احتمال درگیری گسترده میان حزب‌الله و اسرائیل بعید است
کد خبر: 3839920
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
خلیل حمدان در گفت‌وگو با ایکنا:

احتمال درگیری گسترده میان حزب‌الله و اسرائیل بعید است

گروه بین‌الملل ــ «خلیل حمدان»، عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان، با اشاره به درگیری‌های اخیر میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: انتظار بروز درگیری گسترده و بزرگتر را نداریم، زیرا اقتدار نیروهای مقاومت در قیاس با صهیونیست‌ها موجب می‌شود که دشمن پیش از انجام هر اقدامی خوب فکر کند.

از روز شنبه، نهم شهریور، که سیدحسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی خود بر حتمی بودن واکنش به حملات پهپادهای رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت تأکید کرد، صهیونیست‌ها دچار نگرانی و هراس شدیدی شده‌اند.

در همین راستا، روز یکشنبه، مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت محلی، گروه شهیدان حسن زبیب و یاسر ضاهر یک خودرو نظامیان را در جاده پادگان آفیفیم هدف قرار دادند که بر اثر آن سرنشینان آن کشته و زخمی شدند. این درحالی است که رسانه‌های صهیونیست از سانسور شدیدی که ارتش این رژیم درباره میزان تلفات و خسارات اعمال کرده است خبر دادند.

«شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، در مراسم عزاداری دومین شب ماه محرم در مجتمع سید الشهدا(ع) در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: مقاومت، اسرائیل را به قبول قواعد درگیری ناچار کرد که منجر به بازدارندگی آن شد. بنابراین هرگونه تجاوزی که روی دهد مقاومت متعهد به واکنش به آن است.

برای بررسی تحولات اخیر در لبنان و سرزمین‌های اشغالی خبرگزاری ایکنا با «خلیل حمدان»، عضو هیئت رئیسه جنبش أمل لبنان، گفت‌وگو کرده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

ایکنا ــ از دیدگاه شما اهمیت و پیام عملیات حزب‌الله لبنان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر چیست؟

مقاومت لبنان ضامن بازدارندگی در برابر هر نوع خطر صهیونیستی است. بر همین اساس تمام کارشناسان معتقدند که این مقاومت توانسته امور را به قبل از تجاوز اسرائیل بازگرداند و ما نیز تأکید می‌کنیم که مقاومت ضامنی برای حفاظت از لبنان در برابر دشمن اسرائیلی و سلامت مردم لبنان است. این عملیات قهرمانانه را تبریک می‌گوییم و این موضع جنبش أمل در جشنواره چهل و یکمین سالگرد ربایش امام موسی صدر اعلام شد.

جنبش أمل هر کاری برای مقابله با تجاوزات اسرائیلی‌ها انجام می‌دهد. طبیعتاً موضع برادران در مقاومت اسلامی حزب‌الله در سطح مردمی و رسمی لبنان مورد استقبال گرفت و تأکید داریم که مقاومت و ارتش لبنان و وحدت مردم ضامن حقیقی برای صیانت و حفاظت از کشورشان در برابر تجاوزات اسرائیلی‌هاست. زیرا اسرائیل می‌داند که در صورت تجاوز به لبنان، مقاومت به آن پاسخ می‌دهد و ما نیز بخشی از این مقاومت هستیم.

ایکنا ــ آیا عملیات نظامی حزب‌الله بر انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی تأثیرگذار خواهد بود؟

پس از این عملیات در لبنان موضعی همسو با مقاومت در سطح رسمی و مردمی اتخاذ شد، اما برعکس آن در داخل اسرائیل نسبت به مواضع نتانیاهو و نامزدی وی برای انتخابات آتی واکنش‌های منفی صورت گرفت. معتقدم که او درصدد بهره بردن از خون صهیونیستها برای انتخابات است و این بر کسی پوشیده نیست. انتظار شکست وی در انتخابات را داریم، اما به شکست یا پیروزی او دل نبسته‌ایم و به مقاومت و ارتش و ملت لبنان تکیه کرده‌ایم.

ایکنا ــ سیدحسن نصرالله در حوزه جنگ روانی طی سال‌های اخیر علیه صهیونیست‌ها موفق عمل کرده است. به نظر شما تهدیدها و اظهارات دبیرکل حزب‌الله چه تأثیراتی بر داخل رژیم صهیونیستی و ترس شهرک‌نشینان دارد؟

سخن سیدحسن نصرالله در داخل اسرائیل و بخش نظامی آن تأثیرات زیادی داشت و بر این نکته تأکید دارد که لبنان لقمه شیرینی برای دشمن صهیونیستی نیست. اعلام می‌کنیم که وحدت موضع داخلی در سطح جامعه مقاومت و موضع سیدحسن نصرالله و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، وجود دارد.

ایکنا ــ آیا می توان پیش‌بینی کرد که درگیری اخیر میان نیروهای مقاومت لبنان و صهیونیست‌ها به نبردی گسترده‌تر و جنگ بزرگ تبدیل شود؟

انتظار بروز درگیری گسترده و بزرگتر را نداریم. زیرا اقتدار نیروهای مقاومت در قیاس با صهیونیست‌ها موجب می‌شود که دشمن پیش از انجام هر اقدامی خوب فکر کند. جنبش أمل راه مقاومت و امام موسی صدر را با نبیه بری، رئیس کنونی خود، ادامه می‌دهد تا جامعه مقاومت را بهبود بخشد و دیدگاه‌ها در داخل لبنان را به صورت دائمی بر اساس اصل مقاومت ضامن لبنان در برابر تجاوزات اسرائیل یکی کند.

گفتگو از محمد فاطمی‌زاده

انتهای پیام
captcha