نمره فعالیت‌های فرهنگی در مرز شلمچه و چذابه قابل قبول نیست
کد خبر: 3849985
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
حجت‌الاسلام قمی:

نمره فعالیت‌های فرهنگی در مرز شلمچه و چذابه قابل قبول نیست

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: آنچه که به معنای عرفی کار فرهنگی خوانده می‌شود، در مواکب شلمچه و چذابه ـ نه آنکه هیچ نبود حتماً نکات خوب و قابل دفاع و اعتنایی مشاهده شد ـ اما به تناسب مجموعه هزینه‌کرد و اهتمامی که وجود دارد نمره پایینی می‌گیریم.

قمی

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شب گذشته، 22 مهرماه پس از بازدید از دو مرز شلمچه و چذابه در استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی دو روز گذشته و بازدیدهایی که از مرزهای شلمچه و چذابه داشتم، وضعیت حاد نگران‌کننده و آزاردهنده مشاهده نکردم. ظاهراً در برهه‌ای از زمان اتفاقات تلخی برای زائران رخ داده که مایه شرمندگی برای من به عنوان مسئول جمهوری اسلامی است که البته بخشی از آن قابل پیشگیری بوده است.

وی ادامه داد: حس و حال مردمی که برای زیارت به عراق رفته‌اند و آنهایی که برای خدمت‌رسانی در آنجا حضور دارند، جلوه بیشتری دارد و طبیعتاً آن آفاق بلند این اجتماع تمدنی بین‌المللی جهانی اربعین جلوه‌گر است و این نظام و جریان به حرکت نیرومند خود ادامه می‌دهد.

قمی با بیان اینکه از مسائلی که موکب‌داران و به طور خاص موکب‌داران مستقر در شلمچه با آن مواجه هستند، اصرار منطقه آزاد اروند برای جابجایی مواکب به جاده ترانزیتی است که در دست ساخت دارد، افزود: بسیاری از موکب‌داران با هزینه‌های مردمی زیرساخت‌هایی را برای خدمت‌رسانی زائران امام حسین(ع) برپا کرده‌اند و بر اساس این اصرار منطقه آزاد به راحتی باید این ساخت و سازها دور ریخته شود و این برای موکب‌داران تلخ و آزاردهنده است. حتی اگر کسی هم بگوید قبلاً درباره این ساخت‌وسازها تذکر داده بودیم و علی‌رغم همه این تذکرات باز هم این احداث‌ها انجام شده باید گفت که این حرکت ذره ذره با پول مردم شکل گرفته و این اقدام به اعتماد بخش‌های زیادی از مردم متدین و وفادار به نظام در استان خوزستان به خصوص مردم عرب که دلبستگی و وابستگی به نظام دارند، صدمه جدی می‌زند.

صدمات جدی به اعتماد مردم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: حس اینکه منطقه آزاد از دید اقتصادی و کاسب‌کارانه خود به اربعین نگاه می‌کند و اهتمام، شوق و زحمت زائران و موکب‌داران را ندیده می‌گیرد در مردم ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: رفتارهای زشتی اتفاق افتاده که اسناد کامل آن را دیده‌ و بررسی کرده‌ام. گویا بیش از 100 نهالی که هفت ماه از عمرشان می‌گذشت و در نزدیکی مواکب فعلی برای سایه‌سار زائران کاشت شده بود توسط منطقه آزاد کنده شده است؛ لذا نگرانی‌هایی از این دست نزد موکب‌دارانی که سال‌هاست در این مسیر زحمت می‌کشند، مشهود است.

قمی گفت: شبیه به این نگرانی با تفاوت‌هایی در مرز چذابه دیده می‌شود؛ مسیری موازی مسیر استقرار موکب‌داران احتمالاً توسط راهداری و مجموعه عوامل حاکمیتی ایجاد شده که مستقیم زائران را تا پایانه مرزی می‌رساند. مقطعی بود که موکب‌داران دقیقاً نزدیک نقطه مرزی موکب داشتند و از این خدمت‌رسانی راضی بودند و با اصرار به اینکه ملاحظات امنیتی وجود دارد آنها را از نقطه مرزی دور کرده و در طول مسیر مستقر شدند و مردمی را که باید از این مسیر عبور می‌کردند و از موکب‌داران خدمات دریافت می‌کردند، با وسایل نقلیه در این جاده موازی تا پایانه می‌برند و آنها از حضور در این مسیر بهره نمی‌برند که این برای موکب‌داران تلخ است.

عبور و مرور زائران در چذابه

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه عبور و مرور زائران در چذابه روان بود و موج برگشت به شدت در حال جدی شدن است، گفت: توزیع زمان سفر در روزهای منتهی به اربعین دارد به روال متعادل و معقولی می‌رسد. همچنین این اقدام که اتوبوس و وسایل نقلیه مورد نیاز برای انتقال زائران از مرز به شهرهای مهم مثل نجف و بصره به عراق فرستاده شد، اقدام مطلوبی است چرا که هزینه‌های هنگفتی از زائران برای این نقل و انتقال طلب می‌شد. در مجموع فضای عمومی خدمت‌رسانی به زائران از طریق مردم و موکب‌داران قابل قبول است.

وی گفت: یک گلایه عمومی از سوی موکب‌داران مردمی و زائران از مجموعه‌های حاکمیتی و دستگاه‌هایی است که در مسیر منتهی به پایانه مرزی موکب برپا کرده‌اند و می‌گویند آنها چرا موکب زده و خدمت مؤثر نمی‌کنند. این تلخ‌کامی وجود دارد که آنها می‌خواهند از فرصت اربعین برای تبلیغات خودشان استفاده کنند. متأسفانه نزد بسیاری از خادمان این موضوع که مسئولان درکشان نمی‌کنند یا پشتیبانشان نیستند و یا حتی چه بسا کارشکنی‌هایی هم در این میان وجود داشته باشد، فراگیری دارد. اگر مسئولان خدمت زیادی ارائه می‌دهند لازم است خیلی صمیمی و گرم با زائران و خدمت‌رسانان به مردم گفت‌وگو کنند.

حضور روحانیون در مناطق مرزی

قمی تصریح کرد: آنچه که برای ما در اولویت اهمیت قرار دارد، وضعیت کار فرهنگی و تبلیغی مثل حضور روحانیون در مناطق مرزی است. اگرچه حرکت اربعین بزرگ‌ترین کار فرهنگی است و عزم دسته‌جمعی مردم برای این سفر به طور طبیعی بزرگ‌ترین تحول فرهنگی و نفوس را رقم خواهد زد،‌ اما وضعیت خوب و قابل دفاعی در مناطق مرزی وجود ندارد. آنچه که به معنای عرفی کار فرهنگی خوانده می‌شود، در مواکب شلمچه و چذابه ـ نه آنکه هیچ نبود حتماً نکات خوب و قابل دفاع و اعتنایی مشاهده شد ـ اما به تناسب مجموعه هزینه‌کرد و اهتمامی که وجود دارد نمره پایینی می‌گیریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اما تمهیداتی که برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده خوشحال کننده است و روزنه‌ها و جوانه‌هایی که امسال مشاهده شد به نظر می‌آید قابل دفاع باشد و در نهایت وضعیت خیلی نگران کننده نیست اگرچه نمره خیلی بالایی در این میان وجود ندارد. اهتمام دستگاه‌های حاکمیتی برای فراهم کردن زیرساخت‌ و حمایت کردن از مجموعه‌های فرهیخته فرهنگی مردمی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. استفاده از فرصت بزرگ نورانی اربعین و ایجاد برترین نورانیت اخلاقی و فرهنگی در جامعه برای تعالی روح و حرکت و پیشرفت توقعی ناروا نیست. در پایان قدردان همه خادمان سیدالشهدا هستم.

انتهای پیام
captcha