درخواست عفو‌‌ بین‌الملل برای اجرای عدالت درباره قربانیان اعتراضات سودان
کد خبر: 3841978
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

درخواست عفو‌‌ بین‌الملل برای اجرای عدالت درباره قربانیان اعتراضات سودان

گروه بین‌الملل ــ سازمان عفو بین‌الملل از مردم سودان به خاطر نشان دادن روحیه فداکاری و شجاعت در جریان اعتراضات اخیر این کشور تقدیر کرد و اجرای عدالت درباره قربانیان را خواستار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری عربی 21، سازمان عفو بین‌الملل با بیان اینکه تظاهرکنندگان در سودان تحت خشونت بیش از‌ حد و غیرقانونی قرار گرفتند، اجرای عدالت درباره قربانیان تظاهرات‌ها در سودان را خواستار شد.

کشور سودان از آذرماه سال گذشته شاهد تظاهرات گسترده و بی‌سابقه علیه «عمر البشیر»، رئیس‌جمهور برکنار شده،  بود که این تظاهرات علیه رهبران شورای نظامی انتقالی، که بعد از البشیر قدرت را به دست گرفتند، ادامه یافت.

کومی نایدو، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، که برای نخستین بار به سودان سفر کرده است، در این باره گفت: سازمان عفو بین‌الملل از شجاعت مردم سودان و نشان دادن روحیه فداکاری و مقاومت در برابر بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر در این کشور تشکر می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه تظاهرکنندگان تحت خشونت بیش از حد و غیر‌قانونی قرار گرفته‌اند، افزود: سازمان عفو بین‌الملل از مطالبات مردم سودان از دولت جدید برای تضمین پاسخگویی کامل و احقاق عدالت در مورد خانواده‌های کشته‌شدگان حمایت می‌کند.

اعتراضات سودان در دسامبر 2018 برابر با آذر سال گذشته علیه افزایش سه برابری قیمت‌ها آغاز شد. سپس به سرعت به جنبش اعتراضی علیه رژیم بشیر، که 3 دهه بر کشور حکومت کرد، تبدیل شد.

ارتش سودان در 22 فروردین 1398 عمر البشیر را برکنار کرد، اما اعتراضات علیه شورای نظامی ادامه یافت و در نهایت سودان در مردادماه سال جاری، به دنبال امضای توافقنامه تقسیم قدرت بین جنبش معترضان و رهبران شورای نظامی وارد گذار به حکومت غیرنظامی شد.

طبق اعلام جنبش اعتراضی ملت سودان، در جریان تظاهرات این کشور ۲۵۰ تن کشته شدند که دست‌کم ۱۲۷ تن از آنها در جریان متفرق کردن تحصن‌کنندگان در مقابل مقر نیروهای مسلح سودان در خارطوم جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام

captcha