به گزارش ایکنا از گیلان، میثم نواییان، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان امروز، 6 مهرماه در نشست علمی «گردشگری مذهبی گیلان» که با محوریت بهرهگیری از محرم و صفر در جذب گردشگران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، ایران فرهنگی را یک تمدن دانست که محدود به مرزهای سیاسی نیست و اظهار کرد: عید نوروز و آیینهای عاشورایی کهنالگوهای ایرانیان هستند و هر کجا این کهنالگوها برگزار شود، آنجا ایران است.
وی با بیان اینکه آیینهای عزاداری در مردم ایران نهادینه شده است، افزود: وقتی محرم فرا میرسد مردم میدانند باید چگونه مراسم عزاداری برگزار کنند و نیاز به برنامهریزی و هماهنگی مسئولان نیست و این نهادینهسازی توسط خانواده و آیینهای رفتاری صورت گرفته است.
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی گیلان عاشورا را بسیار نزدیک به فرهنگ ایرانیان دانست و تصریح کرد: مردم ایران خودشان برای امام حسین(ع) عزاداری میکنند و پیاده به اربعین میروند و دنبال پست و مقام نیستند لذا آیینهای عزاداری ریشه در تفکر ایران باستان و نزدیکی ایرانیان به امام علی(ع) و حسنین(ع) دارد.
نواییان با اشاره به شکلگیری شیعه در شرق گیلان، اضافه کرد: مردم گیلان به پشتوانه کوههای بلند و جنگلهای انبوه مدام در جنگ بودند و سلطه حاکمیت را نمیپذیرفتند لذا مسلمان شدن مردم گیلان با شیعه چهار امامی شروع شد و آیینهای عزاداری برای امام حسین(ع) شکل گرفت.
وی از ثبت ملی 11 آیین عاشورایی گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: تعزیه دیلمان، چهلمنبر لاهیجان، کرپزنی، روز یازدهم رودبنه، تعزیه سنتی ضیابر، علمبندان ماسوله، علمواچینی و تشت برکرده از جمله این آیینهاست.
مدرس دانشگاه تعزیه را یک نمایش آیینی دانست که به واقعیتهای عاشورا عینیت بخشیده و متذکر شد: ریشه تعزیه در گیلان است و معزالدوله دیلمی برای نخستینبار در سال 352 در بغداد تعزیه اجرا کرد.
نواییان علمهای مراسم علمبندان در ماسوله را مربوط به دوره قاجار دانست و اظهار کرد: «علم» نشانه وفاداری است و استفاده از پارچههای رنگی برای بستن علم جنبههای روانشناسی در ایران دارد لذا باید از آیینهای عاشورا و محرم برای جذب گردشگران خارجی استفاده کنیم.
روشن بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان نیز، گردشگری را یک صنعت درآمدزا دانست و عنوان کرد: گردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری است که در استان گیلان ظرفیتهای بالایی دارد.
وی به بررسی الگوهای رفتاری گردشگری در ایام محرم پرداخت و یادآور شد: مذهب یکی از اساسیترین انگیزههای بشر برای سفر کردن است و لذا ایران و گیلان میتواند در بخش گردشگری مذهبی توان خودش را نشان دهد.
مدرس دانشگاه گردشگری مذهبی را به سه حوزه اماکن زیارتی، جاذبههای مذهبی و جشنوارهها و مراسمهای مذهبی تقسیم کرد و ادامه داد: ادای تکلیف دینی، آمرزش گناهان، عبادت و طلب شفای بیماری، مشاهده یک مراسم یا آیین دینی و آشنایی با ادیان مختلف را از جمله انگیزههای اصلی گردشگری مذهبی دانست و اضافه کرد: گردشگری معنوی رویکرد چندعقیدهای دارد و با گردشگری مذهبی متفاوت است.
بابایی دو رویداد مذهبی محرم و رمضان را فرصت خوبی برای جذب گردشگر معنوی دانست و گفت: امروز استانهای یزد، اصفهان و شیراز در اولویت گردشگران خارجی هستند لذا گردشگران باید با محتوای عزاداری محرم آشنا شوند.
وی با اشاره به ثبت پنج هزار و 500 بقعه در کشور و ثبت ملی یکهزار و 200 بقعه، تاکید کرد: سه هزار و 119 مکان مذهبی نیز داریم، اما مقصد اصلی توریستهای ایران مشهد و قم است. حدود 15 سال است که شاهد حضور گردشگران خارجی در ایران در ایام محرم هستیم و سال گذشته یک هزار و 235 نفر از 22 کشور دنیا همزمان با محرم در یزد بودند، اما در گیلان تنها از 19 کشور دنیا توریست داریم.
مدرس دانشگاه خراسان، لرستان، همدان و گیلان را دارای بهترین مکانها و آیینهای عاشورایی دانست و اضافه کرد: روضهخوانها در یزد به 10 زبان زنده دنیا روضهخوانی را اجرا میکنند.
بابایی همچنین بر لزوم تزریق گردشگری خلاق به گردشگری مذهبی تاکید کرد و یادآور شد: باید از فرصت غذای نذری تحت عنوان «حلال» برای رونق صنعت گردشگری مذهبی استفاده کنیم.
انتهای پیام