حضور 950 ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز
کد خبر: 3850695
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴

حضور 950 ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی با بیان این‌که در حوزه نشر حدود ۹۰۰ ناشر داخلی با ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تبریز شرکت می‌کنند، گفت: ۵۰ ناشر خارجی با ۲۵ هزار عنوان کتاب و در حوزه نشر دیجیتال نیز ۱۵ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور دارند.

حضور 950 ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز، 25 مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در حوزه نشر حدود ۹۰۰ ناشر داخلی با ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تبریز شرکت می‌کنند، گفت: ۵۰ ناشر خارجی با ۲۵ هزار عنوان کتاب و در حوزه نشر دیجیتال نیز ۱۵ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور دارند.

وی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تبریز، بعد از نمایشگاه کتاب تهران از لحاظ گستردگی، تعداد عناوین کتب و تنوع و تکثر برنامه‌ها، دومین رویداد کشور در حوزه کتاب بوده و مهم‌ترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب کشور است.

محمدپور با بیان این‌که آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب تبریز روز دوشنبه ۲۹ مهرماه راس ساعت ۱۰ صبح در سالن شمس تبریزی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب ارتقای سطح مطالعه و کتابخوانی بین آحاد مردم است.

وی با تاکید بر این‌که کتاب خوانی و مطالعه نسبت مستقیمی با جریان توسعه دارد، گفت: مسیر توسعه در کشورهایی که سطح مطالعه بالایی دارند، با شتاب همراه پایداری و عمق پیش می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، افزود: برای پیش بردن برنامه‌های توسعه بصورت همه جانبه، گسترده، عمیق و پرشتاب، راهی جز ارتقای سطح مطالعه و افزایش عادت به مطالعه در بین آحاد مردم نداریم.

وی با تاکید بر این‌که میانگین مطالعه در کشور نسبت به سایر کشورها پایین است، افزود: این موضوع با آرمان‌های بلند انقلاب و سیاست های کلان کشور نسبتی نداشته و باید در جهت ارتقای سطح مطالعه تلاش کنیم.

سرانه مطالعه در استان پایین‌تر از میانگین‌ کشوری است

وی با بیان این‌که سرانه مطالعه در استان پایین‌تر از میانگین‌ کشوری است، متذکر شد: این موضوع رسالت ما را بیشتر کرده و باید در جهت گسترش سطح مطالعه در استان تلاش مضاعفی داشته باشیم.

محمدپور با بیان این‌که مهم‌ترین هدف از برپایی نمایشگاه کتاب تبریز، افزایش سرانه مطالعه مردم و و کاهش هزینه‌ها و تسهیل دسترسی به آخرین پدیده‌های حوزه نشر است، افزود: در جریان این نمایشگاه، مخاطبان و پدیدآورندگان حوزه نشر ارتباط بی واسطه‌ای برقرار کرده و باعث می‌شود روند نشر متناسب با ذائقه مخاطبان باشد. همچنین فضای تعاملی و رقابتی سالم و سازنده‌ای نیز بین ناشران به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر این‌که علی‌رغم سختی‌های مضاعف، امسال نیز نمایشگاه کتاب را برگزار می‌کنیم، گفت: ۸۰ ناشر استانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

برگزاری اولین دوره کتاب سال آذربایحان‌شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که برنامه‌های جنبی مختلفی در نمایشگاه کتاب تبریز برگزار می‌شود، ادامه داد: اولین دوره کتاب سال آذربایحان شرقی نیز همزمان با نمایشگاه کتاب تبریز برگزار شده و نتایج آن نیز در مراسم افتاحیه نمایشگاه اعلام می‌شود، در این رابطه هفت عنوان کتاب به عنوان کتاب سال و ۱۴ عنوان کتاب به عنوان کتب شایسته تقدیر معرفی می‌شود.

عرضه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بن کتاب

وی گفت: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بن در اختیار آحاد مردم قرار خواهد گرفت که ۲۰ درصد آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۸۰ درصد نیز توسط خریداران پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که دانشجویان مقطع کاردانی بن ۵۰ هزارتومانی، مقطع کارشناسی بن ۱۰۰ هزارتومانی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به بالا بن ۱۵۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند، گفت: برای طلاب دینی سطح یک نیز بن ۵۰ هزار تومانی، سطح دو بن ۱۰۰ هزار تومانی و طلاب دینی سطح سه به بالا نیز بن‌کارت ۱۵۰ هزار تومانی تعلق می‌گیرد.

محمدپور افزود: در کنار ۲۰ درصد تخفیف موجود در بن کارت، ناشران نیز موظف به ارائه تحخفیف حداقل ۱۰ درصدی هستند و گاه تا ۴۰ درصد نیز این تخفیف را ارایه می‌کنند.

وی با بیان این‌که کتب کمک آموزشی شامل بن تخفیف نمی‌شوند، افزود: در نمایشگاه کتاب سال ۹۷ نیز تنها یک چهارم(دو و نیم میلیارد تومان) فروش مربوط به کتب کمک آموزشی بود؛ امسال نیز اعلام کردیم که کتب کمک آموزشی در نمایشگاه عرضه نشود اما از زمین و زمان فشار آوردند و از این رو موافقت جهت عرضه این نوع کتب نیز داده شد، چرا که بخشی از مطالبات مراجعه کنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب تبریز در سال ۹۷ معادل هشت و نیم میلیارد تومان فروش داشت.

محمدپور با تاکید بر این‌که پیش بینی می‌کنیم نمایشگاه کتاب تبریز با هزینه سه میلیارد تومانی(۵۰ درصد از بودجه کشوری و ۵۰ درصد از بودجه استان) برپا شود، افزود: بحث اعتبارات از چالش‌های نمایشگاه کتاب تبریز بوده و در این دوره اگر حمایت استاندار و رییس سازمان بودجه نبود، این حرکت به مخاطره می‌افتاد.

۵۰ نوع صنف از نمایشگاه کتاب تبریز منتفع می‌شوند

وی با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه کتاب را در مسیر ارتقای کتابخوانی لازم می‌دانیم، تشریح کرد: امسال نیز با سختی‌ مضاعفی این نمایشگاه را برپا می‌کنیم، چرا که علاوه بر مطالبه مردمی، تاثیر اقتصادی بسیاری در استان داشته و بیش از ۵۰ نوع صنف از این نمایشگاه منتفع می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که ۲۲ هزار متر مربع فضای مسقف در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفته است، گفت: دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان و هفتمین نمایشکاه رسانه‌های دیجیتال نیز همزمان با نمایشگاه کتاب تبریز برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است، از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم که در حوزه رسانه نیز اهالی رسانه استان طی ماه‌های آتی نمایشگاهی تخصصی برگزار کنند، ما نیز از این حرکت حمایت مادی و معنوی لازم را خواهیم کرد.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از 29 مهر تا 4 آبان ماه ( از ساعت 10 صبح الی 20) در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha