موانع انس دانشجویان با قرآن بررسی و رفع شود
کد خبر: 3845470
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
حجت‌الاسلام پوررضا:

موانع انس دانشجویان با قرآن بررسی و رفع شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئيس دفاتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های قم تاکید کرد: در باب انس با قرآن در میان جوانان به خصوص دانشجویان موانع وجود دارد و اگر این موانع را در برنامه‌ها و عملکرد فردی و جمعی تشخیص داده و آن را برداریم نگاه جوانان به قرآن تغییر خواهد یافت.

موانع انس دانشجویان با قرآن بررسی و رفع شودحجت‌الاسلام والمسلمين اسماعیل پوررضا، رئيس دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم در گفت و گو با ایکنا از قم گفت: خدا را شاکریم که یکی از دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان و دانشگاه‌های ما مباحث قرآنی است که مسئولان وزارت علوم هم به آن اهتمام دارند.

وی با بیان اینکه میزبانی دانشگاه قم برای سی و چهارمین دوره مسابقات فرصت مغتنمی است تصریح کرد: همه باید برای اقامه قرآن در میان دانشجویان به خصوص تحصیل‌کردگان اهتمام داشته باشیم به خصوص اینکه کسانی که کمتر با قرآن مانوس هستند انس با قرآن پیدا کنند و همه اعم از تحصیل‌کرده و غیر آن به این نتیجه برسند که تنها راه برای نجات از مشکلات و تامین سعادت دنیا و آخرت انس و عمل به قرآن کریم است.

پوررضا با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن در دانشگاه قم هم فرصت برای دانشجویان و هم فرصت خدمت بیشتر برای مسئولان دانشگاه به دانشجویان قرآنی است بیان کرد: این مسابقات نقطه عطفی برای قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی است و ما باید جایگاه این نقطه اوج را به درستی تعریف کنیم تا کسانی که به این استان می‌آیند برنامه های جدید و عمیقی را ملاحظه کنند.

 رئيس دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي استان قم با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای بهتر برگزار شدن این مسابقات اظهار کرد: ستاد مسابقات با ریاست دانشگاه جلساتی را برگزار و معاونت فرهنگی دانشگاه ماموریت برگزاری را پذیرفت و نهاد رهبری هم در جلسات حضور داشت و مشاوره‌های لازم را ارایه کرد و خوشحالیم که پیشنهاد نهاد یعنی جابجایی مسابقات از تابستان به مهرماه مورد موافقت قرار گرفت البته تغییر زمان مسابقات کار را برای ما دشوارتر می‌کند ولی حجم بیشتری از دانشجویان با این مسابقات مواجه می‌شوند.

تدابیر لازم برای برگزاری باشکوه مسابقات

پوررضا با بیان اینکه تابیر لازم برای برگزاری باشکوه این مسابقات تدارک شده است و دیدارهایی با مراجع تقلید داشته و خواهیم داشت تصریح کرد: امروز زمان هنرمندی است، قرآن، سخن خداوند و سخن بلندی است و بزرگترین و تنهاترین اثر بدون تحریف الهی است و این محتوا را اگر بخواهیم به استادان و دانشجویان برسانیم  بسته به هنر ما دارد؛ قرآن انسان کامل مکتوب است و باید هنرمندانه آن را برای مشتاقان ترسیم کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم در این بخش، ضعیف کار شده است و سزاوار است که مسئولان جامعه قرآنی و وزارت علوم ایده‌های مختلف را بررسی کنند تا اینکه ببینیم چگونه می‌توانیم کلام خدا را به مردم برسانیم آن هم در شرایطی که غبار و امواج مخالف زیادی در مسیر ترویج قرآن وجود دارد.

پوررضا اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت برای همه دوران‌ها است و اگر به این باور برسیم بسیاری از کارها برای ما آسان خواهد شد؛ امام رضا(ع)فرمودند که قرآن همیشه جدید است چون برای زمان خاصی نازل نشده است و اگر امروز می‌بینیم که قرآن آنچنان در جامعه ما نشر نیافته است به علت مشکلات روشی ما هست وگرنه تشنگان معارف الهی زیاد هستند.

وی در مورد اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان کرد: این کار بسیار کار عمیق و دشواری است؛ اگر قرآن را محور زندگی قرار دهیم اصولی که در آن است ما را کاملا قانع می‌کند که علوم انسانی را بتوانیم به نفع بشر به کار بگیریم؛ امروز علوم انسانی غربی انسان را به زندگی بهتر موقت دعوت می‌کند ولی قرآن برای زندگی بهتر دائمی برنامه به ما می‌دهد.

رئيس دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي استان قم افزود: حرف‌های کلیدی که علوم انسانی غرب مدعی آن است رساندن بشر به ازادی و عدالت در حد فهم بشر است ولی اگر کنار قرآن بگذاریم خواهیم دید که این مفاهیم متعالی‌تر می‌شود؛ قرآن انسان را به مسیر صداقت و صدق دعوت می‌کند و دعوت به آنچه می‌کند که در حقیقت به نفع بشراست نه به صورت زودگذر بلکه به صورت دائمی.

پوررضا در مورد اهمیت انس با قرآن و راه کارهای آن تصریح کرد: ما باید آنچه را که بر سر ذهن و فکر جوانان در دوره دبیرستان آمده بررسی کنیم که چقدر در مسیر انس آنان با قرآن بوده است، من معتقدم به آسیب‌شناسی هستم و معتقدم آنچه بر جوانان ما گذشته کمتر  به سمت و سوی انس آنان با قرآن بوده است.

پورضا تاکید کرد: در باب انس با قرآن در میان جوانان به خصوص دانشجویان موانع وجود دارد و اگر این موانع را در برنامه‌ها و عملکرد فردی و جمعی تشخیص داده و آن را برداریم نگاه جوانان به قرآن تغییر خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در این صورت وقتی ندای قرآن در جامعه بلند شود طبیعتا جوانان با توجه به جاذبه‌های قرآن کریم به سمت آن جذب خواهند شد.

یادآور می‌شود سی و چهارمین دوره مخسابقات قرآن دانشجویان سراسر کشور روزهای دهم و یازدهم مهرماه به میزبانی دانشگاه قم و با حضور 450 نفر در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

captcha