تجلی حقیقت قدسی امیرالمؤمنین(ع) در افقی فراتر از زمان و مکان
کد خبر: 3842837
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
سیدمجتبی حسینی بیان کرد:

تجلی حقیقت قدسی امیرالمؤمنین(ع) در افقی فراتر از زمان و مکان

گروه اندیشه ــ حسینی با بیان این نکته که امیرالمؤمنین(ع) یک شخصیت تاریخی دارد و یک شخصیت غیر تاریخی، به توضیح درباره ویژگی‌های شخصیت قدسی و غیر تاریخی امیرالمؤمنین(ع) پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری ایام محرم با حضور سید مجتبی حسینی، روز گذشته، 25 شهریورماه، در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) برگزار شد. حسینی به ادامه بحث درباره فراز «کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر، وَ عَادَتِکُم الاِحسان، وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم» از زیارت جامعه کبیره پرداخت و اظهار کرد: امروز می‌خواهیم تمام عبارات این فراز را در یک ظرف نگاه کنیم. کلمه «فعل» یک‌جا حاصل مصدر است، یک‌جا مصدر است، یک‌جا خودش یک اسم است؛ مثلاً وقتی فرزند حضرت نوح داشت غرق می‌شد، حضرت نوح به خداوند عرض کرد: خدایا، به من گفتی که اهل من غرق نمی‌شوند. خداوند فرمود: «قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ»؛ یعنی خداوند، فرزند نوح را «عمل» نامیده است. یعنی خود این آدم گاهی عامل عمل غیر صالح است، گاهی خودش عمل غیر صالح است؛ یعنی آنقدر عمل غیر صالح در او تجسم پیدا کرده است که وقتی او را می‌بینی می‌گویی عمل غیر صالح است. با این توضیح، وقتی می‌گوییم «فعلکم الخیر» یک معنایش این است که فاعل عمل خیر هستند، یک معنای دیگرش این است خود شما و آنچه از شما صادر می‌شود تجسم بیرونی خیر است.

وی افزود: من می‌خواهم یک بحث دیگری را باز کنم. امیرالمؤمنین(ع) در ذات خود یک شخص است. این علی، علی تاریخی است که دوست و دشمن نیز ایشان را مدح گفته‌اند. اما یک زمان ما حرف‌هایی درباره علی می‌زنیم که تناسبی با سن و سال و تاریخ ایشان ندارد. بعضی وقت‌ها ما حرف‌هایی بین خودمان می‌زنیم که بیان آن‌ها واجب نیست، بلکه یکسری مدارج است که انسان‌ها بر اساس انتخاب آن‌ها به جایی می‌رسند. این حرف‌ها برای کسانی است که می‌خواهند از علی(ع) بیشتر بدانند. ما می‌خواهیم فراتر از این معادلات مادی و فیزیکی که دورمان می‌بینیم، بفهمیم آیا دنیای دیگری هم هست یا نه. وقتی می‌خواهیم درباره علی(ع) حرف بزنیم یکسری مباحث تاریخی وجود دارد، یکسری حرف‌های دیگری هم وجود دارد که بیان آن‌ها واجب نیست. می‌خواهم بگویم برخی حرف‌هایی که درباره امیرالمؤمنین(ع) بیان می‌شود جزء شیعه‌گی نیست، جزء مدارج است.

علی قدسی تاریخ تولد ندارد

مؤلف کتاب «مقامات اولیا» تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) به عنوان رأس هرم امامت و ولایت یک وجود تاریخی دارد، یک وجود فوق تاریخی دارد. وجود فوق تاریخی ایشان با تاریخ سنجیده نمی‌شود. تولد علی که 13 رجب است برای علی تاریخی است. آن علی قدسی، تاریخ تولدش این نیست. تاریخ تولد قدسی علی(ع) برای زمانی است که به قول شاعر: «نه از تاک نشان بود و نه از تاک‌نشان». اینکه می‌گویند محب علی باشید، مقصود محبت علی تاریخی نیست بلکه محبت علی قدسی است.

وی افزود: از امام صادق(ع) سؤال شد؛ شما می‌فرماید هر کس محب علی باشد آتش بر او اثر نمی‌کند. خب کسانی که در گذشته بودند تکلیفشان چه می‌شود؟ حضرت فرمود: در هر زمانی به تو بگویند یک انسانی وجود دارد که «یحب الله و یحبّه الله» است، آیا او را دوست داری یا خیر؟ اگر بگویی دوست دارم، یعنی علی(ع) را دوست داری. علی که ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم علی تاریخی است اما علی که در روایات درباره‌اش صحبت می‌شود علی قدسی و فراتاریخی است. این علی(ع) یک عنصری است که خداوند آن را خلق کرده است و واسطه‌ای است در بخشی از آفرینش. این علی(ع) وقتی قرار شد در عالم تجسم پیدا کند، در قالب علی تاریخی مجسم شد. لذا شمر در دوران فرماندهی علی بن ابی‌طالب(ع) جزء فرماندهان علی تاریخی بود؛ اما عمار و میثم پیرو علی غیر تاریخی بودند. خیلی‌ها دور علی(ع) بودند که علی‌شان علی تاریخی بود.

کارشناس معارف اسلامی تأکید کرد: عمر علی(ع) ساعت ندارد. موقعی که زمان نبود علی بود. حضرت می‌فرمایند: «کنّا فی کینونیته قبل التکوین». ما هرچه منحنی زمان را عقب برویم، زمانی وجود ندارد که علی(ع) در آن نباشد؛ یعنی ایشان قبل از محور زمان است. یعنی علی فوق زمان است و از مقوله زمان و مکان خارج است. نتیجتاً شما هرجای عالم به ایشان سلام کنی، حضرت پاسخ می‌دهد. این علی روحانی کرار است و همواره تکرار می‌شود. یک جلوه آن در رجعت تجلی پیدا می‌کند. در قیامت هم ایشان تجلی دارند.

هدیه ثواب اعمال معصومین(ع) به امیرالمؤمنین(ع)

وی گفت: همه ائمه(ع) هرچه دارند از علی دارند؛ لذا روایت می‌فرماید: ثواب اعمال ائمه(ع) برای علی(ع) است. فرض کنید امام حسن(ع) یک نمازی خواند. فرض کنید امام زمان(عج) هزار سال است دارد عبادت می‌کند. ثواب همه این اعمال یک نسخه‌اش برای امیرالمؤمنین(ع) است. وقتی تو هم نماز می‌خوانی، اگر دوست داشته باشی ثواب نمازت به امیرالمؤمنین(ع) می‌رسد.
انتهای پیام

captcha