فعال مسلمان اویغور جایزه حقوق بشر اروپا را کسب کرد 
کد خبر: 3846288
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

فعال مسلمان اویغور جایزه حقوق بشر اروپا را کسب کرد 

گروه بین‌الملل ــ «الهام توهتی»، استاد دانشگاه، از اقلیت مسلمان «اویغور» واقع در غرب چین، که به حبس ابد محکوم شده است، توانست جایزه حقوق بشر شورای اروپا را کسب کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی»، الهام توهتی، استاد دانشگاه اهل منطقه «سین‌کیانگ» در غرب چین که به دستور مقامات چینی به حبس ابد محکوم شده‌ است، جایزه حقوق بشر شورای اروپا موسوم به «واتسلاف هاول» را از آن خود کرد.
 
این جایزه در نشست مجمع پارلمان شورای اروپا که دیروز، 8 مهرماه، در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد، به این مسلمان اویغوری تعلق گرفت.
 
«انور جان»، یکی از مسئولان شورای اروپا، در مراسم اعطای جایزه به پروفسور توهتی گفت: اعطای این جایزه در عین حال هم به معنای تجلیل از یک فرد و همزمان به منزله تعهدی برای همه مسلمانان اویغور محسوب می‌‌شود.
 
توهتی 45 ساله، در سال 2016 نیز جایزه حقوق بشر در سوئیس را کسب کرده بود. دستگاه قضایی چین در سال 2014 این فعال مسلمان اویغور را به اتهام دعوت به جدایی منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) از دولت چین به حبس ابد محکوم کرد. توهتی در جلسات محاکمه خود این اتهام را رد و تأکید کرد که تنها هدف او حمایت از حقوق اصلی مسلمانان اویغور بوده است.
 
یادآور می‌شود، شورای اروپا کهن‌ترین سازمان برای یکپارچه‌سازی اروپاست که در سال 1949 تأسیس شد. پایه این سازمان بر گسترش مردم‌سالاری، حقوق بشر، زمامداری قانون و بهره‌برداری از همکاری‌های فرهنگی استوار است. ۴۷ کشور با مجموع ۸۲۰ میلیون نفر عضو این شورا هستند.
انتهای پیام
captcha