جسد خاشقجی کجاست؟
کد خبر: 3846778
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
سؤالی که افکار عمومی جهان را درگیر کرده است؛

جسد خاشقجی کجاست؟

در پی اعتراف محمد بن‌سلمان به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در سرکنسولگری این کشور در استانبول و گذشت یک سال از این جنایت، اما هنوز از سرنوشت جسد وی خبری نیست و این پرسش افکار عمومی جهان را درگیر کرده که «جسد خاشقجی کجاست؟».

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در 2 اکتبر 2018 برای انجام امور ازدواج به کنسولگری عربستان سعودی رفته و دیگر بازنگشت و هنوز معمای ناپدید شدن جسد وی حل نشده است.

قتل خاشقجی و ناپدید شدن جسد وی یکی از مهمترین اخبار سال گذشته بود؛ دستگاه قضایی ترکیه پرونده قتل خاشقجی را به دقت مورد بررسی قرار داد و سرانجام مقامات عربستان سعودی قتل وی را اعتراف کردند اما سرنوشت جسد وی هنوز نامعلوم است.

- گزارش سازمان ملل: جنایت بر مرده صورت گرفته است

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی اظهار داشت که بر اساس مفاد کنوانسیون علیه شکنجه در جنایت خاشقجی شکنجه صورت گرفته است و ناپدید شدن جسد وی نیز جنایت بر مرده محسوب می‌شود.

سعود المعجب، دادستان کل عربستان سعودی در 30 اکتبر 2018 برای تحقیقات در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی به همراه هیئتی به استانبول آمد و با عرفان فیدان، دادستان استانبول دیدار کرد.

یک کارگروه مشترک بین ترکیه و عربستان سعودی برای بررسی پرونده جنایت خاشقجی تشکیل شد و این تیم مشترک در حیاط کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بازرسی انجام دادند و در این راستا اجازه بررسی چاهی که در حیاط کنسولگری بود داده نشد. چاه‌های فاضلاب اطراف کنسولگری با دوربین‌های ویژه بررسی شد.

- جسدش را تکه تکه کردند

دادستانی عالی استانبول تحقیقات خود را درباره قتل جمال خاشقجی از سوی گروه اعدام 15 نفره‌‌ای که از عربستان سعودی به سرکنسولگری این کشور در استانبول آمده بودند و ناپدید شدن جسد وی آغاز کرد.

دادستانی استانبول در اطلاعیه‌ای جزئياتی درباره قتل خاشقجی را منتشر کرد: خاشقجی در اثر خفگی به قتل رسیده و جسدش با یک برنامه از پیش تعیین شده تکه تکه و سپس آن را از بین بردند.

- به قتل خاشقجی اعتراف کردند

شعلان الشعلان، سخنگوی دادستانی کل عربستان سعودی 15 نوامبر در یک نشست خبری نتایج تحقیقات این پرونده را اعلام کرد. وی ضمن اشاره به آنکه یکی از مظنونان با دستکاری یکی از دوربین‌های سرکنسولگری جسد جمال خاشقجی را در کنسولگری تکه‌ تکه کرده و به بیرون از ساختمان منتقل کرده است، گفت که تصویرنگاری افرادی که جسد را تحویل گرفته‌اند انجام شده و پرونده 11 نفر از مجموع 21 مظنون به دادگاه ارجاع داده شده است.

تصاویر مربوط به حمل جسد خاشقجی به ساختمان کنسولگری 30 دسامبر از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد.

مقامات رسمی عربستان تاکنون به ارائه اطلاعاتی چون « قتل بر اثر خفگی در سرکنسولگری استانبول و تکه تکه شدن جسد» اکتفا کرده و جزئیاتی درباره گمانه‌زنی‌های سرنوشت جسد وی اعلام نکرده‌اند.

- آیا جسد خاشقجی در اسید حل شد؟

در میان ادعاهای مربوط به سرنوشت نامعلوم جسد خاشقجی حل کردن در اسید، انتقال به عربستان سعودی و دفن در یک محل مشخص و سوزاندن مطرح شد. مقامات سعودی و کاخ سفید 20 اکتبر 2018 مرگ وی را تایید کرده و از تحقیقات برای پیدا کردن جسد وی خبر دادند. فعالان حقوق بشر، نویسندگان و روزنامه نگاران نیز به دنبال پاسخی برای این سوال که «جسد خاشقجی کجاست؟» بودند.

- وصیت خاشقجی این بود که در مدینه دفن شود

سيف‌الدین عبدالفتاح، اندیشمند و فعال حقوق بشر مصری 20 اکتبر 2018 ضمن انتقاد از موضع عربستان سعودی گفت: چرا قتل خاشقجی را انکار می‌کنند؟ جسد او کجاست؟ چرا ماجرای مشاجره وی هنوز پس از دو هفته از قتلش روشن شد؟

موسی عمر، خبرنگار سوری نیز اعلام کرد وصیت خاشقجی این بود که در مدینه دفن شود.

نجلا ابو مرا، روزنامه‌نگار لبنانی و حمدی البکاری، روزنامه‌نگار یمنی نیز نوشتند: خواهان پاسخگویی به سوال 'جسد کجاست؟' که همه می‌پرسند، هستیم. جهان عرب و افکار عمومی جهان نیز بارها سؤال جسد کجاست؟ را تکرار کرد. ادعای دولت ریاض مبنی بر آنکه محل جسد را نمی‌داند که در اعترافاتش آمده بود باورپذیری خود را کاملاً از دست داده است.

خانواده، دوستداران و جامعه بین‌الملل خواستار پیدا شدن و خاکسپاری جسد خاشقجی که در سن 60 سالگی وحشیانه کشته شد، هستند.

جمال باید محترمانه به خاک سپرده شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در 26 اکتبر 2018 طی سخنانی در باره جنایت خاشقجی گفت: اینکه کشته شده کاملا آشکار و روشن است، باید جسد را نشان دهید.

توران کشلاکچی، مدیر انجمن رسانه‌های عرب-ترک طی سخنانی در همان روزهای ارتکاب جنایت اظهار داشت: هر اتفاقی که افتاده باشد خانواده می خواهد که پدرشان سنگ قبر داشته باشد. دوستانش می خواهند که جمال یک قبر داشته باشد. پیکر را تحویل دهید. این درخواست انجمن رسانه‌های عرب-ترک است. بله، اعتراف کردید، دوستان و خانواده جمال جسدش را می‌خواهند.

همکاران و دوستان فعال جمال خاشقجی با حضور در مقابل سفارت عربستان سعودی در لندن خواهان پیدا شدن جسد او و محاکمه عاملان قتل شدند. داوود عبدالله مدیر موسسه مطبوعاتی دیده‌بان خاورمیانه از مقامات سعودی خواست محل جسد خاشقجی را اعلام کرده و تحویل دهند. او گفت: این حق جمال است که طی مراسمی، محترمانه به خاک سپرده شود.

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی با اشاره به پیدا نشدن جسد او اظهار داشت: در این زمینه هنوز سخنی گفته نشده است. هنوز مراسم خاکسپاری صورت نگرفته است. این امر در اسلام پذیرفتنی نیست.

محمد ابو نجیله، مسئول رسانه‌ای بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل نیز تاکید کرد: محل جسد خاشقجی را اعلام کنید.

رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن معتقد است باید جسد خاشقجی یافت شده و جهت برگزاری مراسم خاکسپاری شایسته او فورا به خانواده‌اش تحویل داده شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مقاله «هنوز سؤالات زیادی درباره قتل خاشقجی وجود دارد که عربستان باید پاسخ دهد که در واشنگتن پست منتشر شد، تصریح کرد: یک ماه از قتل خاشقجی گذشت، این حق اوست که مطابق اصول اسلامی به خاک سپرده شود.

صلاح و عبدالله پسران جمال خاشقجی 5 نوامبر 2018 در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان آمریکا تأکید کردند: بدون تحویل گرفتن جسد پدرمان، خانواده قادر به برگزاری مراسم عزاداری و ختم این موضوع نخواهد بود.

برای خاشقجی در 16 نوامبر 2018 در مسجد فاتح استانبول نماز میت غیابی اقامه شد.

پلیس ترکیه نیر 26 نوامبر در ویلایی در نزدیکی روستای سامانلی از توابع شهرستان ترمال یالوا عملیات جستجو و بازرسی انجام داد. چاه‌های آب و تنور موجود در این ویلا مشکوک به نظر رسیدند.

پلیس استانبول در گزارش مربوط به فعالیت‌های خود در سال 2018 که فوریه گذشته منتشر شد اعلام کرد که برای یافتن مجل جسد خاشقجی مطابق دلایل به دست آمده تلاش قابل توجهی صورت گرفته است.

در این گزارش با اشاره به اینکه در اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول دو چاه آب و یک تنور وجود داشته آمده است: این تنور که هم با گاز طبیعی و هم هیزم روشن می‌شود، می‌تواند تا هزار درجه داغ شود. تنوری که تا این اندازه حرارت بالایی داشته باشد، هیچ اثری از دی ان های جسد انسان در آن باقی نمی‌ماند.

در این گزارش همچنین بیان شده است: در میان پانزده نفری که روز جنایت وارد سرکنسولگری شده بودند، یک متخصص آنالیز دی ان ای به نام صالح محمد(47) که پزشک قانونی وزارت خارجه عربستان است، نیز حضور داشته است. گروه پانزده نفره قتل نیز پس از جنایت 32 پورسیون گوشت از یک رستوران مشهور سفارش داده شده که سؤالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند. تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

-سوزاندن جسد و ذوب آن در یک محلول مایع

در این مدت بسیاری از خبرگزاری‌های مختلف ادعا کرده‌اند که جسد خاشقجی پس از قتل در سرکنسولگری به اقامتگاه سرکنسول عربستان انتقال یافته و در آنجا پس از سوزانده شدن در اسید هیدروفلوریک و یک ماده شیمیایی ویژه حل شده است.

برخی خبرها نیز حاکی از آن بوده است که جسد خاشقجی پس از حل کردن در اسید به فاضلاب سرکنسولگری ریخته شده است و نمونه‌های به دست آمده از فاضلاب نیز آن را نشان می‌دهد.

برخی اخبار نیز اعلام کرده‌اند، پس از اینکه تیم قتل خاشقجی وی را خفه کرده‌اند، برای لخته شدن خونش از آمپولی را به بدن او تزریق کرده‌اند. دلیل این کار نیز عدم وجود نشانه‌های خود در صورت بازرسی احتمالی از سرکنسولگری بوده است. پس از آن نیز جسد تکه تکه شده و با استفاده از ماده شیمیایی از بین برده‌اند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha