایط برای جذب این افراد فراهم شود قطعاً انقلابی در حوزه اشاعه فرهنگ قرآنی ایجاد می‌شود.

وی از استقبال کمرنگ نوجوانان و جوانان از محافل قرآنی گلایه کرد و گفت: استقبال نسبت به سال‌های قبل بسیار کمتر شده است، حتی سال‌های قبل شاهد حضور گسترده مردم در مسابقات قرآن بودیم که سال‌های اخیر حضور تا یک چهارم تقلیل پیدا کرده است.

قاسم‌زاده اضافه کرد: متولیان امر قرآن باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود محافل را رونق بخشند، گاه مسئولان بودجه را در جایگاه خود هزینه نمی‌کنند، حضور پررنگ مسئولان در جلسات و محافل قرآنی به حضور نوجوانان و جوانان در این محافل منتج می‌شود.

وی لزوم برپایی جلسات خانگی قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: مقام معظم رهبری نیز به برپایی جلسات خانگی تأکید بسیار دارند، در محافل و جلسات قرائت افراد متخصص فقط حضور دارند و کمتر شاهد حضور عموم هستیم اما در جلسات اموزش خانگی از هر قشری حضور دارند و می‌توانند به ترویج فرهنگ قرآنی کمک کنند.

قاسم‌زاده در پایان گفت: امیدوارم این طرح‌ها بسیار زیاد برگزار شود تا ما دانشجویان فعال در حوزه قرآن دانسته‌های خود را تکامل بخشیده و دانشجویان غیر‌قرآنی در مسیر قرآن هدایت شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha