سبک زندگی صحیح‌ شهری مهم‌ترین هدف جشنواره خورشید
کد خبر: 3846045
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
دبیر هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید تبیین کرد؛

سبک زندگی صحیح‌ شهری مهم‌ترین هدف جشنواره خورشید

گروه هنر ــ مهدی یارمحمدی در نشست خبری جشنواره خورشید گفت: این رویداد سینمایی کاملاً مستقل است و از همیاری نهادها و سازمان‌ها برای اجرای بهتر استقبال می‌کند یکی از اهداف این جشنواره دستیابی به سبک زندگی صحیح در شهرهاست.

جشنواره خورشید به سبک زندگی صحیح در زندگی شهری می‌پردازد

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید با حضور مهدی یارمحمدی، دبیر اجرایی جشنواره، مجید روستا، عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری و رضا نگهبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، امروز 8 مهرماه، در سالن امیرخانی، خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه یارمحمدی اظهار کرد: در این رویداد سینمایی تلاش کردیم تصویر صحیحی از سینمای ایران ارائه دهیم زیرا می‌د‌انیم این قبیل رویدادها می‌تواند تأثیرات در خور توجهی داشته باشد. این جشنواره یک اتفاق مستقل است و حمایت از تولیدات مستقل جزء اصول این جشنواره است.

وی افزود: با اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مذاکراتی انجام شده تا این جشنواره بتواند به شکل تأثیرگذارتری در سطح جامعه نمود داشته باشد البته مشارکت این سازمان دولتی به هیچ وجه مستقل بودن این جشنواره را زیر سؤال نمی‌برد اما کمک می‌کند تا میزان اثرگذاری فستیوال بیشتر شود.

الگوهایی که باید معرفی شوند

دبیر جشنواره خورشید اضافه کرد: یکی از کارکردهای جشنواره ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است چون از زندگی شهری سخن می‌گوییم باید الگوهای آن را هم معرفی کنیم در غیر این‌صورت ناخودآگاه جامعه به سبک زندگی غربی متمایل می‌شود. ولی اگر جهت‌دهی درستی صورت گیرد می‌تواند مؤثر واقع شود. 

یار محمدی درباره کارگاه‌های جشنواره چنین توضیح داد: در این رویداد سینمایی کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود. این گارگاه‌ها صرفاً یک فعالیت نمایشی نیستند بلکه به صورت ریشه‌ای موضوعات گوناگون را ارزیابی می‌کنند. امروز اولین کارگاه توسط «پرواز همای» با همراهی مسعود سخاوت دوست در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. در کارگاه نخست نقش و جایگاه موسیقی در فیلم تفسیر می‌شود. کارگاه دوم بازآفرینی شهری نام دارد که روز سه‌شنبه، 9 مهرماه برگزار می‌شود و در آن به نمادهای زندگی شهری پرداخته خواهد شد. همچنین در این روز کارگاه خلاقیت و تجربه‌گرایی در سینمای مستقل توسط محمدرضا اصلانی برگزار خواهد شد.

برنامه کارگاه‌های گوناگون

وی افزود: روز چهارشنبه، 10 مهرماه «یوتا ویله» سینماگر آلمانی کارگاهی برگزار خواهد کرد که در این کارگاه به جایگاه فیلم‌های ایرانی در اروپا پرداخته می‌شود. در همین روز کارگاه دیگری توسط علی اتحاد برپا خواهد شد که در آن موضوع ویدیوآرت محور جلسه است. روز پنج‌شنبه 11 مهرماه، آخرین کارگاه‌های جشنواره برگزار خواهد شد و در کارگاه نخست «مارک هاز» فیلم ساز فرانسوی، به سینمای کوتاه می‌پردازد و در کارگاه بعدی «آنوج مالهوترا» از کشور هندوستان پیرامون توسعه سینمای مستقل و تجربه‌گرا سخن می‌گوید.

در بخش دیگری از این مراسم پرواز همای، خواننده و موسیقیدان ایرانی درباره حضورش در این جشنواره گفت: از کودکی به نمایش علاقه‌مند بودم و هرگز خودم را از آن جدا نمی‌دانستم، به همین جهت هرگاه فرصتی پیش می‌آمد به نمایش ورود می‌کردم و حضور در جشنواره فیلم خورشید از جمله این اقدامات است.

وی افزود: همانگونه که در جشنواره‌ها سعی می‌شود به واسطه کارگاه‌ها آسیب‌‌شناسی صورت گیرد، این رویدادها می‌تواند قدمی در جهت آسیب‌شناسی موسیقی فیلم‌ها نیز باشد. متأسفانه موسیقی فیلم‌های سینمایی چندان با الگوهای بومی همخوانی ندارد در صورتی که ظرفیت‌های موسیقی ایرانی به اندازه‌ای بالاست که می‌تواند نیاز فیلم‌های ایرانی را تأمین کند.

هنر زبانی گویا برای بیان اهداف

رضا نگهبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران به عنوان دیگر مسئول حاضر در این نشست تصریح کرد: همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در امور فرهنگی به این رویداد خلاصه نمی‌شود زیرا باور داریم با زبان هنر می‌توان به شکل مطلوب‌تری به اهدافمان دست یابیم. همچنین این جشنواره به واسطه مستقل بودنش کمک می‌کند تا بافت‌ شهری متناسب با شاخصه‌های ملی و اسلامی حفظ شود.

وی ادامه داد: برای مثال محله سیروس، مولوی، و ... مکان‌های هستند که با مشکلات گوناگونی دست به گریبان‌اند اما کمتر راهکاری درباره حل معضلات مطرح می‌شود چون بافت شهری این مناطق در تصمیم گیری‌های که برای آن مکان‌ها می‌شود جایی ندارد. باید بدانیم وقتی قرار است بافت فرسوده را تنها با ساخت ساختمان‌های جدید تغییر دهیم موجب ارتقا فرهنگی منطقه نخواهیم شد و تنها اصالت بومی آن را گرفته‌ایم.

روش‌های اصلاح بافت فرسوده

نگهبان تأکید کرد: نداشتن اصالت در یک محله عواقب مختلف دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند سبب افزایش بزهکاری شود، اداره کل راه و شهرسازی تهران سعی دارد با کارهای فرهنگی راه صحیح اصلاح‌های بافت‌های فرسوده را آموزش دهد. نکته دیگر به بحث ایمنی راه‌ها برمی‌گردد سالانه بیش از 17 هزار نفر در جاده‌های این کشور کشته می‌شوند دلیل بسیاری از این تلفات نداشتن فرهنگ رانندگی است. برای رسیدن به فرهنگ رانندگی با جریمه و دستورات پلیس نمی‌توان موفق بود بلکه ترویج فرهنگ درست رانندگی با زبان هنر کارکرد بیشتری خواهد داشت.

قدر ارزش‌های بومی را بدانیم

مجید روستا در ادامه این مراسم گفت: شاید این سؤال پیش آید که حضور نهادهای دولتی تنها شکلی تبلیغاتی در جشنوار‌های سینمایی دارد اما اداره راه و شهرسازی استان تهران با هزینه کردن در عالم سینما و هنر به فکر دستاوردهای مادی نیست بلکه می‌خواهد فرهنگ شهری را به شکلی صحیح به مردم آموزش دهد. فرهنگ صحیح شهری زمانی رونق خواهد یافت که ما قدر ارزش‌های بومی و دینی خود را در بافت شهری خود بدانیم و در حفظ آن کوشا باشیم.

آسیب‌های فراوان به عرصه هنر

رهبر قنبری، فیلمساز با انتقاد از عملکرد مدیران گفت: خوشحالم در جلسه‌ای حاضرم که چند مدیر دولتی دغدغه فرهنگ دارند این اتفاق کاملاً برعکس آن چیزی است که در جامعه وجود دارد و سبب بروز آسیب‌های فراوانی به عرصه هنر شده است. مدیران فرهنگی و هنری سال‌هاست خود را به خواب زده‌اند و تنها با سخنرانی هنرمندان را همراهی می‌کنند، به همین جهت بسیاری از اقدامات در عنوان زیبا هستند اما کارکرد چندانی ندارند.

در انتهای این جلسه یار محمدی دبیر جشنواره از همه علاقه‌مندان به حوزه شهری و سینمای مستقل درخواست کرد تا در جشنواره فیلم خورشید حضور یابند و از آن حمایت کنند. به ویژه نقش مطبوعات را در موفق بودن این رویداد بسیار حائز اهمیت دانست.

یادآور می‌شود، هفتمین جشنواره مستقل خورشید 8 تا 11 مهرماه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha