مردم افغانستان فردا پای صندوق‌های رأی می‌روند
کد خبر: 3845241
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹

مردم افغانستان فردا پای صندوق‌های رأی می‌روند

گروه بین‌الملل ـ 9 میلیون و 600 هزار نفر از واجدین شرایط رأی‌دهی در افغانستان فردا، 6 مهرماه، برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، مؤسسه «انتخابات آزاد و عادلانه» افغانستان" اعلام کرد که این کشور دارای 13 میلیون واجد شرایط رأی دادن است، اما تاکنون 9.6 میلیون نفر از آنها برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

بیش از 8 میلیون نفر از مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری 2014 شرکت کرده بودند.

هرچند وزارت دفاع افغانستان از برگزاری این انتخابات در 34 ولایت خبر داده است، اما کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که در برخی از ولایات تحت کنترل طالبان رأی گیری نخواهد شد.

بر اساس آمار غیررسمی در ولایاتی نظیر سرپل، جوزجان، فاریاب، بغلان، قندوز، هرات، هلمند، تخار، غور و بادغیس بیش از 40 شهرستان تحت کنترل طالبان بوده و بیش از 100 شهرستان نیز با خطر طالبان مواجه است. همچنین یک سوم از مراکز انتخاباتی نیز به دلیل وجود خطر طالبان فعالیت نخواهند کرد.

رقابت 15 نامزد

در این دوره از رقابت‌ها محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور فعلی، عبدالله عبدلله، رئیس شورای اجرایی افغانستان در بین 15 نامزد با توجه به جلب حمایت سران قوم های متعدد این کشور بیش از همه شانس پیروزی دارند.

اشرف غنی که ریشه پشتون دارد، با گروهی متشکل از سرور دانش معاون رئیس‌جمهوری و از رهبران هزاره‌ها، امرالله صالح (تاجیک) وزیر سابق اطلاعات و محمد یوسف غضنفر به‌عنوان نماینده کارآفرینان ترک‌های این کشور وارد انتخابات خواهد شد.

از سوی دیگر گلبدین حکمتیار، نخست‌وزیر سابق افغانستان و رحمت الله نبیل، وزیر سابق اطلاعات نیز از رقبای سرشناس غنی و عبدالله به شمار می‌روند.

عبدالله عبدالله نیز از حمایت راشد دوستم، معاون ازبک رئیس‌جمهور، محمد محقق از رهبران هزاره‌ها، صلاح‌الدین ربانی وزیر امورخارجه افغانستان و سیدمنصور نادری از رهبران اسماعیلی‌ها در این انتخابات برخوردار است.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در مورد تقسیم حاکمیت و تشکیل دولت اتحاد ملی به توافق رسیده بودند.

انتهای پیام
captcha