واکنش محافل بین‌المللی به سرکوب معترضان مصری
کد خبر: 3845302
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

واکنش محافل بین‌المللی به سرکوب معترضان مصری

گروه بین‌الملل ــ اقدامات نیروهای امنیتی در سرکوب شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز «جمعه رهایی» در مصر با واکنش محافل بین‌المللی مواجه شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری عربی 21، مردم برخی استان‌های مصر از جمله قاهره، الاقصر، قنا، المنیا و جیزه، دیروز، 5 مهرماه، به دعوت برخی فعالان سیاسی داخل و خارج تظاهرات کردند و با سر دادن شعارهایی، برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور این کشور، را خواستار شدند. 

در این تظاهرات که  با شعار «جمعه رهایی و انقلاب مردم» برگزار شد، معترضان مصری شعارهایی را علیه سیسی و اقدامات سیاسی وی سر دادند.

نیروهای امنیتی مصر برای پراکنده کردن معترضان تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کردند و تمامی مسیرها و خطوط مترو منتهی به میدان التحریر، مرکز تظاهرات در قاهره، را بستند.
 
دیروز همچنین علاوه بر مصر، تظاهراتی برای برکناری سیسی در مقابل سفارت این کشور در آلمان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی، سرکوب معترضان در مصر از سوی نیروهای امنیتی را محکوم کردند.
 
شماری از مصری‌های مقیم فرانسه نیز در حمایت از اعتراضات مردم مصر علیه سیسی تظاهرات کردند و شعارهایی برای برکناری سیسی سر دادند.
 
در همین راستا، وزارت خارجه آلمان درباره وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی، آزادی مطبوعات و حق تجمع در مصر ابراز نگرانی کرد.
 
یک مسئول وزارت خارجه آمریکا نیز از مقامات مصری خواست که حق شهروندان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را تضمین کنند و اعلام کرد: طی تظاهرات هفته گذشته تاکنون 1900 نفر در مصر بازداشت شده‌اند.
 
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از مقامات مصر خواست که به حق آزادی بیان و تجمع احترام بگذارند و درباره بازداشت گسترده معترضان در مصر ابراز نگرانی کرد.
 
میشل باشلیه، کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل، مقامات مصری را به تغییر ریشه‌ای در شیوه تعامل با معترضان دعوت کرد و به دولت مصر متذکر شد که براساس قوانین بین‌الملل تظاهرات مسالمت‌آمیز حق ملت است.
 
سازمان عفو بین‌الملل نیز با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی مصری از زمان آغاز تظاهرات در مصر تاکنون دو هزار نفر را بازداشت کرده‌اند، اعلام کرد: مصر با بازداشت‌های جمعی مواجه و این موضوع تکان‌دهنده است.

ناآرامی‌ها در مصر پس از آن آغاز شد که «محمد علی»، تاجر و هنرپیشه مصری مقیم اسپانیا، اقدام به انتشار برخی محتوای افشاگرایانه در مورد عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌جمهور مصر و مفاسد اقتصادی و همچنین مناسبات مشکوک وی با رژیم صهیونیستی کرد. این افشاگری‌ها مورد توجه افکار عمومی مصر قرار گرفت و منجر به برگزاری تظاهرات علیه سیسی در قاهره و دیگر استان‌های مصر شده است.

انتهای پیام
captcha