مرز خسروی باز شد/ برگه‌های تردد زائران اربعین از ۱۳ مهر معتبر است
کد خبر: 3847066
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

مرز خسروی باز شد/ برگه‌های تردد زائران اربعین از ۱۳ مهر معتبر است

گروه جامعه ــ رئیس ستاد مرکزی اربعین از باز شدن مجدد مرز خسروی و کاهش تنش ها در عراق خبر داد و گفت: برگه های تردد زائران اربعین از روز شنبه، 13 مهرماه، معتبر است.

به گزارش ایکنا؛ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین شب گذشته، 11مهرماه، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، آخرین اخبار مربوط به پیاده روی اربعین را ارائه کرد و در خصوص ناآرامی هایی که در کشور عراق رخ داده و تأثیر این مسئله بر اعزام زائران ایرانی به اربعین، گفت: به صورت مداوم با مسئولان عراقی در ارتباط هستیم و تاکنون دولت عراق و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق نگرانی بابت حضور زائران ایرانی در عراق اعلام نکرده است و براساس گزارش های دریافتی شرایط عراق در حال آرام شدن است.

وی افزود: مسئولان عراقی فقط خواستار بسته شدن موقت مرز خسروی بودند که این مرز بسته شد اما سایر مرزها باز است و زائران می توانند از سایر مرزهای خروجی کشور وارد عراق شوند.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه هنوز ارائه خدمات ویژه مراسم اربعین آغاز نشده است و شروع آن از شنبه 13 مهرماه، است، گفت: با توجه به استقبال مردم، تعدادی خودرو از مرز مهران به کوت زودتر اعزام می شوند تا نیاز مردم را برطرف کنند.

برگه های تردد زائران اربعین از روز شنبه معتبر است

وی در خصوص صدور برگ خروج از کشور به جای گذرنامه، گفت: امسال درخواست گذرنامه نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است، به همین دلیل نیروی انتظامی 24 ساعته در حال صدور گذرنامه است، اما علی رغم این مسئله ظرفیت تولید گذرنامه مشخص است و نمی توان در این مدت کم گذرنامه بیشتری صادر کرد، به همین دلیل به مسئولان عراقی و ایرانی استفاده از برگه خروج موقت پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت اما این برگه ها از روز شنبه معتبر است و زائران می توانند از آن استفاده کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: کسانی که درخواست گذرنامه دارند باید همه مدارک را تحویل دهند و نیروی انتظامی تا جایی که می تواند گذرنامه صادر می کند و اگر نتوانست، برگ تردد برای زائر صادر می شود و بعد از بازگشت زائر، گذرنامه او صادر شده و به درب منزل وی ارسال می شود.

ذوالفقاری در این بخش از گفت وگو از بازگشایی مرز خسروی خبر داد و گفت: براساس اعلام صورت گرفته، مرز خسروی از روز جمعه باز می شود.

وی با اعلام این مطلب که برنامه های ستاد مرکزی اربعین براساس تعداد زائران تنظیم خواهد شد و در صورتی که تعداد زائران از سه، سه و نیم و چهار میلیون نفر بیشتر شود، سه مرحله متفاوت برنامه ریزی و اجرا می شود، گفت: 12 هزار اتوبوس بین شهری در کشور وجود دارد که در پیک اعزام زائران 9 هزار اتوبوس به سمت مرزها تردد خواهند کرد. از میان دو هزار و 500 دستگاه ماشین های شهرداری نیز، هزار و 250 ماشین در مرزها و بقیه در سفارت ایران در عراق مستقر خواهند شد و خودروهای سپاه نیز در عراق خواهند بود تا در صورت افزایش زائران و نیاز مردم از آنها استفاده شود.

مردم با ماشین شخصی راهی مرزها شوند

ذوالفقاری ادامه داد: اگر جمعیت زائر اضافه شد، کاپوتاژ را محدود می کنیم ولی تا جایی که برای مردم مقدور است از ماشین شخصی خود برای رفتن به مرزها استفاده کنند، اما ماشین های خود را در پارکینگ‌ها قرار دهند و با اتوبوس وارد خاک عراق شوند. البته با در نظر گرفتن این احتمال که تعداد زائران بیش از سه میلیون نفر شود، پارکینگ ها را اضافه کرده‌ایم. در صورتی هم که تعداد زائران به چهار میلیون نفر برسد برای کنترل مرزها و حجم خروجی به صورت موقت زائران را در حسینیه ها، مساجد و خانه های افراد داوطلب پذیرایی از زائران اسکان می دهیم و کم کم از مرز خارج می کنیم.

وی در واکنش به انتقادهای مطرح شده در خصوص نرخ گذاری بیمه برای زائران اربعین، گفت: در طول سال همه زائران که به عتبات می روند بیمه می شوند و هزینه بیمه  آنها 38 هزار تومان است. اما ستاد مرکزی اربعین نرخ بیمه را کاهش داده و به 22 هزار تومان رسانده است. نرخ تعیین نکردیم، بلکه نرخ ها را کاهش دادیم.

بیمه گرها در بیمارستان ها حضور دارند

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: یک سوم زائران در طول سفر به خدمات درمانی سرپایی نیاز دارند، پس لازم است بیمه باشند. همچنین امسال میزان تعهد بیمه را افزایش داده‌ایم؛ حتی در صورت فوت، بیمه گر موظف است پیکر فرد فوت شده را تا در منزل وی در ایران بازگرداند. نماینده بیمه نیز در بیمارستان های عراق، کنسولگری ها و موکب های عمده حضور دارند و اگر بیمه گر در بیمارستان نبود، زائر بیمار تمام اسناد و مدارک درمان خود را بیاورد و هزینه خود را دریافت کند.

وی با تأکید بر اینکه بیمه ضرورت دارد اما انجام آن اجباری نیست، به همه زائران توصیه کرد حتماً با ثبت نام در سامانه سماح بیمه شوند و در صورتی که زائر اولی هستند حتماً با افراد باتجربه همراه شوند.

توزیع 160 میلیون وعده غذایی در اربعین

ذوالفقاری با اشاره به افزایش خدمات در اربعین سال جاری و توزیع 160 میلیون وعده غذایی در اربعین، تصریح کرد: همه اقدامات برای تحقق بعد فرهنگی و معنوی اربعین انجام می شود و نباید این حواشی حواس زائران را از اصل زیارت اربعین پرت کند.

در بخش پایانی این برنامه نیز حجت الاسلام صحبت الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی تلفنی اعلام کرد: مسئولیت گم شدگان و راهنمایی زائران به سازمان حج و زیارت واگذار شده و به زودی نرم افزار مسیریابی به ستاد مرکزی اربعین ارائه و سپس در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 
انتهای پیام
captcha