نقاط ضعف و قوت حذف صفر از پول ملی مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 3833686
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸

نقاط ضعف و قوت حذف صفر از پول ملی مورد توجه قرار گیرد

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که نقاط ضعف سیاست حذف صفر پول ملی باید رفع شود، گفت: احتمال وقوع بی نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید در پایگاه‌های اطلاعاتی، صورت‌های مالی، افزایش اندک تورم، احتمال کاهش درآمدهای صادراتی به دلیل افزایش ارزش پول از معایب این طرح است.

نقاط ضعف و قوت حذف صفراز پول ملی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی آل‌‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز امروز، 18 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، گفت: با اینکه حذف چهار صفر از پول ملی، مزایایی دارد اما برخی نقاط ضعف نیز در این طرح است که باید مورد توجه مجریان قرار گیرد.
وی افزود: این روند در برخی کشورها جواب داده و توانسته است در بلند مدت جلوی افزایش تورم را بگیرد ولی در برخی موارد به کاهش تورم منجر نشده است.
خطیب نماز جمعه تبریز اضافه کرد: بیش از صد کشور دنیا تاکنون برای مقابله با تورم با بازگرداندن اقدام به حذف صفر از پول ملی کرده‌اند که اولین تجربه حذف صفر مربوط به کشور آلمان بود.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم، افزایش اعتماد مردم و جنبه روانی آن به علت قوی شدن پول ملی، ممانعت از نفوذ ارز خارجی در اقتصاد کشور و کاهش تورم را از مهم‌ترین مزایای حذف صفر برشمرد و گفت: کاهش حجم پول برای خرید، راحتی حمل و نقل اسکناس، تسهیل هزینه‌های عملیاتی و تسریع در امور بانکی از دیگر مزایایی است که برای این طرح می‌توان بیان کرد.
خطیب نماز جمعه تبریز وقوع بی‌نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید پولی و احتمال کاهش درآمدهای صادراتی به دلیل افزایش ارزش پول را از معایب این طرح دانست.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم، به صادرات بنزین اشاره کرد و گفت: روز نهم مرداد ماه برای نخستین بار بنزین صادراتی متعلق به پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بخش بین‌المللی بورس عرضه شد.
امام جمعه تبریز یادآور شد: این معامله توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه صورت گرفته و در شرایط تحریم و بدون اتکا به کشورهای خارجی اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ ای خلیج فارس به جهش تولید بنزین و فرآورده های نفتی و خودکفایی کشورمان کمک بزرگی کرده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی 23 مردادماه سالگرد پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه و روز مقاومت را گرامی داشت و تصریح کرد: حزب‌الله لبنان در سال 2006 ،کار بزرگی کرد چرا که هیمنه پوشالی اسراییل را از بین ببرد.
وی افزود: کسی فکر نمی‌کرد که می‌توان در برابر ارتش اسرائیل ایستادگی کرد، آن هم حزب الله لبنان، ولی حزب‌الله با حدود چهار هزار نفر ایستاد و از این رو این روز به عنوان روز مقاومت انتخاب شد و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی تا 25 سال آینده رژیمی به نام اسرائیل در زمین وجود نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب با جوانان گفت: طبق فرمایش ایشان باید با نگاه انقلابی و مبتنی بر تفکر، روند پیشرفت کشور را تسریع کنیم و برای رسیدن به مرزهای دانش و فناوری هدف داشته باشیم.
وی به تماس‌های مکرر مردم تبریز در مورد قطع آب و فشار کم آن نیز اشاره کرد و گفت: کمبود آب بر همگان روشن است ولی باید به موقع اطلاع‌رسانی شود تا مردم بدانند که چه زمانی آب قطع و یا کم فشار خواهد شد.
حجت‌الاسلام آل هاشم در ادامه خطبه ها با اشاره به برپایی نمایشگاه بین‌المللی فرش تبریز گفت: این نمایشگاه نتیجه تلاش بافندگان این هنرصنعت بزرگ است اما هنرمندان این عرصه با مشکلاتی همچون دستمزد پایین و نداشتن بیمه دست به گریبان هستند که باید مسئولان رسیدگی کنند.
خطیب نماز جمعه تبریز با طرح تذکر انتخاباتی به نامزد های احتمالی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کسانی که قصد نامزدی در انتخابات را دارند به جای تخریب دیگران خودشان را اثبات کنند و از امتیازات و ویژگی های خود صحبت کنند.
وی با تشریح ابعاد تاریخی واقعه بزرگ عید غدیرخم گفت: آخرین حج پیامبر اکرم(ص) برای ابلاغ آخرین ماموریت الهی، با اهمیت نصب جانشینی برای رهبری جامعه اسلامی و توجه دادن امت اسلامی به مسله امامت انجام گرفته است.
امام جمعه تبریز افزود: اگر این پیام ابلاغ نمی شد تلاش‌های پیامبر با تمام سختی‌ها و جنگ‌ها بی ثمر می‌ماند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با تسلیت سالروز شهادت امام باقر علیه السلام خاطرنشان کرد: امام باقر الگوی کامل تلاش و مبارزه و مجاهدت خستگی ناپذیر است.
امام جمعه تبریز افزود: محور های اصلی حیات سیاسی این امام همام مبارزه با تحریف معارف و احکام اسلامی و ایجاد تشکیلات بین شیعیان بود.

انتهای پیام

captcha