تمهیدات دولت عراق برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان
کد خبر: 3847589
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

تمهیدات دولت عراق برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان

گروه بین‌الملل ـ کابینه دولت عراق به منظور پاسخ به مطالبات معترضان این کشور، شامگاه شنبه، 13 مهرماه، به درخواست «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر این کشور یک جلسه اضطراری تشکیل داد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، کابینه دولت عراق در این جلسه تصمیمات مهمی را برای کاهش تنش‌ها و اعتراضات در این کشور اتخاذ کرد.
 
ارائه زمین‌های مسکونی به افراد کم درآمد در همه استان‌های عراق و تکمیل توزیع 17 هزار قطعه زمین مسکونی به نیازمندان استان بصره ظرف 4 هفته آینده، از مصوبات این جلسه بود.
 
همچنین تصویب شد که یک برنامه ملی برای مسکن شهروندان عراقی شامل ساخت 100 هزار واحد مسکونی در استان‌های مختلف با اولویت‌بخشی به استان‌ها و مناطق فقیر به اجرا درآید و استانداران نیز باید کمیته‌هایی برای ثبت‌نام خانواده‌هایی که نیاز بیشتری به مسکن دارند، تشکیل و اسامی آنها را ظرف دو هفته به دبیرخانه هیئت دولت تحویل دهند.
 
بر اساس مصوبات شنبه‌شب هیئت دولت عراق، وزارت دارایی نیز موظف به تقویت صندوق مسکن است تا افراد بیشتری بتوانند برای ساخت واحدهای مسکونی از این صندوق وام بگیرند. علاوه بر اینکه این مسئله باید در بودجه سال 2020 نیز گنجانده شود و وام‌ها نیز باید بدون بهره باشد.
 
همچنین مقرر شد به 150 هزار بیمار از کارافتاده که قادر به فعالیت نیستند، ماهانه به میزان 175 هزار دینار (معادل 147 دلار) به هر یک از آنها به مدت 3 ماه پرداخت شود.
 
از دیگر مصوبات هیئت دولت عراق، اجرای برنامه‌هایی برای آموزش 150 هزار جوان عراقی و اعطای کمک هزینه تحصیلی به میزان 175 هزار دینار برای هریک از آنها به مدت 3 ماه و سپس اشتغال آنها پس از پایان دوره‌های آموزشی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری عراق یا اعطای وام‌ برای اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت یا متوسط است.
 
 وزارت دفاع عراق نیز باید مسیر را برای داوطلب شدن جوانان هموار کند و دو وزارتخانه دفاع و کشور تدابیر اصولی برای بازیابی قراردادهای فسخ شده در همه استان‌ها اتخاذ کند. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش، تدابیر لازم را برای عقد قرارداد با داوطلبان به کار گیرد و وزارت کشاورزی نیز کشاورزان را از پرداخت اجاره زمین‌های کشاورزی که تا پایان سال جاری در اختیار آنها خواهد بود، معاف کند.
 
فرمانداران نیز با هماهنگی ادارات رفاه اجتماعی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی، فهرستی از خانواده‌های محروم و نیازمند تهیه کنند تا به 600 هزار خانواده نیازمند یارانه تعلق گیرد.
 
در این جلسه همچنین تصویب شد افرادی که در تظاهرات‌ها کشته شده‌اند، شامل تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی «شهید» نامیده شوند و به خانواده‌های آنها، حقوق و امتیازات ویژه‌ای تعلق گیرد.
 
وزارت بهداشت عراق نیز موظف شد که خدمات درمانی را به مجروحان این تظاهرات‌ها ارائه دهد و همه هزینه‌های آنها از جمله درمان در خارج از عراق نیز بر عهده دولت باشد.
 
خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که هیئت دولت عراق همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط را مسئول اجرای این مصوبات قرار داده است.
 
یادآور می‌شود، بنابر اعلام برخی رسانه‌ها در اعتراضات اخیر مردم استان‌های مختلف عراق از جمله بصره، ذی قار، میسان، بغداد، دیوانیه، بابل، نجف، کربلا، واسط و.. که از سه‌شنبه هفته گذشته به دنبال وضعیت نابسامان معیشتی در این کشور آغاز شده است، تاکنون 100 نفر کشته و نزدیک به 4 هزار نفر زخمی شده‌اند.
 
انتهای پیام
captcha