ارسال 166 مقاله به همایش ملی اعجاز قرآن و انتخاب 14 عنوان
کد خبر: 3846819
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

ارسال 166 مقاله به همایش ملی اعجاز قرآن و انتخاب 14 عنوان

گروه اندیشه ــ استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به روند برپایی این همایش بیان کرد: مجموعاً 166 مقاله تحقیقی به دبیرخانه ارسال شد که هریک از این مقالات از سوی دو داوری ارزیابی شدند. در نهایت 14 عنوان مقاله برای ارائه به صورت شفاهی و 49 مقاله نیز برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجمین همایش ملی اعجاز قرآن، امروز دهم مهرماه با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

فرزانه روحانی، رئیس همایش و استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی در این همایش با اشاره به اهداف پژوهشکده اعجاز بیان کرد: مطالعات قرآنی که با عنوان علوم قرآن از آن یاد می‌شود، در حوزه‌های متنوعی صورت گرفته که در یک نگاه کلان می‌توان چهار حوزه اساسی را مطرح کرد؛ 1- تاریخ قرآن، 2- ویژگی‌های کتاب به عنوان یک متن، 3- روش‌های تفسیر قرآن و 4- کارکردهای قرآن که در مورد اخیر، قرآن از منظر کارکردها مورد مطاله قرار می‌گیرد. قرآن کریم، بنا بر آیات، دو کارکرد عمده دارد و در کنار اینکه هدایت‌گر است و قرار است بهترین راه زندگی را ارائه کند، در آیات متعدد بر «آیت» بودن خود تأکید دارد، همانطور که برای معجزات پیامبران نیز از این واژه استفاده شده است.

وی با اشاره به ارتباط این هریک از این حوزه‌ها با یکدیگر تصریح کرد: بین این حوزه‌های چهارگانه تعامل وجود دارد. مثلاً از مسائل تاریخی می‌توان برای تبیین ویژگی‌های قرآن استفاده کرد یا اینکه اثبات کرد که قرآن تحریف نشده است. این ویژگی‌ها نیز می‌تواند مبنایی برای استخراج منابع تفسیری باشد و همه این سه حوزه به کار گرفته می‌شوند تا قرآن را بخوانیم و ببینیم که معجزه است یا خیر. در حقیقت، «آیت» بودن قرآن، مقدمه ورود به مطالعات ایمانیِ قرآن است که بتوانیم از هدایت‌های قرآن بهره‌مند شویم.

روحانی ضمن اشاره به اهداف پژوهشگاه اعجاز قرآن بیان کرد: دو هدف را برای پژوهشگاه تعریف کرده‌ایم؛ اولین هدف اثبات اعجاز قرآن و سپس فهم عمیق آیات الهی به کمک فناوری‌های نوین است. برای تحقق این اهداف نیز، مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی شکل گرفته که همایش‌های اعجاز قرآن که امروز پنجمین دوره آن است، نمونه‌ای از کارهای پژوهشکده در این راستا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آماری از مقالات این دوره از همایش اشاره و تصریح کرد: تمام مقالاتی که به دبیرخانه همایش رسید، 166 عنوان تحقیقی بود که اینها مرتبط با تمام محورهایی بود که پیشنهاد کرده بودیم. البته بیشترین مقالات در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای و سپس مباحث نظری اعجاز قرآن بود. در ادامه هریک از این مقالات برای دو داور ارسال شد و پس از جمع‌بندی، 14 مقاله انتخاب شدند که به صورت سخنرانی ارائه شوند. همچنین 49 مقاله نیز برای ارائه پوستری انتخاب شدند و در نهایت 103 مقاله رد شد.

روحانی در ادامه افزود: برای برگزاری این همایش از دانشگاه‌های دیگر نیز کمک گرفتیم و در کنار دانشگاه بهشتی، از اعضای هیئت علمی 10 دانشگاه و پژوهشگاه به عنوان داور مقالات استفاده کردیم و باید بگویم که این همایش حاصل زحمات و تلاش‌های اساتید برجسته‌ای مانند دکتر غلامرضا حسن‌زاده و دیگر اعضای کمیته علمی است.

انتهای پیام
captcha