جلوه دفاع مقدس در هنرهای جدید با «پیدا و پنهان»
کد خبر: 3844057
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
سیدمسعود شجاعی طباطبایی اظهار کرد:

جلوه دفاع مقدس در هنرهای جدید با «پیدا و پنهان»

گروه هنر ــ مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: هنرهای مدرن و جدید باید محور آثار ارزشی باشد، زیرا این شکل از هنر دارای جذابیت است و تماشاگر با آن ارتباط بیشتری برقرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه هنر جدید «پیدا و پنهان» امروز 31 شهریورماه، در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در حاشیه برگزاری این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: سال‌های سال است که در حوزه دفاع مقدس شاهد کارهای تکراری هستیم، اما در این نمایشگاه سعی شده آثاری به نمایش درآید که تا به حال نمونه آن را شاهد نبوده‌ایم. این مزیت نیز به واسطه هنرمندان جوانی حاصل شده که شاید خود تجربه جنگ را بعینه حس نکرده باشند، اما به واسطه معرفت و علاقه‌ای که داشتند، توانسته‌اند نمایشگر گوشه‌ای از ارزش‌های فرهنگ دفاع مقدس باشند.

هنرهایی جدید را با دفاع مقدس پیوند زنیم

وی افزود: بهره‌گیری از هنرهای جدید علاوه بر جذابیت، تأثیرگذاری خاصی نیز دارد. زیرا بازدیدکننده با دقتی که به هنرهای جدید می‌کند، به نوعی به معنا نیز توجه بیشتری دارد. در این نمایشگاه همچنین از هنر نقاشی نیز استفاده شده است، اما نحوه ارائه‌ این هنر به شکل‌های رایج نیست، یعنی ما قاب‌هایی نقاشی را به نوعی در مواجهه با آیینه‌های مختلف قرار دادیم تا عکس‌ها بی‌انتها تکرار شود. این شکل نشان دادن نقاشی در آیینه فکر می‌کنم برای بسیاری از بازدیدکننده‌ها جذاب باشد.

شجاعی طباطبایی درباره ویدئو‌‌هایی که در نمایشگاه به تصویر درآمده اظهار کرد: دو ویدئو به شکلی جدید و سه بعدی پخش می‌شود که در یکی موضوع دفاع مقدس و در دیگری شهدای غواص محور هستند. این دو اثر در یک زمان معین پخش و تکرار می‌شوند، اما نکته جالب این است که جنس ویدئوها به گونه‌ای است که تماشاگر خود را در آن تصویر می‌بیند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اضافه کرد: وقتی وارد نمایشگاه پیدا و پنهان می‌شوید، در نقطه آغاز، شرایطی پیش روی شما قرار می‌گیرد که خود را در فضای دیگری احساس می‌کنید، چون به محض ورود به سالن، پرچم‌های رنگارنگ به واسطه بادی که به آنها وزیده می‌شود، برافراشته شده و احساس خوشایندی برای بازدیدکننده فراهم می‌آورد. همچنین ایستگاه صلواتی یادآور روزهای جنگ است؛ ایستگاهی که با هنر هنرمندان جوان شکلی متفاوت و زیبا به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه مطمئنا با استقبال مخاطب مواجه خواهد شد، گفت: مطمئن هستم این رویداد هنری مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد، همانگونه که افتتاحیه آن با استقبال خیره‌کننده مواجه شده است. دلیل این امر هم تازگی و جذابیتی است که بیننده آن را پیش‌تر ندیده است. نمایشگاه پیدا پنهان از اول تا 17 مهرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری آماده بازدید علاقمندان است.

هنرهایی جدید را با دفاع مقدس پیوند زنیم

مهدی فرخی، یکی از اساتیدی که در نمایشگاه پیدا و پنهان ورکشاپ برگزار کرده است درباره این رویداد هنری گفت: خیلی خوشحالم که برای این نمایشگاه دعوت شدم، چون موضوعاتی که در آن مد نظر قرار گرفته، بسیار والا و ارزشمند است. من در نمایشگاه سمبل‌های را طراحی می‌کردم که مردم با آن آشنا بوده و به نوعی آن را دوست دارند، چون با شهدا پیوند خورده است. برای مثال پلاک، پروانه و گل لاله از جمله این سمبل‌ها بوده، ولی هیچ‌گاه تصویرگری از آنها زیبایی خود را از دست نخواهد داد.

این نقاش ادامه داد: درست است که سفارش، قدم ابتدایی برای خلق بسیاری از آثار هنری است، اما مطمئن باشید تا خالق اثر با کار مربوطه دلبستگی قلبی نداشته باشد، هنر خلق شده نخواهد توانست بیننده را تحت تأثیر خود قرار دهد. این ویژگی درباره تمامی آثاری که به نوعی با ارزش‌ها پیوند خورده‌اند، وجود دارد.

این هنرمند با بیان اینکه از یک ورکشاپ نباید توقع فوق‌العاده‌ای داشت، گفت: اینکه من بخواهم به واسطه یک کارگاه، مبلغ هنر ارزشی باشم، امری محال است و حتی بزرگترین اساتید نیز قادر به انجام چنین کاری نیستند. برای اشاعه هنر مقاومت بایستی یک جریان‌سازی کرد تا تمام شاخه‌های هنری را شامل شود والا کارهای این‌چنینی تنها نوعی یادآوری خاطرات است.

هنرهایی جدید را با دفاع مقدس پیوند زنیم

در بخش دیگری از این مراسم، حسین حبیبی، طراح درباره کاری که در این نمایشگاه انجام می‌دهد، گفت: در این کارگاه من هنر نگارگری و طراحی را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهم؛ هنری که ارزش‌های آن خیره‌کننده و زیبا است، اما متأسفانه به درستی درک نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از کارم به هنر قلم‌گیری اختصاص دارد. این شکل از هنر به ساده‌ترین شکل قابل دسترسی است. تنها کافی است که زیبایی‌های آن برای جوانان آشکار شود. این هنر با آب و مرکب انجام می‌شود و فکر می‌کنم بسیاری با آن آشنا نیستند.

وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است، شکل جدیدی از هنر است، اما این هنرها بیش از هر چیز نیازمند حمایت هستند تا مردم با آن آشنا شوند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، می‌توان توقع اتفاقات بهتر در عالم هنر را داشت.  

انتهای پیام

captcha