برهوت آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی/ آموزش والدین؛ بهترین نسخه درمان
کد خبر: 3849147
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی تبیین کرد:

برهوت آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی/ آموزش والدین؛ بهترین نسخه درمان

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه امروز برهوت آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی ایجاد شده است، گفت: در مورد بحث حساس مسائل جنسی تنها یک نسخه وجود دارد و آن این است که والدین آموزش‌های لازم را دریافت کنند و سپس به کودکان ارائه دهند، عدم آموزش‌های لازم در این حوزه مبنای بسیاری از اختلالات بزرگسالی است.

به گزارش ایکنا؛ امروزه با ورود تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی به زندگی‌های نوین، موجی از آگاهی‌ها و اطلاعات درست و نادرست جنسی را در اختیار افراد مختلف قرار داده است. از سوی دیگر پیچیدگی‌ها و گسترش روابط انسانی در دنیای معاصر، خود راه دیگری شده است تا چرخش اطلاعات میان افراد به سادگی و به سرعت، رو به افزایش رود و در واقع هرگونه اطلاعاتی که از طریق ابزارهای مدرن ارتباطاتی همچون اینترنت و ماهواره به شخص داده می‌شود، به سرعت از طریق افراد به یکدیگر منتقل شود. در این میان آسیب‌پذیرترین گروه هدف به عنوان مخاطبان این وسایل مدرن ارتباطاتی، کودکان و نوجوانان هستند که کمترین آگاهی و پیش زمینه ذهنی قبلی را در مورد مسائل جنسی داشته و خود به خود نیز دارای کنجکاوی‌هایی در این زمینه هستند.

باتوجه به این مسئله گفت‌وگویی را با حمید پورشریفی، مدیر مسئول مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی داشتیم تا ضمن بررسی وضعیت فعلی کشور در این حوزه، اصول ارائه این آموزش‌ها را بررسی کنیم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر ضرورت توجه به روان و سلامت جنسی در تمام مراحل زندگی، گفت: امروز اطلاعات در زمینه روانشناسی جنسی با توجه به جدید بودن این حوزه، بسیار کم است و فضای مجازی، فرصتی خوبی برای افزایش دانش در این زمینه است اما متأسفانه تابو بودن صحبت در مورد مسائل جنسی و ناآگاهی والدین از چگونگی صحبت در این باره با کودکان خود و ناتوانی آنها از پاسخ به برخی سؤالات کنجکاوانه کودکان و همچنین عدم وجود منابع آموزش غیررسمی مانند کتاب، لوح فشرده، مجله و برنامه‌های تلویزیونی برای والدین و کودکان همگی منجر به این امر شده است که امروز برهوت آگاهی کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی ایجاد شود.

مدیر مسئول مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ادامه داد: در مورد بحث حساس مسائل جنسی تنها یک نسخه وجود دارد و آن این است که والدین آموزش‌های لازم را ببیند و از این طریق، آموزش‌ها را به کودکان منتقل کنند. امروز در فرهنگ غربی و اروپایی این آموزش‌ها با اصول و قواعد خاصی از طریق پدرها و مادرها به کودکان آموزش داده می‌شود و آنها به خوبی با حریم خصوصی خود آشنا می‌شوند. تمامی فرایند‌های یادگیری کودک در مورد مسائل جنسی طی آموزش رخ می‌دهد ولی متأسفانه در کشور ما چنین آموزش‌هایی را والدین ندارند و مسئولان هم آن را به مباحث سیاسی ارتباط دادند.

پورشریفی تصریح کرد: در کشور ما بسیاری از والدین به دلایل متعددی از جمله نداشتن آگاهی، احساس شرم و ناراحتی، نگرش منفی به امور جنسی، قبیح دانستن بیان مسائل مربوط به امور جنسی، هراس از پیامدهای منفی این اطلاعات و یا انداختن بار این مسئولیت بر دوش مدرسه و حتی داشتن باورهای غلط همچون کودک خودش روزی بزرگ می‌شود و به این مسائل پی‌ می‌برد و یا اینکه اگر پدر و مادر درباره مسائل جنسی با کودک خود حرف بزنند، حرمت بین آنها شکسته می‌شود نه می‌خواهند و نه می‌توانند در مورد مسائل جنسی با کودک و نوجوان خود به گفت‌وگو بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه کرد: این در حالی است که اگر کودک یا نوجوان در بیرون از منزل به وسیله منابع مختلفی همچون دوستان و اینترنت به‌طور نامناسبی با مسائل جنسی آشنا شود، کار و تلاش والدین در زمینه آموزش جنسی چند برابر خواهد شد. زیرا در وهله اول باید افکار نامناسب و آموخته‌های نادرست او را در زمینه امور جنسی تغییر دهند و سپس آموزش مناسب و صحیح آغاز شود.

وی تأکید کرد: آموزش مسائل جنسی و رفتاری کودکان برای خانواده‌ها موضوع بسیار مهم و حساسی است که باید توسط متخصصین این حوزه به والدین آموزش داده شود. در این خصوص ضروری است که مسئولان کشوری بودجه و امکانات لازم را فراهم کنند و رسانه‌ها، والدین و خانواده‌ها را درگیر این موضوع مهم کنند. البته جدا از این موضوع، اگر امکانات و شرایط مهیا نبود، آموزش و آشنایی با مسائل جنسی کودکان باید یکی از اولویت‌های پدر و مادر باشد که اگر رسانه و یا مسئولان به آن نپرداختند خود پدر و مادرها به دنبال فراگیری این آموزش‌ها باشند.

وضعیت به‌شدت درخور تأمل است

وی در خصوص ارزیابی وضعیت فعلی آموزش‌ها در کشور هم به ایکنا گفت: وضعیت ما در این حوزه به شدت درخور تأمل است و به هیچ وجه خوب نیست و نیازمند این است که به شدت به آن توجه شود. عدم آموزش‌های لازم در این حوزه به کودکان مبنای سوءاستفاده‌هایی را فراهم می‌کند که در تمام دوران زندگی فردی و خانوادگی اثرگذار است. سو‌ءاستفاده‌های جنسی در دوران کودکی مواردی را ایجاد می‌کند که بسیاری از اختلالات بزرگسالی را منجر می‌شود و وقتی این اختلالالت را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اکثر آنها ریشه در دوران کودکی و مواردی از این دست دارند. لذا اگر آموزش‌ها در دوران کودکی خوب انجام شود، زمینه چنین اختلالاتی فراهم نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha