سایه سنگین مشکلات اقتصادی بر زندگی خانوادگی
کد خبر: 3845287
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

سایه سنگین مشکلات اقتصادی بر زندگی خانوادگی

گروه اجتماعی ــ به دلیل آمار بالای بیکاری در سیستان‌و‌بلوچستان که در نتیجه خشکسالی‌های چندین ساله بوده است، نمی‌توان شیوع پدیده طلاق را در این استان کم‌برخوردار نادیده گرفت، مشکلات اقتصادی سال‌هاست که بر زندگی خانوادگی مردم سایه افکنده است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، اگر به دادگاه‌های خانواده مراجعه کنیم، می‌بینیم که کم نیستند خانواده‌هایی که در معرض از هم پاشیدگی قرار دارند و برای گرفتن طلاق، به این مکان‌ها رفت‌وآمد دارند.

استان سیستان و بلوچستان کمترین نرخ طلاق را در کشور دارد. به گفته مسئولان ثبت‌احوال سیستان و بلوچستان، در این استان به ازای هر ۱۲ ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می‌شود، اما در سایر نقاط کشور، به‌طور میانگین از هر پنج ازدواج، یک طلاق ثبت می‌شود.

با این حال، به دلیل آمار بالای بیکاری در سیستان‌و‌بلوچستان که در نتیجه خشکسالی‌های چندین ساله بوده است، نمی‌توان شیوع پدیده طلاق را در این استان کم‌‌برخوردار نادیده گرفت. مشکلات اقتصادی سال‌هاست که بر زندگی خانوادگی مردم استان سایه افکنده است.

محبوبه قویدل حیدری، مدیر یک مرکز مشاوره و مشاور خانواده استان در این زمینه بیان کرد: شرایط خاصی در استان حکم‌فرماست. نه تنها از نظر کمبود امکانات و کم‌برخوردار بودن آن، بلکه از نظر شرایط فرهنگی و اقلیمی نیز موقعیت استان با سایر نقاط متفاوت است.

وی به تأثیر مشکلات معیشتی بر افزایش نرخ طلاق اشاره کرد و افزود: در گذشته زنان و مردان دوشادوش یکدیگر، با هم و در کنار هم برای تأمین معاش خود کار می‌کردند، اما با خشکسالی‌های پی در پی دیگر این خانواده‌ها مثل قبل نمی‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند، پس به سمت مشاغل کاذب روی می‌آورند.

این مشاور خانواده اظهار کرد: روی آوردن مردان به سمت مشاغل کاذب و گاهی بیکاری افراد که مشکلات معیشتی را به‌دنبال دارد، از دلایل اصلی جدایی زوجین است.

وی افزود: گاهی برخی طلاق‌ها به‌صورت غیر رسمی هستند و در هچ کجا ثبت نمی‌شوند. این معضل که در استان به فراوانی دیده می‌شود، مشکلات عدیده‌ای برای افراد و جامعه در بر دارد.

حیدری برگزاری جلسات مشاوره برای زوجین را در کاهش آمار طلاق مؤثر دانست و بیان کرد: در این کارگاه‌ها مطالبی بیان می‌شود که ذهن زوجین را نسبت به زندگی و رابطه روشن می‌کند و در بسیاری موارد موجب جلوگیری از طلاق می‌شود.

مشاور خانواده استان همچنین از اقدامات معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه در تربیت مشاوران و آموزش‌های زناشویی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیشرفت هرچه بیشتر استان در زمینه کاهش آمار طلاق باشیم.

انتهای پیام

captcha