اجرای طرح «راهیان ظهور» ویژه تشکلهای دانشجویی
کانون خبرنگاران نبأ ــ طرح آموزشی ــ تربیتی «راهیان ظهور» با هدف تقویت دانشجویان دغدغهمند و مجاهد، در زمینههای بینشی ـ بصیرتی، تربیتی ـ اخلاقی و رفتاری ـ مهارتی در چهار مرحله ویژه تشکلها و مجموعههای دانشجویی برگزار میشود.

سینا ربیعی، مسئول مرکز آموزشی ــ تربیتی ایستادهها، در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با اشاره به اجرای طرح تربیتی راهیان ظهور ویژه تشکل و مجموعههای دانشجویی، گفت: درست است که کار فرهنگی مطلوب نیازمند فرایند تربیتی خاصی است که از طریق ابزار هدفمند و اثرگذار تربیتی انجام میگیرد، اما مسئله مهمتر نگاه کردن به تعلیم و تربیت در کنار هم است، تعلیم یعنی فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان.وی ادامه داد: بر این اساس مسئولان تشکلها و مجموعههای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت در هر زمینهای که باشد به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را از حقایق و مطالبی آگاه و با تخصصهایی آشنا کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل بر طبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی، معنوی و عملکردی و مدیریتی خود بپردازد.ربیعی افزود: در حال حاضر در بسیاری از مجموعههای فرهنگی ــ دانشجویی(تشکلها، کانونها، انجمنها و...) شاهد بیتوجهی به این دو مقوله مهم هستیم؛ از شهید گرانقدر دکتر چمران پرسیدند تعهد بهتر است یا تخصص؟ وی در جواب گفت: «میگویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را میپذیرم. اما میگویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را میپذیرد، بیتقواست.» اسلام برای تعلیم و تربیت اهمیت خاصی قائل است؛ چنانکه هر جا سخن از فرستاده شدن رسولان به میان میآورد، تعلیم و تربیت و تزکیه را برنامه اصلی آنان قرار میدهد.وی بیان کرد: بر همین مبنا تصمیم گرفتیم قدمی مهم و مؤثر در این زمینه برداریم و طرحی هدفمند و منسجم را در این زمینه با نام «راهیان ظهور» تنظیم کنیم. هدف از این طرح آموزشی ــ تربیتی تقویت دانشجویان دغدغهمند و مجاهد، در زمینههای بینشی ـ بصیرتی، تربیتی ـ اخلاقی و رفتاری ـ مهارتی و به طور کلی تربیت نیروی مؤمن و متخصص مجاهد است که در چهار مرحله برگزار میشود.مسئول مرکز آموزشی تربیتی ایستادهها با اشاره به اینکه مرحله اول بهصورت حضوری و در قالب اردوی آموزشی ــ تشکیلاتی برگزار میشود، اظهار کرد: در این مرحله بهطور مستقیم با مخاطب ارتباط گرفته تا با سرفصلهای متنوع تشکیلاتی در قالب کارگاههای کاربردی آشنا شود؛ این سرفصلها آگاهی و ابزار پایه و لازم برای عملیات در دانشگاه را در اختیار دانشجو قرار میدهد.وی ادامه داد: مرحله دوم بهصورت مجازی و با شرکت همه اعضای حاضر در طرح برگزار میشود؛ این مرحله برای تکمیل، تثبیت و تداوم مباحث مرحله اول است که در بازه زمانی شش هفتهای در فضای مجازی برگزار میشود. در این مرحله منابع اصلی و مکمل با برنامه منسجم وجود داشته و برای گروهها که مزین به نام شهدا هستند، ارسال خواهد شد و افراد شرکتکننده کاملاً مورد ارزشیابی قرار میگیرند.ربیعی گفت: در مرحله سوم، هر فرد با توجه به اطلاعات و آموزشهایی که فرا گرفته، زیر نظر یک فرد با سابقه فعالیت دانشجویی در یکی از معاونتها، کمیتهها یا کارگروههای مربوطه فعالیت خواهد کرد و مسئول انجام کار یا پروژهای در آن کارگروه خواهد شد تا اطلاعات تئوری خود را در کار عملی اجرا کند. فعالیتهای عملی و اجرایی در این مرجله مبتنی بر حل مسئله خواهد بود.مسئول مرکز آموزشی تربیتی ایستادهها افزود: در مرحله چهارم نیز فرد وارد یک دوره مطالعاتی تربیتی هدفمند و منسجم شش ماهه خواهد شد؛ این مرحله تلفیقی از سبک حضوری و غیرحضوری است و افراد در گروههای هفت و یا هشت نفره طبق برنامه تعریف شده، فعالیت میکنند. بعد از گذراندن این چهار مرحله تازه مسیر اصلی شروع میشود و قصد داریم جزء راهیان ظهور مهدی فاطمه و آرمانهای انقلاب اسلامی در جبهه دانشجویی باشیم.مسئول مرکز تربیتی ایستادهها با بیان اینکه برنامههای مطالعاتی، تربیتی، مهارتی و عملیاتی بر پایه تربیت نیروی مکتبی، متعهد و متخصص از جمله برنامههایی هستند که در این مرکز دنبال میشوند، گفت: امیدواریم سازمانها و ارگانهای مربوطه حداقل حمایتی از این طرحها داشته باشند.یادآور میشود؛ دانشجویان علاقهمند جهت برگزاری جلسه توجیهی و اجرای این طرح در دانشگاههای محل تحصیل خود، میتوانند به آیدی @ya_mojir313 در پیامرسان ایتا مراجعه کنند.سینا ربیعیانتهای پیام انتهای پیام