مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی آغاز به کار کرد
کد خبر: 3844150
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
همزمان با اول مهر و در شهر ری؛

مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی آغاز به کار کرد

گروه جامعه ــ‌ آئین گشایش مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی با حضور دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در شهر ری برگزار شد.

مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهائی گشایش یافتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین گشایش مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی اول مهرماه با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در شهر ری، برگزار شد.

این مدرسه در مقطع دبستان و با مدیریت امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در کنار همین مسجد احداث شده است.

بنابراین گزارش، آموزش‌های مهارتی و ورزشی، اردوهای تفریحی و معرفتی و نماز جماعت روزانه در مسجد از ویژگی‌های این مدرسه مسجدمحور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، در این آئین که با حضور دانش‌آموزان کلاس‌ اول و اولیای آن‌ها همراه بود، با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) درباره اهمیت تعلیم افراد در کودکی اظهار کرد: مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و همه دلسوزان عرصه آموزش و پرورش است، چون مهارت‌آموزی در سنین پایین موجب ماندگاری آن در ذهن می‌شود. یکی از دلایل موفقیت مدرسه مسجدمحور و سایر مدارس مشابه توجه به موضوع مهارت‌آموزی است.

وی در ادامه گفت: باید دانش را تبدیل به مهارت کرد و بر همین اساس تربیت دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که فضایل اخلاقی در ذهن و جان آنان نقش ببندد. برای نمونه صرفاً با سخنرانی نمی‌توان افراد را تشویق به رعایت حجاب کرد. مهارت‌آموزی نیز باید با تجربه انجام شود، همان طور که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: تجربه بالاتر از دانش است.

انتقاد از بی‌توجهی به مسجدمحوری در کشور

ارزانی با انتقاد از بی‌توجهی به مسجدمحوری در کشور، اظهار کرد: تمدن اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کردند، در مسجد شکل می‌گیرد. متأسفانه مسجدمحوری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان جدی گرفته نمی‌شود، همان طور که بحث مهارت‌افزایی و کرامت انسانی نیز در کشور ما برخلاف دیگر کشورهای اسلامی به خوبی مطرح نمی‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه برخی اقدامات خود در آموزش و پرورش برای مسجدمحوری آغاز شده است، گفت: چند سالی است که طرح پیوند مسجد و مدرسه با هدف انس دانش‌آموزان با مسجد آغاز شده است که باید تقویت شود. در کنار این طرح، بعضی مساجد مثل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به طور خاص به احداث یا مدیریت مدرسه در کنار مسجد اقدام کرده‌اند که مایه امیدواری و مباهات است.

ویژگی‌های مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی

حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون آموزشی مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی، درباره ویژگی‌های این مدرسه به خبرنگار ایکنا گفت: این مدرسه با مدیریت امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و گروهی که ایشان تعیین کرده تأسیس شده است و می‌کوشد فضای مکتب سابق را، که از مسجد جدا نبود، احیا کند. در فضای مکتبی، تربیت مقدم بر تعلیم است. یک شیفت از این مدرسه به پسرها و یک شیفت به دخترها اختصاص دارد. تمام معلمان شیفت پسرها، آقایان طلبه و تمام معلمان شیفت دخترها، خانم‌های سطح دو و سه حوزوی هستند.

مسجدمحوری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان جدی گرفته نمی‌شود، همان طور که بحث مهارت‌افزایی و کرامت انسانی نیز در کشور ما بر خلاف دیگر کشورهای اسلامی به خوبی مطرح نمی‌شود

وی افزود: علاوه بر آموزش کامل، تدریجی و خوب سرفصل‌های آموزش و پرورش، آموزش‌های فوق برنامه مانند سفال‌گری، معرق‌کاری، ماهی‌گیری، کشاورزی و دامپروری با رویکرد افزایش اعتماد به نفس و مهارت‌آموزی انجام می‌پذیرد. برای سه‌شنبه‌ها برنامه‌ریزی ویژه و متفاوتی داریم که در آن آموزش شنا و تیراندازی انجام می‌شود. اردوهای تفریحی و معرفتی نیز از دیگر برنامه‌های مدرسه است.

معاون آموزشی مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی در پاسخ به این سؤال که وضعیت آموزش قرآنی در این مدرسه چگونه است؟ اظهار کرد: علاوه بر آموزش روخوانی و روانخوانی سوره‌های قرآن کریم، مفاهیم و معانی سوره‌ها نیز آموزش داده می‌شود و تلاش می‌شود آن را در زندگی به کار بندند. مثلاً دانش‌آموز در مواجهه با صحنه تمسخر، سوره «همزة» را، که در مذمت مسخره کردن است، تلاوت کند.

ثبت‌نام 200 دانش‌آموز در مدرسه تازه‌تأسیس

حجت‌الاسلام ارزانی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: فریضه علم و علم‌آموزی از مهم‌ترین سنت‌های اسلامی است. تعابیری در قرآن کریم وجو دارد که اهمیت علم‌آموزی را نشان می‌دهد: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ؛ آیا آنان که علم کسب می‌کنند و آنان که علم کسب نمی‌کنند برابرند؟»(زمر، 9) و همچنین در روایات معتبر می‌خوانیم: «طَلَب‌ُالعلمِ فریضةٌ علی کل مسلمٍ و مسلمة؛ علم‌آموزی بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.» تقارن اول مهرماه و بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس در کشورمان رویداد مبارکی است که باعث می‌شود فرهنگ دفاع و مقاومت و یاد و خاطره شهدا و جانبازان دفاع مقدس در اذهان دانش‌آموزان گرامی داشته شود. همچنین تجدید بیعت و میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

ارزانی در ادامه گفت: در حدیث پیامبر اکرم(ص) می‌خوانیم: بر شما باد توجه به نوباوگان! چرا که آنان آمادگی انجام هر کار خیری را دارند. بحث تقویت خانواده و جامعه و تمدن‌سازی، همان طور که در بیانیه گام دوم انقلاب بدان اشاره شده است، از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. سه مقوله خانواده، جامعه و تمدن اسلامی وابستگی جدی به مسجد دارند. بدون محوریت مسجد، پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی امکان‌پذیر نیست. تأسیس مدارس مسجدمحور نشان می‌دهد که نه تنها مسجد در حاشیه نیست، بلکه می‌تواند در متن فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری باشد.

وی اظهار کرد: مدرسه مسجدمحور شیخ‌بهایی به همت حجت‌الاسلام احمدپور، امام جماعت خوش‌فکر و خلاق مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، راه‌اندازی شده و امسال بیش از 200 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند. این مدرسه غیرانتفاعی است اما مبلغی که از اولیا دریافت می‌کند شاید یک‌چهارم مبلغ دیگر مدارس غیرانتفاعی هم نباشد. ارتباط دانش‌آموزان با روحانیون باسواد و مهذب در این مدرسه به رشد اخلاقی آنان کمک می‌کند. همچنین مفتخریم که کانون فرهنگی و هنری مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نیز با مدیریت همین امام جماعت، یکی از کانون‌های فعال و پرکار در استان تهران است.

انتهای پیام

captcha