هیئت؛ بی‌بدیل‌ترین اجتماع تاریخ تشیع و مروج اسلام ناب
کد خبر: 3845921
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

هیئت؛ بی‌بدیل‌ترین اجتماع تاریخ تشیع و مروج اسلام ناب

گروه اجتماعی ــ مسئول هیئت انصار ولایت یزد گفت: یکی از بی‌بدیل‌ترین اجتماعات تاریخ تشیع که بیشترین کارکرد را برای این مکتب داشته و توانسته اسلام ناب را سالم به دست ما برساند، هیئت یا به تعبیری مجالس ذکر سیدالشهدا(ع) است.

هیئت؛ بی‌بدیل‌ترین اجتماع تاریخ تشیع و مروج اسلام ناببه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌ عمومی حوزه هنری استان، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول هیئت انصار ولایت یزد 7 مهرماه در ششمین نشست اندیشه‌ورزی والعصر با هدف تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، با اشاره به اهمیت و جایگاه هیئت در این بیانیه اظهار کرد: بعد از وصیتنامه الهی ـ سیاسی امام راحل(ره) و پس از گذشت چهار دهه از انقلاب، بیانیه گام دوم، کتاب راهنمای حقیقی و آرمانی ماست که منشور تعالی انقلاب اسلامی منطبق با واقعیات جامعه در آن تبیین شده و باید ابعاد پنهان آن برای مردم آشکار شود.

وی با تأکید بر لزوم تبیین درست و واقعی تاریخ گذشته انقلاب اسلامی، افزود: اگر ما این تاریخ پرافتخار را درست تبیین و ترسیم نکنیم ممکن است دشمنان داخلی و خارجی اهداف و آرمان‌های انقلاب را تحریف کنند و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به‌طور دقیق به این نکته اساسی اشاره کرده‌اند.

این کارشناس مذهبی به وضعیت گذشته و فعلی جامعه و انقلاب و دستاوردهای آن اشاره کرد و افزود: ما باید وضعیت آینده را با توجه به وضعیت گذشته و حال ترسیم کنیم تا در مسیر درست قدم بگذاریم.

مهدوی‌نژاد در ادامه به ضرورت تشریح و تبیین جایگاه و نقش مؤثر هیئات مذهبی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره و آن‌ را به سه بخش هیئت دیروز، هیئت امروز و هیئت فردا تقسیم‌بندی کرد و اظهار کرد: هیئت؛ مجموعه‌ای است که حول محور اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) کارکرد پیدا کرده است.

این فعال فرهنگی با اشاره به مراحل خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و وظایف نهادهای اجتماعی، حکومتی و مردمی در تحقق گام دوم بیان کرد: انسان تا خودش را نشناسد نمی‌تواند دست به خودسازی بزند. اگر بشریت به سمت عبودیت حرکت کند، جامعه اصلاح می‌شود و اختلاف و درگیری نخواهد بود.

وی با بیان اینکه خودسازی، خودشناسی و اصلاح خود باید در اولویت قرار گیرد و باید به این سمت حرکت کنیم، گفت: خودسازی مقدمه پرداخت جامعه است و وقتی انسان می‌خواهد خودشناسی کند باید به جامعه بپردازد، ابتدا باید عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده آن جامعه خودسازی کنند.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: باید با راه‌اندازی کانون‌های «معنویت و اخلاق» اجزای جامعه را به سمت خودسازی حرکت دهیم و یکی از این کانون‌های درخشان، هیئات مذهبی هستند که تلاش می‌کنند جامعه را به سمت تعالی سوق دهند، اما کافی نیست. باید حکومت اسلامی تشکیل شود و حکومت اسلامی باید کانون‌های معنویت و اخلاق را تقویت کند.

وی تأسیس حکومت اسلامی را یکی از راه‌های تحقق جامعه دینی دانست و افزود: وقتی این اتفاق صورت گرفت می‌توانیم به سمت ایجاد تمدن نوین و بزرگ اسلامی حرکت کنیم.

این کارشناس در بخش دیگر سخنان خود به تعریف تمدن پرداخت و آن را مجموعه رفتارها، فرهنگ و باورهایی که در زندگی مردم یک جامعه یا منطقه جغرافیایی تجسد پیدا کرده و اینچنین زیسته‌اند دانست و گفت: وقتی مفید بودن و جذابیت یک تمدن ثابت و فراگیر شد، مردم دنیا به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند و ممکن است تمدن در بخشی از جهان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه تمدن اصلی با ظهور منجی عالم بشریت(عج) اتفاق می‌افتد و همه به آن گرایش پیدا می‌کنند، بیان کرد: هرچه کارکرد یک فرهنگ عمومی و معنویت یک جامعه مفیدتر و قوی‌تر باشد گستره حکومت آن افزایش پیدا می‌کند.

مهدوی‌نژاد با تبیین وضعیت و تاریخچه هیئت دیروز گفت: یکی از بی‌بدیل‌ترین اجتماعات مردمی تاریخ تشیع که بیشترین کارکرد را برای این مکتب داشته و توانسته اسلام ناب را از دل حوادث گوناگون در تاریخ پرتلاطم امت اسلام عبور دهد و امروز سالم به دست ما برساند، هیئت به معنای امروز و به تعبیری مجالس ذکر حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

وی به نقش مؤثر هیئت به‌عنوان یک نهاد معنوی، اجتماعی و دینی در تحقق خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره کرد و هیئت را گردهمایی و اجتماع مؤمنان حول محور ولایت به‌طور عمومی و به‌صورت خاص حول شخصیت حضرت سید‌الشهدا(ع) دانست.

این فعال فرهنگی و اجتماعی، کار افراد در هیئت را تفکر و تذکر (فکر و ذکر) برشمرد و با بیان اینکه هیئت، بیوت الهی و دارالذکر یعنی محل ذکر و توجه و توسل به اهل‌بیت(ع) است، گفت: نقطه کانونی هیئت، حضرت سیدالشهدا(ع) است.

وی با اشاره به اینکه هیئت، عقل و عاطفه انسان را درگیر می‌کند، ادامه داد: در هیئت دو نوع ذکر اهل‌بیت(ع) داریم، یکی ذکر معارف اهل‎بیت(ع) و دیگری ذکر مصائب آن بزرگواران است؛ سخنرانی جلسه، ذکر معارف و روضه مجلس نیز ذکر مصائب اهل‌بیت(ع) است. در ذکر معارف، فکر و روح و عقل فرد درگیر می‌شود و یک سلسله دستورات و معارف که یک کلاس آموزش هم محسوب می‌شود و از طرف دیگر با گریه، روضه و ذکر مصائب که آن هم بسیار سازنده است عواطف فرد درگیر می‌شود و هنگامی که فکر و عواطف انسان با چیزی درگیر شد آنگاه حرکت می‌کند و بسیار تأثیرگذار است.

مهدوی‌نژاد هیئت را تغذیه کننده فکر و ذکر عنوان کرد و گفت: در طول قرون مختلف این نوع سبک و شیوه توانسته شیعه را از دل مهلکه‌های بزرگ نجات داده و افکار و اندیشه‌اش را تاکنون نگه دارد. بسیاری از مکاتب دستخوش تحریف و انحراف شده‌اند ولی شیعه همچنان اسلام ناب را در اختیار دارد، دلیل آن هم کانون‌هایی است که به مدد حادثه عاشورا و وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) در دل جامعه شیعی ایجاد شده و رسالت و ساختار و برنامه‌های آن اصلاح کننده و تعالی‌بخش است.

وی با بیان اینکه برخی پژوهشگران و صاحب‌نظران، اوج تاریخ هیئات مذهبی را به دوران صفویه و بعضی از سلسله‌ها ربط می‌دهند، افزود: برخی نیز قصد دارند مجالس ذکر را دست‌ساز سلطنت‌ها و حکومت‌هایی که در تاریخ ایران بوده‌اند معرفی کنند و چون به آنجا متوقف می‌کنند آن وقت هیئت، هویت خود را به‌گونه‌ای دیگر می‌بیند و سرچشمه را از حکومت‌های سلطنتی در ایران تعریف می‌کند.

این کارشناس مذهبی در ادامه به مرور تاریخ هیئات مذهبی و گذشته مجالس ذکر پرداخت و بیان کرد: سابقه مجلس ذکر به قبل از خلقت حضرت آدم(ع) برمی‌گردد، روضه و توسل به امام حسین(ع) به عالم امر باز می‌گردد و روایاتی از بحار‌الانوار و کتب معتبر شیعه در این زمینه وجود دارد.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه بر اساس روایات برای اولین‌بار لوح و قلم در عالم امر بر مصیبت امام حسین(ع) گریستند و این اولین مجلس ذکر و عزای آن حضرت بود، افزود: مجالس بعدی در عالم خلق اتفاق افتاد به نحوی که همه انبیای الهی(ع) از جمله حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت سلیمان، حضرت ابراهیم، حضرت زکریا، حضرت عیسی(ع) و خاتم‌الانبیاء(ص) و همچنین همه ائمه اطهار(ع) بر مصیبت آن حضرت گریه کرده‌اند. نه فقط انبیاء و اولیای الهی بلکه همه عوالم و جمادات، دریاها، ماهیان، پرندگان، گیاهان و حیوانات هم در روایت است که بر امام حسین(ع) گریه کردند.

وی با اشاره به اینکه گریه سلاح مؤمن و فراری دهنده شیطان است، گفت: گریه بر امام حسین(ع) انسان را از نفس خود جدا می‌کند و آن لحظه، لحظه جذب و دریافت فیوضات الهی است و دعاها مستجاب می‌شود.

مهدوی‌نژاد اضافه کرد: تربیت نیز در روضه و با گریه بر سیدالشهدا(ع) اتفاق می‌افتد چون انسان تا از خود و منیت و تعلقات خودش جدا نشود اصلاح نمی‌شود. استمرار بر گریه سیدالشهدا(ع) زمینه و اسباب تربیت را فراهم می‌کند.

وی افزود: گریه بر مصیبت‌های امام حسین(ع) یک مسئله استراتژیک در عالم معنا و ملکوت است و رمز و راز عبودیت خداست و فتوحات معنوی بدون گریه بر آن حضرت اتفاق نمی‌افتد. البته این فقط به این معنا نیست که اشک بر ایشان فی‌نفسه و بدون معرفت، راه‌گشا است گرچه بدون معرفتش هم کارگشاست. اگر بخواهیم راه الی‌الله و سیر و سلوک باز شود با اشک بامعرفت بر سید الشهدا(ع) محقق می‌شود.

این ذاکر اهل‌بیت(ع) بیان کرد: اهل‌بیت(ع) مبتکر این جریان و مجالس ذکر در اسلام بودند و مردم را به این امر توصیه و تشویق می‌کردند.

وی با بیان اینکه مفهوم جهاد، ایثار، شهادت، انتظار و عدالت‌طلبی که در فرهنگ و تاریخ تشیع دیده می‌شود همگی ریشه در قیام عاشورا دارد، تصریح کرد: این فرهنگ به مدد عاشورا و مجالس عزاداری امام حسین(ع) ماندگار و اسلام حفظ شده و در همه ابعاد زندگی ما هم رخ نشان داده است.

مهدوی‌نژاد ادامه داد: در مساجد، معماری و همچنین در آثار هنرمندان، شاعران، نویسندگان، نقاشان، خوشنویسان و سایر رشته‌ها از جمله هنرهای جدید، محبت و نام اهل‌بیت(ع) درخشان است و معارفی که ائمه اطهار(ع) فرموده‌اند در این هنرها به خوبی تجلی پیدا کرده و آنقدر فرهنگ عاشورا عمیق شده که حتی پیروان سایر ادیان، مذاهب و مکاتب هم به ساحت امام حسین(ع) ابراز ارادت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما زیر چتر مجالس ذکر سیدالشهدا(ع) رشد پیدا کرده‌ایم، افزود: سوگواری بر امام حسین(ع) جزء جدایی‌ناپذیر زندگی جامعه شیعی شده و در همه کشورهایی که شیعه دارند در مسئله دینی آنان، عاشورا شاخص رفتاری و اجتماعی مردم است.

مهدوی‌نژاد گفت: در دوران ائمه اطهار(ع) به‌ویژه در زمان امام رضا(ع) مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در ایران گسترش پیدا کرد و در دوران امویان و عباسیان هم که شیعه به شدت تحت فشار بود مجالس ذکر امام حسین(ع) راه‌گشا و نجات‌بخش بود.

انتهای پیام

captcha