تعریف 5 راهبرد و 32 اقدام ملی در سند راهبردی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
کد خبر: 3843203
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰

تعریف 5 راهبرد و 32 اقدام ملی در سند راهبردی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور

گروه حوزه‌های علمیه ــ سیدحمیدرضا میرعظیمی اظهار کرد: سند راهبردی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تدوین و ابلاغ شده و در این راستا، 5 راهبرد و 32 اقدام ملی برای آن در نظر گرفته شده است.

تعریف 5 راهبرد و 32 اقدام ملی در سند راهبردی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشوربه گزارش ایکنا، سیدحمیدرضا میرعظیمی، مدیر مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی امروز 27 شهریورماه در مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث که در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث عهده‌دار تدوین درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی بوده و به خوبی از پس آن بر آمده‌اند.

وی افزود: هیچ انتفاع مالی هم در اینجا وجود نداشته و فقط قصد این بوده که اثرگذاری در رشته علوم قرآن و حدیث با بازنگری در سرفصل‌ها و دروس را داشته باشیم.

میرعظیمی بیان کرد: این کتب(درسنامه‌ها) باید در قالب الکترونیکی هم قابل عرضه باشد تا دامنه بیشتری از مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.

سیدحمیدرضا میرعظیمی، مدیر مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی بیان کرد: مراحلی از کار بازنگری در دروس مقطع ارشد و دکتری علوم قرآن و حدیث هم انجام شده و تلاش ما بر این است که از همه ظرفیت‌های استادان حوزه و دانشگاه در سراسر کشور بهره ببریم و نظرات مدیران گروه‌ها و استادان را داشته باشیم و با بازخورد نظر همه افراد، کار را به پیش ببریم.

وی ادامه داد: ریشه همه علوم انسانی را باید قرآن و روایات معصومین(ع) بدانیم تا بتواینم پاسخگوی نیازهای جامعه و جهان باشیم و بدون نگاه قرآنی و روایی به علوم انسانی، این کار میسر نخواهد شد.

میرعظیمی بیان کرد: جایگاه مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی جنبه فرادستگاهی دارد و در آن کمیسیون آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج قرآن و پژوهش و آموزش عالی قرآنی ایجاد شده است و باید سیاستگذاری کلان در این بخش صورت بگیرد، ولی این نقش اساسی تاکنون کمتر دیده شده است.

میرعظیمی اظهار کرد: سند راهبردی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تدوین شده و در اسفندماه سال گذشته مصوب و اواخر فروردین‌ماه به همه مراکز اجرایی و علمی و تحقیقاتی کشور ابلاغ شد که 5 راهبرد و 32 اقدام ملی برای آن در نظر گرفته شده است.

میرعظیمی ادامه داد: تولیدات میان‌رشته‌ای علوم قرآنی و علوم انسانی عمدتاً توصیفی یا تکراری بوده است، لذا این فرایند باید به سمت کاربردی کردن و پاسخ به سؤالات جامعه پیش برود. از این رو باید اولویت‌ها مشخص شوند و از طرف دیگر در حوزه رشته‌های میان‌رشته‌ای با هنر و علوم دیگر هم برنامه‌هایی در حال تدوین است.

انتهای پیام

captcha