مهم‌ترین پیام دین اسلام یادگیری و علم‌آموزی است
کد خبر: 3846728
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹

مهم‌ترین پیام دین اسلام یادگیری و علم‌آموزی است

گروه فرهنگی- معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مهم‌ترین پیام دین اسلام یادگیری و علم‌آموزی است و برهمین اساس باید تمام تلاش مسئولان بر ترویج کتاب و کتابخوانی معطوف شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 10 مهر ماه در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان که در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور ناشران فرهنگی اقلیم کردستان عراق در این نمایشگاه اظهار کرد: امیدواریم برپایی سلسله نشست‌های فرهنگی زمینه‌ساز روابط بیشتر بین دو اقلیم شود.
وی افزود: ما مسلمانیم و آنچه از سوی خداوند و به واسطه پیامبر ختمی مرتبط به ما رسیده کتاب است، کتابی آسمانی که نشانگر پایبندی دین مبین اسلام به آگاهی‌بخشی و علم‌آموزی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خداوند متعال با اولین پیام خود به رسولش که فرمود «بخوان» ما را به سوی آموختن سوق داده است، بیان کرد: مهم‌ترین پیام دین اسلام یادگیری و علم‌آموزی است و برهمین اساس باید تمام تلاش مسئولان بر ترویج کتاب و کتابخوانی معطوف شود.
ماه مهر؛ بهترین فرصت برای ترویج کتابخوانی است
وی اعلام کرد: ماه مهر، یادآور بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و موعد همت دوباره دانش‌آموزان، دانشجویان و حضور معلمان و اساتید در سنگر درس و مدرسه است و فرصت خوبی است تا شرایط و محیطی مناسب را برای عرضه کتاب فراهم کنیم.
حیدری عنوان کرد: صحبت از کتاب و کتابخوانی که امروز امری شعاری و تکراری شده است، باید به دلیل اهمیت آن از مقوله شعاری جدا شود و به علم و عمل بینجامد و ما باید آن را مطالبه کنیم.
وی افزود: اگر معتقدیم که کشور ما شایسته رشد و شکوفایی بیشتر و در پیش رو داشتن مسیر طولانی برای رسیدن به توانمندی هایش است و دشمنان در تلاش برای بازماندن ما از اهدافمان هستند و اگر معتقدیم کودکان و جوانان ما سرمایه‌هایی هستند که جایگزین سرمایه‌های مادی ما می‌شوند و اگر معتقدیم در هیچ زمینه‌ای از سایر کشورهای دیگر عقب نبوده و نباید باشیم و اگر معتقدیم نه تنها موقعیت جغرافیایی و سرمایه‌های مادی بلکه علم، ادب و هنر کشور ما و هوش و ذکاوت مردمان آن همواره زبانزد جهانیان بوده است در این راه چاره‌ای جز افزایش آگاهی و علم و تقویت آن‎ها نداریم.
سرمایه‌گذاری برای آگاهی‌بخشی زودبازده نیست
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: ما باید بدانیم که سرمایه‌گذاری برای آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات افراد نه تنها سرمایه گذاری زودبازده نیست بلکه ثمرات و اثرات آن کشور را در مقابل هر هجمه‌ای چه فرهنگی و چه فیزیکی حفاظت و صیانت می‌کند.
وی اعلام کرد: حمایت از صنعت چاپ و نشر کتاب، کمترین دستاوردش توسعه یافتگی است و نباید این امر را به عنوان سرمایه‌گذاری غیرضروری و لوکس بدانیم، باید بدانیم که پایین بودن سرانه مطالعه یا عدم افزایش متناسب و مطلوب آن موضوعی است که بیشتر از تلاطم اقتصادی فاجعه بار خواهد بود.
حیدری افزود: رمز و راز پیشرفت تنها در ساخت و سازها، لوله کشی‌ها، برق رسانی‌ها و جاده‌سازی‌ها نیست، حتی اگر ضروری است تا زمانی که مصرف علم و فهم و فرهنگ به وجود نیامده و یا ارتقاء نیافته باشد، هیچ کدام از این هزینه‌ها ما را به هدف نزدیک نخواهد کرد.
برای توسعه باید هزینه فرهنگی پرداخت کرد
وی با ذکر اینکه هدف ما توسعه است، عنوان کرد: برای توسعه باید هزینه فرهنگی پرداخت کرد و با وارد کردن کتاب به ضروریات زندگی افراد و مأنوس کردن کودکان با کتاب، خلاقیت، تفکر و اندیشه را به زندگی افراد وارد کنیم و از ثمرات آن بهره‌مند شویم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: کارهای کوچکی همچون برگزاری نمایشگاه‌های کتاب ثمرات بزرگی در پی دارد باید چنان جان مایه ای بیاید که عرضه و فروش کتاب را به بدیهی ترین مطالبه و نیاز مردم تبدیل کند.
وی یادآور شد: همه ما آرزومند داشتن فرزندانی هستیم که اهل علم و کمالات باشند، باید بدانیم برای دستیابی به این آرزو از خودمان شروع کنیم و همین امروز و از همین جا، چرا که ما کتاب می‌خوانیم تا خود را باور کنیم و بتوانیم به هدفی که نزدیک است، دست یابیم.

انتهای پیام
captcha